ملاک دقیقی برای شناسایی کیفی نخبگان علوم انسانی وجود ندارد
کد خبر: 3631097
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

ملاک دقیقی برای شناسایی کیفی نخبگان علوم انسانی وجود ندارد

گروه اجتماعی: مدیر اجرایی طرح نخبگان علوم انسانی با بیان این مطلب که برای تعیین نخبگان علوم انسانی ملاک کیفی کاربردی در حال حاضر وجود ندارد و در به همین خاطر است که به مباحث کمی و دانشگاهی و حین تحصیل دانشجویان بسنده شده است.

افشین نیکبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، در حاشیه دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی در وسف گفت: امسال با حضور 400 نفر از نخبگان دانشگاهی دوره سوم طرح نخبگان علوم انسانی در منطقه تحقیقاتی وسف برگزار شد.
وی افزود: یکی از سئوالاتی که از برگزارکنندگان این طرح انجام می‌شود آن است که ملاک احراز نخبگی چگونه و با چه متری انجام شد؛ اولین نکته این است که باید اذعان کنیم متر و شاخص خاصی برای این امر در حال حاضر وجود ندارد.
وی تصریح کرد: چه بسا افراد نخبه‌ای باشند که فرای مباحث رتبه‌ای و رتبه‌های دانشگاهی دارای ظرفیت‌های علمی بسیار خوبی هستند و از قضا قدرت تاثیرگذاری ذهنی بسیار بالایی هم دارند که نمی‌توان آنها را نخبه خطاب نکرد.
مدیر اجرایی سومین گفتمان نخبگان علوم انسانی بیان کرد: وقتی که شما با چنین مشکلی مواجه می‌شود باید معیارها و شاخص‌های کمی را نیز مد نظر قرار دهید تا حداقل‎های این موضوع را داشته باشید.
وی گفت: احراز کیفی نخبگی در یک کشور 80 میلیونی بسیار سخت است، ولی معیارهای کمی نیز می‌توان به ما در این امر کمک رسان باشد که اولین آن نمرات تحصیلی ورودی به دانشگاه و همچنین حین تحصیل است.
وی تصریح کرد: در این طرح از دانشجویان رتبه‌های زیر سه هزار کشور در رشته‌های علوم انسانی دعوت به شرکت در این دوره شد که این افراد تا فروردین ماه برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند و سپس در مصاحبه اصلی شرکت کردند.
نیکبخت یادآور شد: معیار و شاخص دیگری که کیفی‌تر از میعار اول که کاملا کمی بود، معیار تلاش حین تحصیل است که دانشجویانی که در 16 دانشگاه برتر کشور بیشترین نمرات را کسب کنند به این دوره دعوت شده و یا برای تداوم دوره از آنها دعوت می‌شود.
مدیر اجرایی این طرح اظهار کرد: دانشجویان در این دوره در دو محور اصلی مباحث کلی علوم انسانی و همچنین علوم انسانی اسلامی مباحث پایه را فرا می‌گیرند و در نهایت و پس از طی دو محور اصلی دروس شکسته می‌شود و اساتید به نام کشوری مباحث تخصصی‌تری که تحت نظارت و اشراف شورای علمی طرح ملی گفتمان است را تدریس می‌کنند.
captcha