از خود گذشتگی اهل بیت(ع) راز ماندگاری اسلام است
کد خبر: 3631682
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
استاد حوزه علمیه در مراسم بزرگداشت شهید حججی:

از خود گذشتگی اهل بیت(ع) راز ماندگاری اسلام است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد و محقق حوزه علمیه با بیان اینکه برخی دین را خرج خودشان می‌کنند، تاکید کرد: راز ماندگاری اسلام این است که ائمه(ع) و علما و بزرگان و موالیان ائمه(ع) در طول تاریخ به جای آن که دین را خرج خود کنند، خودشان را خرج دین کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌‌الاسلام و المسلمین سیدحمید میرباقری، استاد حوزه علمیه شب گذشته 26 مردادماه در مراسم تجلیل از خانواده شهید حججی که با حضور گسترده علما و شخصیت‌‌های مذهبی و اقشار مختلف مردم برگزار شد گفت: شهید حججی مشمول بهترین دعاها و عطایای الهی یعنی شهادت شد.

وی با بیان اینکه شهادت بالاترین مرتبه‌ای است که خداوند به یک انسان عطا می‌کند ادامه داد: این سال‌ها سخن از کار جهادی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود و کارهای این شهید مصداق بارز کار جهادی بود.

وی با بیان اینکه جمله رهبر معظم انقلاب مبنی بر «آتش به اختیار» خوب از سوی تعبیر و فهم نشد افزود: در زندگی کوتاه شهید حججی آتش به اختیار مصداق یافت؛ زیرا او دغدغه دین و فرهنگ مردم را داشت، لذا هم برای رفع فقر مادی و هم فقر فرهنگی مردم تلاش کرد.

این استاد و محقق حوزه علمیه تصریح کرد: برخی دوستان ایشان می‌گفتند کمد لباس او کتابخانه پادگان در نقطه صفر مرزی بود و همیشه سخت‌ترین کارها را قبول می‌کرد؛ در حالات وی گفته‌اند برای او مسئله کتابخوانی و کتاب اهمیت زیادی داشت و اولین هدیه او به همسرش هم کتاب بود.

میرباقری اظهار کرد: بهترین کتابی که مورد پسند او بود که از زبان همسرش نقل شده کتاب هنر اهل‌بیت(ع) بود؛ اینکه اهل‌بیت(ع) با چه هنری مردم را به دین جذب کردند؛ حججی هم از آنان خط گرفت و خود را خرج دین کرد و مردم را به سمت دین کشاند. 

وی با بیان اینکه راز ماندگاری اسلام این بود که اهل بیت(ع) خود را خرج دین کردند تاکید کرد: خیلی‌ها دین را خرج خودشان می‌کنند در حالی که هنر اهل بیت خرج کردن خودشان در راه دین بود همچنین ائمه(ع) خود را طلبکار دین نمی‌دیدند و منافع خود را بر دین ترجیح نمی‌دادند.

این خطیب توانا و استاد حوزه علمیه عنوان کرد: اگر نگاهی به زندگی حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) بیندازیم می‌بینیم منافع شخصی برای آنان اهمیت نداشت بلکه برای حمایت از دین هر چه داشتند خرج کردند همان طور که حضرت زهرا و امام حسین(ع) نیز این کار را کردند؛ امام حسین(ع) همه چیز خود را برای اسلام داد و حضرت زهرا(س) نیز برای دفاع از ولایت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و در نهایت نیز جان خود را در این راه عطا کرد.

میرباقری تصریح کرد: امام علی که «سلونی قبل ان تفقدونی» است 25 سال در خانه نشست تا دین صدمه نخورد و اگر اسلام تاکنون به دست ما رسیده است، رمزش از خود گذشتگی اهل بیت(ع) بوده است.

این استاد حوزه تاکید کرد: حفظ انقلاب نیز به همین کلیدواژه و رمز بستگی دارد؛ یعنی کلیدواژه ایثار و خودگذشتگی و اگر مسئولان و مردم یک نظام منافع نظام را بر منافع شخصی ترجیح دهند ما در بزنگاه‌ها به‌راحتی عبور می‌کنیم و دچار چالش‌هایی که هستیم نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر خون سیدالشهدا(ع)، و صلح امام حسن( و خانه‌نشینی امیرالمؤمنین(ع) اسلام را حفظ کرد خون شهیدانی مانند حججی و از خودگذشتگی آنان به نفع انقلاب است که نظام را حفظ خواهد کرد.

میرباقری تصریح کرد: حججی مثل شمع آب شد و روشنگری کرد و تلنگری برای کسانی است که گونه دیگری نسبت به دشمن و داعش فکر و تصور می‌کردند، طور دیگری هم می‌توان با آنان برخورد کرد ولی نحوه شهادت ایشان نشان داد اگر دشمن مسلط شود به هیچ کس رحم نخواهد کرد، همچنین نشان داد اگر به بیرون مرزها نمی‌رفتیم و اجازه می‌دادیم و در داخل کشور نشسته بودیم امروز دشمن از مرزها عبور کرده بود و در خانه‌ها و شهرهای خودمان باید با او می‌جنگیدیم.

وی افزود: شهید حججی آرزو داشت مانند موالیان خود به شهادت برسد و رنگی از آنان داشته باشد، لذا قبل و بعد از شهادت او هم، همانند موالیانش بود؛ لذا ابتدا از ناحیه دست و پهلو مجروح شد؛ بدنش را سوراخ و سرش را از بدنش جدا کردند و بدنش زیر پا و چکمه دشمن قرار گرفت و با آن عکس گرفتند و نشان دنیا دادند و وقاحت خود را به نمایش گذاشتند.

گفتنی است، آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان و دبیر شورای نگهبان، آیت‌الله عالمی، حجت الاسلام سیدمحمد سعیدی و حجت الاسلام سیدعلی خمینی و جمعی از فضلا و استادان حوزه علمیه و اقشار گسترده مردم در این مراسم که با حضور خانواده آن شهید برگزار شد، حضور داشتند.

در خاتمه این مراسم با اهدای پارچه متبرک شده ضریح منوره و مطهره کریمه اهل بیت(س) به خانواده آن شهید اهدا و از والدین و همسر گرامی آن شهید تجلیل شد.

captcha