شهدا و ایثارگران واسط نزول مواهب و انور الهی به جامعه بشری هستند
کد خبر: 3631312
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
حجت‌الاسلام ابوترابی:

شهدا و ایثارگران واسط نزول مواهب و انور الهی به جامعه بشری هستند

گروه جهاد و حماسه: نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه قرآن کریم به امت اسلامی امت وسط اطلاق می‌کند؛ یعنی امتی که واسط میان خدا و مخلوقات برای نزول مواهب و انوار الهی هستند به جرئت می توان گفت که شهدا و ایثارگران این میان از جمله سرآمدان این امت به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی، نائب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از ایثارگران و آزادگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به ایراد سخن پرداخت و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ»؛ یعنی شما را امت وسط قرار دادیم، باید گفت که در نهایت امت اسلام امت وسط خواهند بود؛ به این معنی که راه را برای سعادت ابنای بشری توسط این امت هموار می‌شود.

وی ادامه داد: در تفسیر این کلام الهی باید به این نکته نیز اشاره کنم که امت وسط امتی هستند که مسیر اعتدال را می‌پیماید  و براساس عقل و شرع به گونه‌ای حرکت می‌کند که از همه ظرفیت‌ها و شایستگی‌ها و مواهبی که خداوند به آنها اعطا کرده است به خوبی استفاده می‌کنند.

ابوترابی با اشاره به اینکه غرایض انسانی تنها بستر برای تعالی انسان هستند تصریح کرد: انسان با عقل پرورده شده که با نیروی ایمان عجین شده است، سعی در مدیریت اوضاع و احوال خویش دارد تا در مسیری حرکت کند که او را به سوی سعادت رهنمون سازد و باید گفت راه ثوابی را که انسان متعالی پیش روی خود با نیروی عقل و ایمان دارد، راهی است که شرع انور آن را فراروی او قرار داده است.

برادر مرحوم حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی که از او به سیدالاسرا یاد می‌شود، در ادامه گفت: امت وسط که به تعبیر قرآن مراد و منظور امت اسلامی هستند در اصل واسط فیض الهی بوده، حد واسط میان خدا و مخلوقات و اگر نبود این امت واسط رحمت الهی هیچگاه به جامعه بشری تسری پیدا نمی‌کرد؛ در حقیقت این امت  در راه قرب به خداوند، انوار الهی را از مبدأ گرفته و به جامعه بشری افاضه می‌کنند.

وی افزود: این میان ایثارگران و شهدای عالی مقام به عنوان پیشگامان مکتب و مدرسه اسلام سرآمدان این عرصه و در رأس امت وسطی که قرآن به آن اشاره کرده‌اند هستند و براین اساس شهدا در جوار رحمت الهی  شاهد و ناظر بر جامعه ما بوده و خدا در قیامت آن را گواه خود قرار خواهد داد.

ابوترابی تأکید کرد: هر جا که انسان در محنت‌های روزگار، ظلم و جفا و بی‌عدالتی‌هایی که بر او روا داشته شده است را تاب نمی‌آورد و زبان به شکوه می‌گشاید، خدا اسرا و شهدایی که با نثار سلامتی و جان خود در برابر ددمنشی‌ها تحمل آورده‌اند را شاهد مثال می‌آورد، با این  توجیه که آنها نیز همچون شما هستند اما به دلیل داشتن روح بزرگ و جایگاه والامقام شخصیتی، توانسته‌اند در برابر مرارت‌ها مقاومت کنند.

وی به خاطراتی از دوران اسارت برادر خود اشاره کرد و گفت: آزادگان در اردوگاه‌های رژیم بعث جلوه‌هایی از ایثار، شجاعت، از خودگذشتگی، مهربانی، عشق و نظایر آن را خلق کردند و باید گفت که آنها با مرام و رفتار پیامبرگونه خود جهنم اردوگاه‌های اسارت را هم برای خود و هم حتی برای ملازمان بعثی تبدیل به بهشت کردند.

ابوترابی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: رشادت، از خودگذشتگی و ایثار آزادگان در دوران اسارت تا به آنجا پیش رفت که نماینده صلیب سرخ در آن زمان اذعان کرد که آزادگان ایرانی در دوران اسارت خود انقلاب اسلامی دیگری را احیا کردند با این تفاوت که پرچمی از ایران در اختیار نداشتند که آن را به اهتزاز درآورند.

وی در پایان با اشاره به شهادت محسن حججی به تقدیر از مقام شامخ این شهید پرداخت و گفت: چون در فضای فرهنگی و هنری به سر می‌بریم خوب است به نکته‌ای اشاره کنم و آن اینکه شاید ما هنرمندان صاحب‌نام زیادی داشته باشیم اما انقلاب اسلامی هنرمندانی تربیت کرد که آموخته باشند در راه اسلام و آرمان‌های انسانی سر بدهند.

captcha