افتتاح اولین دوره تربیت مربی حقوق شهروندی
کد خبر: 3631182
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲

افتتاح اولین دوره تربیت مربی حقوق شهروندی

گروه جامعه: اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی با هدف بحث و بررسی حقوق شهروندی با نگاه آموزشی و پژوهشی پیش از ظهر امروز با حضور مسئولان فرهنگی و علمی کشور در ساختمان اسناد رسمی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی پیش از ظهر امروز با حضور بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران، کاراندیش، معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان در سالن همایش ساختمان آرشیو ملی افتتاح شد.

بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به پژوهشگرانی که دغدغه حقوق شهروندی را دارند، گفت: این پژوهشگران تلاش می‌کنند رویکرد و نگاه به حقوق شهروندی را آموزش دهند؛ بنابراین دست اندر کاران این عرصه باید شناخت لازم را از حقوق شهروندی به کل جامعه تسری دهند.

وی افزود: قدمت حقوق شهروندی به اندازه قدمت شهرنشینی است، اما قدمت حقوق بشر از خلقت آدم است که خداوند هنگام خلقت همه فرشتگان را وادار به سجده به آدم کرد و این کرنش نسبت به اندیشه و فکر و قدرت انتخاب انسان بود نه کرنش به فیزیک و پیکره انسان.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: خدا در قرآن می‌فرماید: ما امانت الهی را به همه موجودات عرضه کرده‌ایم و انسان تنها موجودی بود که این امانت را پذیرفت؛ بنابراین یکی از مهم ترین تفاسیر از امانت الهی حق انتخاب‌گری است.

وی بیان کرد: تبریک خدا به خود در خلقت نیز موضوع انتخاب‌گری و قدرت تعقل و اندیشه آدمی و قدرت شناخت از خقیقت هستی است. همچنین پس از آن به ماجرای غفلت انسان می‌رسیم که سبب می‌شود انسان به خودش بیاید و خدا آن چیزی را که به آدم می‌آموزد، پیش از آن نیاموخته است.

بروجردی اظهار کرد: حقوق بشر و قدمت آن به ساخت و خلقت انسان مربوط می‌شود، اما تاریخچه حقوق شهروندی به شهرنشینی و ایجاد تعاملات میان انسانهاست که حقوق و تکالیفی را برای انسان به وجود می‌آورد، مرتبط می‌شود.

وی افزود: دو دیدگاه متفاوت نسبت به حقوق و کرامت انسانی وجود دارد؛ رویکرد اول می‌گوید انسان به دلیل ذات و کرامت انسانی دارای حقوقی می‌شود و دیدگاه دوم می‌گوید انسان به دلیل ویژگی‌ها و خصلت‌های خاصی که در خود ایجاد می‌کند دارای کرامت بشری می‌شود که این کرامت یک کرامت عرضی است و به ذات مرتبط نمی‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: در مجلس ششم نمایندگان ضرورت تصویب قانون برای حقوق شهروندی را مطرح کردند که حقوق شهروندی به صورت طرحی در مجلس شامل آزادی بیان، آزادی انتخاب نوع زندگی بود. همزمان با طرح حقوق شهروندی در مجلس دولت دو لایحه انتخابات و اختیارات ریاست جمهوری را به مجلس داد. اهمیت این دو لایحه باعث شد موضوع حقوق شهروندی در قوه قضاییه مطرح و لایحه انتخابات تصویب شود.

بروجردی با اشاره به منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: این منشور قانون نیست و اصول ۱۹ تا ۲۴ قانون اساسی می‌تواند بیانگر چهارچوب فکری نظام جمهوری اسلامی باشد که شامل حق آزادی بیان و حق حیات است.

در ادامه کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حقوق فرهنگی را ناzر بر تأمین حقوق زنان اقوام اقلیت‌ها و دیگر گروه‌های اجتماعی می‌دانند. یونسکو مفهوم حقوق فرهنگی حق انسان را برای دسترسی به فرهنگ از تمام ابعاد آن تعریف کرده است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای حقوق فرهنگی اقداماتی را انجام داده است که می‌توان به فعالیت‌هایی همچون کاهش ۱۲۵ مجوز به ۵۵ مجوز، بسط دولت الکترونیک و صرفه جویی در وقت مردم برای مراجعات، ثبت آثار فرهنگی و هنری و دادن مجوز مطبوعات بدون مراجعه حضوری، استمرار یارانه مطبوعات و حذف یارانه مطبوعات دولتی، اختصاص یارانه به طرح‌های اشتراک نشریات، یارانه بیمه خبرنگاران و خرید نشریات برگشتی، تهیه و توزیع کتابچه‌های منشور حقوق شهروندی، برگزاری سلسله همایش‌های حقوق مالکیت فکری و ادبی به منطور ترویج فرهنگ آن، خرید آثار فاخر و کتب ارزشمند در خصوص حقوق شهروندی، بررسی مجدد روش‌های واگذاری مراکز فرهنگی، حمایت از تولید آثار سینمایی و نمایش خانگی با موصوع حقوق شهروندی اشاره کرد.

در ادامه ستار عزیزی، دبیر علمی کارگاه تربیت مربی حقوق شهروندی، با اشاره به محورهای همایش اظهار کرد: حق حیات و زندگی شایسته و حق حریم خصوصی از جمله محورهای همایش به شمار می‎‌رود. بخش دوم برنامه امروز مربوط به حق فکر و اندیشه است که حق آزادی بیان، حق آموزش و پرورش، حق دسترسی آزاد به اطلاعات را در بر می‎گیرد و در بخش دیگر حقوق اختصاصی از جمله مسکن و اشتعال و در بخش حقوق اجتماعی نیز به موصوعاتی همچون حق تشکیل انجمن‌ها حق تجمع و راهپیمایی، حق محیط زیست سالم و پایدار و حق اقامت و آزادی رفت و آمد را شامل می‌شود.

عزیزی اظهار کرد: در بخش حقوق فرهنگی نیز حق دسترسی و مشارکت فرهنگی و حقوق فرهنگی اقوام و اقلیت‌ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. همچنین در بخش آخر بحث و بررسی بر روی محوریت حق برخورداری از دادخواهی آزادانه شاهد خواهیم بود.

captcha