معرفی مراحل 6 گانه خلقت در سوره هود
کد خبر: 3631595
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
آیت‌الله میرعمادی مطرح کرد:

معرفی مراحل 6 گانه خلقت در سوره هود

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی‎فقیه در لرستان با اشاره به مراحل شش‌گانه خلقت آسمان‌ها و زمین، اظهارکرد: اسلام برای کیفیت عمل ارزش قائل است کمااینکه خداوند از ما کیفیت عمل می‌خواهد و هدف از آفرینش انسان تکامل و رشد معنوی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سید احمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد پنج‌شنبه، 26 مردادماه در جلسه هفتگی تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «هود» که در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی لرستان برگزار شد، گفت: آیه هفتم سوره مبارکه هود با این مضمون «وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ فی سِتَّةِ أَیّام وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلاّ سِحْرٌ مُبینٌ» به مراحل شش‌گانه خلقت اشاره شده است.
وی با بیان این‌که بیان واژه‌ی خلقت آسمان‌ها و زمین در شش روز به‌معنای شش دوره است، افزود: با استناد به آیات قرآن دوره اول خلقت آسمان‌ها و زمین به شکل توده گاز بوده است به‌طوری‌که تعبیر قرآن واژه «دخان» به‌معنای دود است.
 نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که در مرحله دوم این توده گاز، ذوب شده، ادامه داد: این مرحله انفکاک و تبدیل شدن به کرات صورت گرفته است.  
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که مرحله سوم این بود که حرارت زمین و کرات سرد شد، گفت: در این مرحله در زمین آمادگی برای سکونت فراهم شد.
این مفسر قرآن‌کریم شکل‌گیری منظومه شمسی را مرحله دیگر خلقت دانست و تصریح کرد: در این مرحله روز و شب به‌وجود آمد به‌طوری‌که به وجود آمدن خورشید و زمین و گردش زمین به دور خورشید روز را ایجاد کرد.
وی افزود: گردش زمین به دور خورشید آن‌چنان دقیق است که اگر این گردش یک ذره تغییر پیدا کند باعث نابودی زمین می‌شود.
آیت‌الله میرعمادی مرحله بعدی  آفرینش را  خلقت گیاهان و درختان دانست و اظهار کرد: آخرین مرحله آفرینش خلقت انسان و حیوانات است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: خدای متعال می‌فرماید که آسمان و زمین را آفریدیم برای این‌که انسان‌ها بهتر عمل کنند، دنیا دنیای آزمایش برای بهتر عمل کردن است.
امام جمعه خرم‌آباد با اشاره به این‌که اسلام برای کیفیت عمل ارزش قائل است، افزود: خداوند از ما کیفیت عمل می‌خواهد کمااینکه هدف از آفرینش انسان تکامل و رشد معنوی است.
این مفسر قرآن‌کریم با اشاره به این‌که آیه هفتم سوره مبارکه هود، چهار مطلب را بیان می‌کند، تصریح کرد: مهم‌ترین مطلب این آیه آفرینش آسمان و زمین در شش روز است کمااینکه منظور قرآن از خلقت جهان در شش روز به‌معنای شش دور است.
وی با بیان این‌که جمع بودن واژه‌ی آسمان‌ها در این آیه به‌خاطر منظومه شمسی است، عنوان کرد: خداوند می‌توانست آسمان و زمین و انسان را به‌صورت آنی و یک‌دفعه خلق کند اما فلسفه تدریجی آفرینش خداوند پی بردن به عظمت و علم خداوند است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: فلسفه آفرینش براساس آیه هفتم سوره مبارکه هود برای بهتر عمل کردن است.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان خاطرنشان کرد: آزمایش انسان در این آیه به‌منظور، حُسن فعل است پس باید حُسن فعلی و حُسن فاعلی داشته باشیم.
captcha