جای خالی آموزش‌های تخصصی قرآن در تربت‌جام/ مشکل اصلی؛ نبود استاد باتجربه
کد خبر: 3631127
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

جای خالی آموزش‌های تخصصی قرآن در تربت‌جام/ مشکل اصلی؛ نبود استاد باتجربه

گروه شهرستان‌ها: تربت‌جام، شهرستانی است که گستره فعالیت‌های قرآنی در آن به وفور دیده می‌شود اما نبود اساتید باتجربه باعث شده تا مردم این شهر از آموزش‌های تخصصی قرآن بی‌بهره باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان رضوی، برای بررسی وضعیت مؤسسات قرآنی راهی تربت‌جام ـ شهر وحدت ـ شدیم؛ شهری تلفیقی با قدمت تاریخی و فرهنگی بسیار که در فعالیت‌‌‌‌‌‌های قرآنی گستره وسیعی دارد.
تربت‌جام در فاصله 165 كيلومتري از مشهد در استان خراسان رضوي قرار دارد، شهرستانی که بیش از 86 هزار نفر جمعیت دارد و همه مسئولان آن، از قرآنی بودن شهرشان با افتخار یاد می‌کنند، ولی فقط دو مؤسسه قرآنی فعال در شهر مشغول آموزش قرآن به قرآن‌آموزان هستند. همچنین علاوه بر این دو مؤسسه، دو خانه قرآن شهری که ویژه اهل تسنن است نیز در این شهرستان فعالیت می‌کنند.
دو مؤسسه قرآنی وحدت‌اندیش جام و رضوان جام زیر نظر اداره ارشاد اسلامی تربت‌جام به فعالیت مشغول هستند و از نبود حمایت‌های کافی گلایه‌مندند که هم شورای قرآنی شهرستان و هم اداره ارشاد استان از آن‌ها حمایت کافی را ندارد.
مؤسسه وحدت‌اندیش به‌خاطر تأمین نشدن اعتبارات مالی و توجه مسئولان قرآنی در سال 95 رسماً تعطیل شد و با کوچک کردن فضای مؤسسه و انتقال بخشی از آن به شهرستان دیگر به دنبال حفظ مؤسسه خود در تربت‌جام بود ولی با حمایت‌های خیران دوباره شروع به کار کرد.
مدیر مؤسسه رضوان جام هم از عدم حمایت‌های دولتی گله‌مند بود؛ مدیری که تمام هزینه‌های مؤسسه از اول تأسیس را خود برعهده داشته و به صورت خودگردان آن را اداره می‌کند.
با توجه به اینکه مکان مؤسسه استیجاری است و وی توانایی پرداخت هزینه‌های اجاره را ندارد، مدتی مؤسسه را تعطیل و کلاس‌ها را در حسینیه برگزار می‌کرد که آنجا هم مشکلات فراوانی را با خود به همراه داشت.
کوچک کردن مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی
غلامعلی دمساز، مدیر مؤسسه وحدت‌اندیش جام در خصوص وضعیت مؤسسه خود، اظهار کرد: از سال 1384 تربیت مدرس قرآن را زیر نظر جامعه قاریان و اداره کل ارشاد خراسان رضوی در شهرستان تربت‌جام تأسیس کردیم.
وی به تأسیس مرکز تربیت مدرس قرآن اشاره کرد و ادامه داد: تأسیس این مؤسسه، حرکت قرآنی مهمی در شهرستان تربت‌جام بود که تا به امروز مرکز تربیت مدرس، حدود 450 استاد قرآنی را تربیت کرده و تحویل جامعه داده است؛ از سال 1388 با کاهش ثبت‌نام مواجه شدیم و در کنار آن مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی وحدت‌اندیش جام را تأسیس کردیم.
وی با بیان اینکه تربت‌جام از سال 90 به عنوان قطب قرآنی کشور مطرح شد، ابراز کرد: این طرح ملی از سال 90 تا 93 ادامه یافت ولی در سال 93 به علت عدم حمایت، این برنامه تعطیل شد.
مدیر مؤسسه وحدت‌اندیش جام ابراز کرد: در طول مدتی که تربت‌جام به عنوان قطب قرآنی مطرح بود، کلاس‌های آموزشی مفاهیم قرآن کریم را برای زندان‌های چهار استان خراسان رضوی، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و همچنین در مراکز نظامی پادگان‌ها و قرارگاه‌های جنوب کشور شمال خراسان رضوی برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه در این مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی برای همه رده سنی، کلاس‌های تجوید، روخوانی، روانخوانی، حفظ و .. برگزار می‌شود، ابراز کرد: در حال حاضر تعداد قرآن‌آموزان مؤسسه‌ کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ کمکی از هیچ ارگانی برای آموزش رایگان نمی‌شود و ما مجبور به اخذ شهریه از ثبت‌نام‌کنندگان هستیم، ادامه داد: عدم حمایت شورای قرآنی شهرستان و اداره کل ارشاد خراسان رضوی باعث کاهش مراجعه‌کنندگان به مؤسسات قرآنی شده است.
وی ادامه داد: در سال 95 به خاطر مشکلات فراوانی که مؤسسه با آن روبه رو بود، مجموعه را رسما تعطیل کردیم ولی در این میان خیری پیدا شد و برای احیاء مؤسسه کمک‌های بسیاری کرد. در حال حاضر مؤسسه وحدت‌اندیش، کم و بیش فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد اما باید گفت مهم‌ترین مشکلات به تأمین منابع و اعتبارات مالی بر می‌گردد.

