مهجوریت اسلام و تعالیم اهل بیت‌(ع) در کشورهای شرق آسیا/ جذب طلبه در موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی
کد خبر: 3631031
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

مهجوریت اسلام و تعالیم اهل بیت‌(ع) در کشورهای شرق آسیا/ جذب طلبه در موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی

گروه دانشگاه: مدیرگروه شرق و جنوب شرق آسیای موسسه جامعةالمصطفی(ع) العالمیه عنوان کرد: به دلیل سختی زبان‌های مناطق شرقی آسیا، توجه شایانی به آن نشده و ساکنان این سرزمین از تعالیم و معارف عالیه قرآن و اهل بیت(ع) دور مانده‌اند. تعداد مبلغان در بعضی کشورها از انگشتان دست هم کمتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مؤسسه آموزشی، تربیتی و پژوهشی زبان و فرهنگ‌شناسی، وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه با هدف تربیت نخبگان حوزوی ایرانی و غیرایرانی، از سال 1385 شروع به فعالیت کرد. به منظور تشریح فعالیت‌های این موسسه با مهدی منصوری‌خواه، مدیرگروه شرق و جنوب شرق آسیای، موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی جامعه المصطفی(ص) گفت‌وگو کردیم.
مهجوریت اسلام و تعالیم اهل بیت‌(ع) در کشورهای شرق آسیا/ جذب طلبه در موسسه زبان و فرهنگ شناسی
منصوری‌خواه در آغاز با معرفی اهداف و ماموریت‌های این موسسه اظهار کرد: مأموریت اصلی این مؤسسه، تأمین نیروی انسانی کارآمد و متناسب با اهداف جامعةالمصطفی(ص) است. پرورش دانشمندان زبان و فرهنگ‌شناس به منظور نقش‌آفرینی در عرصه‌های گوناگون آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مدیریتی در سراسر جهان مأموریت دیگر این مؤسسه است.

وی ادامه داد: همچنین تولید دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه زبان و فرهنگ شناسی با هدف زمینه‌سازی و راه‌گشایی شناخت و آگاهی از تحولات فکری، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ملل جهان از جمله مأموریت‌های دیگر مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی است.

ارائه مشاوره در زمینه زبان و فرهنگ شناسی
مدیر گروه شرق و جنوب شرق آسیای موسسه زبان و فرهنگ شناسی با اشاره به اینکه موسسه آمادگی ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه زبان و فرهنگ شناسی نیز دارد، گفت: این مؤسسه بر آن است تا علاوه بر تربیت نیروی انسانی تأثیرگذار در عرصه‌های مأموریتی جامعةالمصطفی(ص) در گستره بین‌الملل، به ارائه خدمات مشاوره‌ای در حیطه زبان و فرهنگ شناسی به افراد و نهادهای هم‌سو بپردازد.

وی افزود: بهره‌گیری از پیشینه تاریخی، ذخایر علمی و سنت‌های اصیل حوزوی همراه با به‌کارگیری فن‌آوری‌های روزآمد، ایجاد ارتباط با مراکز مشابه در سطح ملی و بین‌المللی و مبادله یافته‌ها و اطلاعات علمی-تحقیقاتی، از توانمندی‌های این موسسه است.

منصوری‌خواه گفت: این موسسه با برگزاری دوره‌های آموزشی زبان و فرهنگ شناسی متعدد، کوشیده است زمینه را برای ارتباط علمی و فرهنگی میان ملل مختلف با حوزه‌های علمیه برقرار کند.

وی در پاسخ به این پرسش که این گروه با چه اهدافی شکل گرفته، یادآور شد: دین مبین اسلام، دینی است جهان شمول که هدف آن سعادت کلیه ابناء بشر است و در این راستا، پرچمدار اصلی ابلاغ پیام جهانی دین مبین اسلام راستین به تک تک مردم جهان از جمله ساکنین منطقه شرق و جنوب شرق آسیا، وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه است تا با تربیت مبلغان، محققان و مدرسان کارآمد این وظیفه را به انجام برساند.

مهجور بودن اسلام و تعالیم اهل بیت‌(ع) در کشورهای شرقی
مدیر این گروه با اشاره به بی‌توجهی به منطقه شرق آسیا که قرابت فرهنگی با ما دارند، خاطرنشان کرد: در این منطقه تقریبا یک چهارم مردم جهان (چیزی حدود دو میلیارد نفر) زندگی می‌کنند که بیشترین قرابت فرهنگی و سنتی را با ایران و اسلام دارند و حدود 12 درصد مردمان آن منطقه نیز مسلمان هستند، اما به دلیل سختی زبان‌های این منطقه و برخی دیگر از عوامل، متاسفانه توجه شایانی به آن نشده و ساکنان این سرزمین از تعالیم و معارف عالیه قرآن و اهل بیت(ع) دور مانده‌اند.

