پای رحل قرآن از مسجد الجواد تا پشت جبهه‌ها +صوت وعکس
کد خبر: 3630865
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲

پای رحل قرآن از مسجد الجواد تا پشت جبهه‌ها +صوت وعکس

گروه جلسات و محافل: جلسه قرآن محمدعلی علیزاده، قاری و مدرس قرآن کریم، در مسجد الجواد(ع)، با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد. اگرچه این جلسه تنها قدمتی 10 ساله دارد اما استاد علیزاده جلسات درس قرآن را حتی در پشت جبهه‌ها نیز رها نکرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  جلسه قرآن محمدعلی علیزاده، قاری و مدرس قرآن کریم، شب گذشته 23 مرداد ماه از ساعت 21 تا 24 در مسجد الجواد(ع)، واقع در خیابان ناصرخسرو، روبروی دارالفنون با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد.

نشود///از تدریس در مناطق عملیاتی تا ناصرخسرو تهران+صوت وعکس

در این جلسه قرآن، علیزاده متناسب با سطح هرکدام از قاریان، نکات تجویدی و صوت و لحنی را متذکر شد. این مدرس قرآن کریم بین تلاوت اعضای جلسه، به نکاتی درباره استعلا و استفال اشاره کرد و گفت:  استعلا در لغت، به معناى (برترى‌طلبى، ميل به بلندى) است. حروف استعلا عبارتند از «خ ـ ص ـ ض ـ ط ـ ظ ـ غ ـ ق» در اثر اين صفت، حرف حالت پرحجم و درشتى به خود مى‌گيرد. همچنین استفال در لغت، به معناى(پايين آمدن، پست شدن) است و در اثر اين صفت، حرف، نازك و كم‌حجم تلفّظ مى‌شود.

علیزاده در ادامه گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده قاریان در کشور ما همین است که نمی‌توانند حروف و کلمات را خیلی زیبا ادا کنند و مخصوصاً که خیلی‌ها هم تجوید را عامل بازدارنده می‌دانند و می‌گویند تجوید دست قاری را می‌بندد اما تجوید همان هنر فن بیان و زیبا خواندن است.

نشود///از تدریس در مناطق عملیاتی تا ناصرخسرو تهران+صوت وعکس
وی افزود: یکی از تفاوت‌های ترتیل با تحقیق بحث انتقال‌ها و تعویض مقامات است که در تحقیق به دلیل محدودیتی که در پرده‌های صوتی وجود دارد قاریان سعی می‌کنند که مقام‌ها را یکی پس از دیگری در همان پرده مقام قبلی را عوض کنند. این کار از یک نظر استاندارد نیست ولی یک کار غیر استانداری است که پذیرفته شده است، مثلا قاری که نیم ساعت می‌خواند یک مقام را در یک پرده خاص می‌خواند و مقاماتی که عوض می‌شوند، پرده شروع مقام همان است.

علیزاده با بیان اینکه در تحقیق به خاطر هنرها و فراز و نشیب‌ها این موضوع کمتر احساس می‌شود، اظهار کرد: علی‌الخصوص که در تحقیق فاصله بین نفس‌هایمان بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه هم می‌رسد در ترتیل این را نداریم و اگر این انتقال‌ها یکسان انجام شود و در ترتیل تعویض مقام در همان پرده قبلی باشد موجب ایجاد خستگی می‌شود.

نشود///از تدریس در مناطق عملیاتی تا ناصرخسرو تهران+صوت وعکس

یادآور می‌شود، محمدعلی علیزاده، متولد 1346 در منطقه فلاح تهران در خانواده‌ای مذهبی و قرآن‌دوست بزرگ شد. هم‌اکنون نیز ساکن منطقه فلاح است. او که با مهدی قره‌شیخلو هم‌کلاسی مقطع دبیرستانی است، از کلاس پنجم ابتدایی، با شنیدن صوت استاد عبدالباسط از رادیو تلاوت حرفه‌ای قرآن کریم را آغاز کرد و شاگردی اساتیدی همچون مرحوم محمد غفاری و سیدمحسن خدام حسینی را در کارنامه ثبت کرد.

علیزاده در تمام این مدت تلاش داشته تا با برپایی جلسات قرآنی در مکان‌های مختلف، زکات علم خود را را پرداخت کند و حتی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز، در مناطق عملیاتی کلاس‌های قرآن را دایر می‌کرده و تمامی اعضاء، در آن جلسات قرآن تلاوت می‌کردند و نکات تجویدی و صوت و لحنی توسط وی ارائه می‌شده است.

او در پایان این جلسه، که قدمتی ده‌ساله دارد از عباس اکبرزاده، فعال قرآنی جلسه که موجب ثبات و جمع شدن قرآن‌آموزان کنار یکدیگر شده است تقدیر و تشکر کرد.

 تلاوت محمدعلی علیزاده

کد

captcha