«مسیر عشق» راه عاشقی به امام حسین(ع) را در سینما باز می‌کند
کد خبر: 3631050
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
فریدون نجفی:

«مسیر عشق» راه عاشقی به امام حسین(ع) را در سینما باز می‌کند

گروه هنر: بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه جشنواره «مسیر عشق» را برای سینما ضروری می‌دانم، گفت: این جشنواره راه عاشقی به امام حسین (ع) را در سینما باز می‌کند.

فریدون نجفی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره جشنواره «مسیر عشق» اینگونه اظهارنظر کرد: طی دو و سه دهه گذشته جشنواره‌های مختلفی در کشور ما برگزار شده‌اند که در آنها به‌نوعی فرهنگ عاشورا مد نظر قرار گرفته است، اما متاسفانه هر یک از آنها بعد از چند دوره متوقف می‌شود، در صورتی که برگزاری چنین رویدادهایی در سینمای ما جز واجبات است، چون فرهنگ شهادت را در هنر این سرزمین اشاعه می‌دهد.

وی افزود: خوشحالم که جشنواره‌ای تحت عنوان «مسیر عشق» اولین دوره خود را آبا‌ن‌ماه برگزار می‌کند، اتفاقی که به نظرم باید با جدی‌ترین حمایت شود، به‌ویژه که این جشنواره به میزبانی کربلا و مشهد برگزار می‌شود. درباره این جشنواره، ذکر نکته‌ای دیگر را ضروری می‌دانم، آن‌هم اینکه این جشنواره تنها در یک رشته برگزار نمی‌شود، بلکه حوزه‌های مختلف از سینما را در برمی‌گیرد؛ برای مثال، علاوه بر فیلم‌های سینمایی، آثار مستند و داستانی نیز در این رویداد مد نظر قرار می‌گیرد.

کارگردان فیلم تحسین شده «اسکی‌باز» به مسئولان برگزاری این جشنواره پیشنهاد کرد: در جشنواره موضوعی آسیب رایج این است که به موضوعات نگاهی کلیشه‌ای و مستقیم می‌شود، نگاهی که به نظرم نوعی سم برای این دست رویدادهای سینمایی است، اما خوشبختانه این اتفاق در جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» رخ نداده، بلکه دایره پرداختن به معنای عاشورا وسیع‌تر از آن چیزی که در ظاهر مشاهده می‌شود، ترسیم شده است. در حقیقت حرکت‌هایی که در آن به جریانات حق‌طلبی پرداخته می‌شود به نوعی با فرهنگ عاشورا همخوانی خوب دارد.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: موضوع دیگری که در این بحث می‌توان به آن اشاره کرد همکاری آستان قدس رضوی با این جشنواره است. به نظرم همکاری مراکز مذهبی در جشنواره‌هایی که عنوان دینی را یدک می‌کشند، اتفاق بسیار خوبی است که اگر بیشتر ادامه پیدا کند، شاهد رونق سینمای دینی هم در کشورمان خواهیم بود. در ضمن این ارتباط باعث می‌شود در حوزه دینی نیز تبلیغ خوبی صورت گیرد.

این فیلمساز ادامه داد: جشنواره «مسیر عشق» اولین دوره خود را برگزار می‌کند. این اتفاق به خودی خود پسندیده است، اما کافی نیست، چون همان‌گونه که گفتم ادامه چنین رویدادهایی بسیار پراهمیت‌تر است. برای همین توصیه من به برگزارکنندگان جشنواره این است با نگاه به داشته‌هایشان قدم‌های ابتدایی را محکم بر‌دارند؛ به بیان دیگر ببینند این جشنواره تا چه اندازه ظرفیت دارند، آنگاه متناسب با آن کار انجام دهند تا توان برای برگزاری دوره‌های بعدی نیز فراهم باشد.

این فیلمساز با بیان اینکه استفاده از نیروهای متعهد در چنین جشنواره‌هایی جز ضروریات است گفت: هر رویداد موضوعی، زمانی موفق خواهد شد که از وجود نیروهای متعهد و آگاه سود برده باشد، اما اگر بخواهیم از میان تعهد و دانش یکی را انتخاب کنیم، مطمئنا در رسیدن به نتیجه موفق نخواهیم بود، اما خوشبختانه در اولین دوره این جشنواره شاهدیم که هم از نیروهای تخصصی سود برده شده، هم کسانی که ارزشی بودنشان برای همه آشکار است؛ برای مثال دبیر این جشنواره (سید احمد میرعلایی) که پیشتر مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز بوده از نیروهای ارزشی سینمای این مرز و بوم است، در ضمن در سینما جز استخوان خردکرده‌ها است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوست دارد در سال‌های بعد در این جشنواره حضور داشته باشد؟ تاکید کرد: مگر می‌شود جشنواره‌ای متبرک به نام ابا عبدالله (ع) باشد، اما فیلمسازی دوست نداشته باشد در آن حضور داشته باشد، اما به شخصه ترجیح می‌دهم در قالب یک داستان معاصر در این جشنواره حضور داشته باشم، البته این بدان معنا نیست که ظرفیت خود را در ساخت کارهای تاریخی پایین می‌دانم، بلکه معتقدم این حوزه به اندازه‌ای پر خرج است که امکان همکاری من در چنین کارهایی تقریبا محال است.

نجفی با تاکید بر اینکه این جشنواره حتماً باید اتاق فکر داشته باشد، بیان کرد: اولین دوره این جشنواره بسیار پر اهمیت است، چون بسیاری از کمبودها در اولین دوره شناخته می‌شود، برای همین به مسئولان برگزارکننده این جشن توصیه می‌کنم با بهره‌گیری از یک اتاق فکر قوی شرایطی را فراهم آورند تا یک هیئت بعد از برگزاری جشنواره به نحوه اجرا بپردازد و نقصان‌ها شناخته شود. در چنین شرایطی است که انتظار می‌رود در دوره‌های بعد آسیب‌ها به حداقل‌ترین اندازه ممکن برسد، البته معمولا در جشنواره‌های ما بعد از برگزار اختتامیه همه چیز تعطیل می‌شود برای همین هم از آنها دستاوردی هم حاصل نمی‌شود.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: «مسیر عشق» عنوان بسیار خوبی برای این جشنواره است، زیرا حرکت در مسیر امام حسین نوعی عاشقی کردن است که از آن می‌توان به عنوان مسیر عشق نام برد، بنابراین آرزو می‌کنم در سال‌های بعد هم این جشنواره با قدرت ادامه پیدا کند تا نام مبارک امام حسین(ع) بیشتر در سینمای کشورمان شنیده شود.
captcha