وی افزود: با همت این موسسه، تقریبا در بسیاری از کشورهای منطقه به شکل رایزن فرهنگی یا به شکل مبلغ دائمی یا مبلغان غیردائمی، قاریان قرآن و افراد مختلفی که اعزام می‌شوند حضور دارد. طلاب زیادی از این منطقه در ایران درس خوانده‌ و به کشورهای خود بازگشته‌اند، به‌ویژه از منطقه جنوب شرق آسیا (اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و ...)، اما با توجه به وسعت جغرافیایی منطقه و تراکم جمعیتی بسیار بالا، این تعداد کفایت نمی‌کند و به شدت به مبلغان توانمند، زبان‌دان و دارای روحیه جهادی و انقلابی نیازمندیم و این نیاز در کشورهای شرق آسیا؛ چین، ژاپن و کره بسیار بیشتر به چشم می‌خورد.

جمعیت مسلمانان چین و تعداد مبلغان فعال در این کشور
منصوری‌خواه گفت: تعداد مسلمانان چین، دو برابر جمعیت کشور ماست، در صورتی که شاید روی هم رفته ما 50 مبلغ فعال در این کشور نداریم، در ژاپن با اینکه نمایندگی فعالی داریم، اما به تعداد انگشتان دست مبلغ نداریم، در کره جنوبی با این همه شباهت فرهنگی، وضعیت بسیار بدتر است و دریغ از حتی یک مبلغ که در این کشور حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت استراتژیک و ژئوپلتیک این منطقه و مهجور بودن اسلام و مکتب تشیع در آن و همچنین لزوم رساندن و ابلاغ پیام اسلام به جهانیان و نیز قرابت‌های بی‌شماری که بین فرهنگ مردم این منطقه با ایران و اسلام وجود دارد، موسسه زبان و فرهنگ شناسی، گروه زبان و فرهنگ شرق و جنوب شرق آسیا را راه‌اندازی کرد.

مدیر گروه شرق و جنوب شرق آسیای این موسسه با اشاره به محور فعالیت‌های صورت گرفته در این گروه و دستاوردهای آن اظهار کرد: همان‌طور که ذکر شد، این گروه، یک گروه تازه تاسیس و نوپاست که در همین مدت کم بحمدالله اقدامات بسیاری انجام و دستاوردهای خوبی نیز داشته است.

امکان حضور طلاب سطح یک در دوره کارشناسی زبان و فرهنگ موسسه
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهای انجام شده در این موسسه برپایی دوره‌های آموزش زبان‌های چینی، کره‌ای، ژاپنی و اندونزیایی بوده و مقرر شده فراگیران در پایان این دوره‌ها که حدود 160 واحد درسی به طول می‌انجامد موفق به اخذ مدرک کارشناسی زبان و فرهنگ گردند. البته منحصر در دوره‌های در حال برگزاری نیست و تمامی طلاب و فضلای حوزوی که سطح یک را به اتمام رسانده‌اند، می‌توانند برای ترم جدید با مراجعه به موسسه برای دوره‌های جدید ثبت‌نام نمایند.

منصوری‌خواه از ارتباط همه نهادهای مرتبط در زمینه زبان کره با این موسسه خبر داد و گفت: از دیگر دستاوردهای این گروه بالاخص در زبان کره‌ای، مدیریت تمامی فعالیت‌های اسلامی و تبلیغی در کشور است. کمتر موسسه یا نهادی را می‌توان در کشور پیدا کرد که در زمینه کره‌ای فعال باشد و با این گروه لینک نباشد و می‌توان به جرات بیان کرد که تمامی فعالیت‌های اسلامی در حال اجرا در کشور به گونه‌ای با ما مرتبط است.

وی در پایان گفت: از همه طلاب‌، روحانیون و فضلای توانمند و علاقه‌مند به تبلیغ در حوزه بین‌الملل تقاضا می‌شود از فرصت به وجود آمده در موسسه زبان و فرهنگ شناسی استفاده کرده و ضمن فراگیری این زبان‌ها برای تبلیغ در این منطقه مجهز و مهیا شوند. خداوند برای هر قوم و قبیله‌ای پیامبری ارسال کرده و حالا این وظیفه بر گردن ماست تا ندای اسلام را به گوش جهانیان برسانیم و ان‌شاءالله که خداوند همه ما را در این امر خطیر موفق بدارد.
captcha