اهمیت شیردهی با شیر مادر آموزش داده شود
کد خبر: 3631422
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲

اهمیت شیردهی با شیر مادر آموزش داده شود

گروه اجتماعی: معاون بهداشتی دانشگاه در همایش تغذیه با شیر مادر حمایت از شیردهی بسیار حایز اهمیت است و آموزش دختران و پسران درباره اهمیت شیردهی با شیر مادر از دوران بلوغ باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران دکتر محسن اعرابی معاون بهداشتی دانشگاه دادماه امروز 25 مردادر همایش تغذیه با شیر مادر که در سالن آیت الله کوهستانی برگزار شد، با بیان اینکه استمرار شیر دهي با شير مادر وظيفه اي مهم براي مادران  است، اظهار کرد: اين مهم در راستاي پيشبرد سلامت جامعه بوده  و در جهت دستیابی به استانداردها قدم جدی باید برداشته شود. 
وی با اشاره به شعار " حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم شیردهی، باهوش و قوی با شیر مادر "خاطرنشان کرد: اهمیت شیر دهی با شير  مادر این است که زندگی سالم برای نوزاد به همراه دارد. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: حمایت از شیردهی بسیار حایز اهمیت است و آموزش دختران  و پسران درباره اهمیت شیردهی با شیر مادر از دوران بلوغ باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به مزیت  شیر مادر در دوران نوزادی اضافه کرد: بیماری‌های غیر واگیر در بزرگسالی در افرادی که با شیر مادر در کودکی تغذیه کرده اند قابل پيشگيري  است. 
دکتر اعرابی با بیان اینکه اگاهی بخشی و ارتقا سواد جامعه درباره اهمیت شیردهی مادر به نوزاد ، مسئولیت همه آحاد جامعه است، خاطرنشان کرد: با اجرای روش تغذيه با شير مادر مي‌توان است ۸۲۳ هزار کودک و ۲۰ هزار مادر را از مرگ نجات دهد و مادر باید به شیردهی موفق  ادامه داده تا به جامعه ای به سمت جامعه دوستدار شیردهی برسیم. 
وی با تاکید بر اینکه حمایت از مادران برای شیردهی باید در دستور کار قرار گیرد، خاطرنشان کرد:  قرار گرفتن در معرض شرایط کار نامناسب، کشاورزی و آفت کش ها تاثیر منفی بر توانایی زنان در تغذیه امن با شیر مادر دارد  و سلامت نسل جدید را تحت تاثیر قرار می دهد. 
معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد:تغذیه انحصاری باشیرمادر به مدت ۶ ماه و تداوم آن تا۲۰ ماهگی روش مطلوب تغذیه بوده و همچنین با توجه به درصد بالای سزارین  تا به ایده آل برسیم فاصله زیادی داریم.
دکتر خلیل فریور ارزیاب وزارتی بیمارستانهای دوستدار کودک وعضو انجمن کشوری تغذیه با شیر مادر در ادامه این همایش اظهارداشت:  دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جهت ارتقا سلامت مادر و کودک موفق عمل کرده است .
 وی با اشاره به اینکه عدم استفاده از شیر مادر موجب هزینه ۲۶هزار دلار بستری ذات الریه و یک میلیارد دلار هزینه ديابت نوع ۱ در جهان شده که افزايش هزينه ها را در بر دارد افزود: ۲۹درصد درآمد خالص ملي براي تغذيه مصنوعي هزينه شده  و مطابق آمار جهاني , سالانه ۴۷۵ هزار دلار هزينه درمان و ۵۴ هزار دلار براي توليد شير هزينه مي شود که توجيه اقتصادي ندارد.
ارزیاب وزارتی بیمارستانهای دوستدار کودک با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر از  ۷۵ درصد ابتلا به  بیماریهاي عفوني جلوگيري مي کند افزود: تغذيه با شير مادر عامل بقا  و سلامت کودک و مادر است در حاليکه  هرسال ۷ ميليون کودک در جهان جان خود را از دست مي دهند.
فریور با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته بانک شیر مادر داریم تاکید کرد:  بهترین جایگزين براي شير مادر, شير مادر ديگري است و ۱۲درصد مرگ کودکان زير ۵سال را کم کند و تا پايان ۶ماه اول شير دهي  بيماري هاي اوتيت مياني تا ۴۰درصد و بيماري هاي التهابي را تا ۳۶درصد کاهش مي دهد.
وی خاطر نشان کرد : تغذیه با شیر مادر در دوماه اول  بتلا به چاقی  و سو تغذیه از هر دو نوع را پیشگیری می کند  و از سرطان پستان  جلوگیری و ۲۴تا ۷۲درصد در ۶ماه اول مشکلات تغذیه ای را  کاهش مي دهد.
دکترفریور تصریح کرد:۷۰هزار تن مصرف شیر پاستوریزه ۳میلیون تن گاز گلخانه‌ای ایجاد می‌کند و برای توليد هر کيلو گرم شير 4 هزار ليتر آب مورد نياز است.
این متخصص کودک گفت : راه اندازی بانک شیر مادر در ایران اقدامی در جهت حمایت از تغذیه با شیر مادر است که باید در جهت راه اندازی ان اقداماتي صورت گيرد و دولت با سرمايه گذاري براي مادران شيرده شاغل تا ۳برابر مي تواند در بازگشت سرمايه تاثير گزار باشد.
وی افزود :باید زایمان های طبیعی به سمت زایمان فیزیولوژیک برود و دولت مکلف است با انجام آزمايشات لازم در بيماري هاي سيفليس,اچ آي وي و اعتياد بر روي زنان شيرده اقدام به جمع آوري شير در بانک شير نموده و با جلوگيري از تغذيه شير مصنوعي در اين راستا سر مايه گذاري کند.
در پایان این مراسم از سه مادر شیرده از شهرستانهای ساری,قایم شهر و تنکابن به همراه تنی چند از مسئولین بهداشت و ماما و پزشکان  موفق در حوزه  شیر مادر از شهرستانهای استان تجليل شد.
captcha