حجتالاسلام والمسلمین علیرضا سبحانینسب، کارشناس فضای مجازی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی، اظهار کرد: بستر فضای مجازی یکی از نعمتهای زمانه ماست که هم فرصت و هم تهدیدی برای ما به شمار میرود. در نهایت این واقعیت را باید بپذیریم که میتوانیم از فرصتهای فضای مجازی، برای ترویج معارف بهرهمند شویم.
وی ادامه داد: فضای مجازی، فضایی به نسبت رایگان بوده و با توجه گسترش آن قابلیت استفاده برای همه اقشار را دارد؛ بنابراین آن چیزی که هماکنون در عرصه فضای مجازی قابل رویت است متأسفانه عمدتا انتشار معارف سطحی است.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: البته در سطح عمومی، گاها معارف ما خوب ترویج میشود و گاهی هم متأسفانه گزینشهایی است که این گزینشها به صورت غیرتخصصی و یا مغرضانه از معارف انجام میشود و با توجه به برد رسانهها گاهی مواقع بزک کردنش به دست کسانی صورت میگیرد که مورد سوءاستفاده قرار میگیرد.
وی بیان کرد: متأسفانه زمانی که سوءاستفادهگران به بزک کردن مطالب دینی در فضای مجازی میپردازند، مطالبی را نشر میدهند که پر از ابهام و شایعات بوده و به هیچوجه شایسته معارف دینی نیست.
حجتالاسلام سبحانینسب اظهار کرد: گاها در فضای مجازی کلیپهایی منتشر میشود که متأسفانه پیامهای غلطی مخابره میشود و این مسأله از جمله آسیبهای فضای مجازی به شمار میرود. در صورت کلی فضای مجازی برای ترویج معارف یکی از بهترین، ارزانترین و مهمترین ابزارهای امروزه است و باید از این فرصت بهترین نحو استفاده کرد.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر گروههای مرجعی داشته باشیم که این معارف را به صورت غنی عرضه کنند و الباقی کاربران که تمایل به ترویج دارند از این منابع اصلی استفاده کنند، به بهترین وجه میتوانیم از آن استفاده کنیم.
وی افزود: در فضای مجازی بخش رسانه سمعی و بصری کاربرد بسیاری دارد و با توجه به هزینههایی که برای این نوع قالب شده است، میتوان از صداوسیما کمک گرفت و آنها را در این رسانه نوین منتشر کرد. بنظرم رسانه ملی و سازمانهای دیگر باید در این زمینه به صورت جدی وارد شوند و به سرعت و رایگان در اختیار کاربران فضای مجازی قرار دهند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اگر صداوسیما و دیگر نهادها بتوانند به صورت جدی وارد فضای مجازی شوند، قطعا توانستهایم از فضای مجازی به عنوان یک فرصت بهرهمند شویم در غیر این صورت نوعی تهدید برایمان خواهد بود و رقیب با یک گزینش غلط و سودجویانه از این فضا برای شبههافکنی و ایمانزدایی استفاده خواهد کرد.
وی بیان کرد: کلیپهای کوتاه و موشن گرافیک یکی از قالبهای مؤثری است که در کوتاهترین زمان میتوان در فضای مجازی منتشر کرد تا مطالب دینی از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار باشند. گاهی یک کلیپ پنجدقیقه، تأثیرگذاریاش بیشتر از کلیپ یک ساعته است.
حجتالاسلام سبحانینسب اظهار کرد: جایگاه مخاطب یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در فضای مجازی مورد توجه قرار دهیم. اگر مطالبی که نشر میدهیم، متناسب با سن، نیاز و برخورد و ذائقه مخاطب نباشد، هیچ تأثیری نخواهد داشت. گاهی مواقع دقت در این زمینه بخشی از ترویج معارف با سرعت انجام میشود.