وی بیان کرد: هزینه مؤسسات از محل اخذ شهریه‌ تأمین نمی‌شود و حتی در حال حاضر به خاطر عدم تأمین اعتبارات مالی، تغییری در ساختار مؤسسه ایجاد کرده و با کوچک کردن مؤسسه و انتقال بخشی از آن به شهرستان باخرز در پی حفظ آن هستیم.
دمساز بیان کرد: مؤسسات شهرستان تربت‌جام پاسخگوی نیاز قرآنی مردم است ولی هدف ما در مؤسسه‌های فرهنگی و قرآنی ارائه کیفیت بالا است که این مورد در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.
وی ابراز کرد: تمام هزینه‌ها از اول تأسیس مؤسسه به صورت خودگردان بوده است. اداره ارشاد تربت‌جام هم کمک‌های محدودی را به مؤسسه داشته است اما انتظار می‌رود که شورای قرآنی شهرستان و اداره ارشاد، حمایت بیشتری از مؤسسات قرآنی داشته باشند.

در ادامه پیگیری وضعیت مؤسسات تربت جام به مؤسسه رضوان جام رفتیم. سمیه فخر شاملو، مدیر مؤسسه رضوان جام در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مؤسسه رضوان جام از سال 1387 به صورت خودگردان و زیر نظر اداره ارشاد شهرستان فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: این مؤسسه در همه رده‌های سنی قرآن‌آموز دارد و برای خردسالان در رده سنی سه تا شش سال کلاس‌های حفظ اشاره و تفسیر کودکانه و برای بزرگسالان کلاس‌های روخوانی، روانخوانی، حفظ و صوت و لحن را برگزار می‌کند.
شاملو گفت: مکان مؤسسه استیجاری است و تنها مشکل تأمین اعتبارات مالی است چرا که این شهرستان در منطقه محروم و مرزی واقع شده و مردم توان پرداخت شهریه بالا را ندارند لذا همه هزینه‌های مؤسسه از محل اخذ شهریه‌ها تأمین نمی‌شود.
مدیر موسسه رضوان جام افزود: به دلیل مشکلات مالی، مدتی مؤسسه را به حسینیه‌ای منتقل کردیم و در آنجا نیز دچار مشکلات فراوانی شدیم لذا ترجیح دادم با صرف هزینه شخصی، مکانی را برای مؤسسه اجاره کنم.
نبود اساتید متخصص
وی ابراز کرد: به‌خاطر نبود اساتید با تجربه و متخصص، برگزاری کلاس‌های صوت و لحن مؤسسه دچار مشکل شده است؛ اگر بخواهیم از مشهد استاد دعوت کنیم، هزینه‌های آن بسیار بالاست و مؤسسه توان پرداخت آن را ندارد لذا خواهان کمک در این زمینه از مدیران قرآنی شهرستان نیز هستیم.

captcha