حادثه‌ای برای ایرانیان حاضر در عربستان رخ نداده است/ رسانه‌ها اخبار را از منابع موثق پیگیری كنند
کد خبر: 3630791
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹

حادثه‌ای برای ایرانیان حاضر در عربستان رخ نداده است/ رسانه‌ها اخبار را از منابع موثق پیگیری كنند

گروه سلامت: معاون مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از سلامت همه زائران ایرانی در شهرهای مكه و مدینه خبر داد و گفت: هیچ حادثه‌ای برای زائران ایرانی رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج از مکه مکرمه، پیرحسین كولیوند معاون مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر خبر سلامت زائران ایرانی حاضر در مکه و مدینه را در واكنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر كشته شدن 30 زائر در یك حادثه در مكه مكرمه اعلام كرد.

وی گفت: به حمدالله زائران كشورمان در سلامت مشغول اعمال حج و زیارت اماكن مقدسه در شهرهای مكه و مدینه هستند و بحمدالله هیچ حادثه‌ای برای زائران ایرانی رخ نداده است و همگی در سلامت هستند.

وی از مردم و رسانه‌ها خواست تا اخبار صحیح را از قول مسئولان ایرانی پیگیری كنند و به شایعات و تبلیغات مسمومی كه در فضای مجازی صورت می‌گیرد، توجهی نکنند.

معاون مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین اعلام کرد: تاكنون حدود 75 درصد كادر پزشكی و درمانی به سرزمین وحی سفر كرده اند سایر كادر پزشكی و درمانی متناسب با افزایش جمعیت زائران در روزهای آینده به همكاران خود در شهرهای مكه و مدینه ملحق خواهند شد.

کولیوند همچنین در خصوص آخرین وضعیت یك زائر مصدوم كه بر اثر زمین خوردن دچار شكستگی استخوان ران شده بود، ‌گفت:‌ عمل جراحی این بیمار در بیمارستان مكه انجام و از بیمارستان مرخص شده و حال وی مساعد است.

معاون مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین درخصوص آخرین وضعیت یك بیمار قلبی كه در بیمارستان كشور میزبان عمل آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی انجام داده بود، گفت:‌ بحمدالله وی نیز از بیمارستان مرخص و به كاروانش ملحق شده است .

كولیوند درخصوص میزان مراجعات زائران به مراكز پزشكی و درمانی ایران در شهرهای مكه و مدینه گفت: علیرغم افزایش 35 درصدی شمار زائران‌ تعداد مراجعات بیماران نسبت به دو سال قبل كمتر است .

وی گفت: این موضوع نشاندهنده تاثیرگذاری آموزش‌های بهداشتی و رعایت بهداشت فردی و عمومی توسط زائران است و آموزش‌های بهداشتی توسط مدیران كاروان‌ها و كارشناسان بهداشت در موسم حج با قوت ادامه خواهد داشت.

كولیوند در خصوص بحث پیشگیری از گرمازدگی با توجه به افزایش دما بویژه در ایام تشریق گفت: توصیه‌های لازم به مدیران كاروان‌ها در خصوص جلوگیری از گرمازدگی زائران داده شده است و آموزش‌های چهره به چهره و حضوری كارشناسان بهداشت در مكه مكرمه كه روز به روز بر شمار زائران آن افزوده می‌شود، انجام می‌شود.

وی پیشگیری را مهمتر از درمان دانست و به زائران توصیه كرد برای جلوگیری ازگرمازدگی مایعات بیشتری نظیر خاكشیر و شربت آبلیمو بنوشند و از لباس‌های نخی و كتان بیشتر استفاده کنند.

بر اساس اعلام اداره کل گذرنامه عربستان سعودی طی سه هفته‌ای که اعزام زائران به عربستان آغاز شده و 728 هزار و 98 نفر وارد عربستان شده‌اند، 54 نفر فوت کرده‌اند.

captcha