رد پای «جدول بیت‌المال سوز17 !» در نطق مخالفان/ توجه صالحی به دیپلماسی فرهنگی
کد خبر: 3631923
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
گزارش ایکنا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارشاد در مجلس؛

رد پای «جدول بیت‌المال سوز17 !» در نطق مخالفان/ توجه صالحی به دیپلماسی فرهنگی

گروه سیاسی: بررسی صلاحیت سیدعباس صالحی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پایان یافت و طی آن موافقان و مخالفان دیدگاه‌های خود را بیان کرده و وزیر پیشنهادی نیز در پایان به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در نشست علنی صبح امروز، شنبه 28 مردادماه، مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، بررسی صلاحیت سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دستور کار قرار گرفت.
خدیجه ربیعی، نماینده مردم بروجن به عنوان مخالف اول وزیر پیشنهادی با اشاره به شخصیت صالحی، گفت: وی شخصیتی متدین و بزرگوار است که ارتباطات خوبی با بخش‌های مختلف فرهنگی جامعه و علما دارد.
وی حساسیت جایگاه وزارت ارشاد نسبت به سایر وزارتخانه را یادآور شد و تصریح کرد: مخالفت بنده ناشی از نتایج بررسی برنامه‌های آقای صالحی است؛ در برنامه‌های ارائه شده به چالش‌ها به خوبی اشاره شده ولی راهکارهای عملیاتی بیان نشده است. از طرفی تعدد دستگاه‌ها، مشکلات فرهنگی را زیاد کرده است.
ربیعی خطاب به صالحی یادآور شد: در برنامه‌های شما مشخص نشده که دستگاه‌های موازی فرهنگی، قانون را رعایت می‌کنند یا نه تا تعدد تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ صورت نگیرد.
نماینده مردم بروجن در بخش دیگری از سخنان خود، عدم اشاره به چگونگی اجرایی‌شدن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، عدم ارائه سازوکار عملیاتی برای تعامل فرهنگی با کشورهای فارسی‌زبان و اسلامی، عدم تطابق برنامه با سیاست‌های کلی رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی به میزان 49 درصد و عدم ارائه برنامه مشخص در جهت تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در باب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را از مهم‌ترین نقاط ضعف برنامه‌های صالحی بیان کرد.
وی افزود: ایشان به عنوان یک شخصیت ارزشی، درباره ترویج فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت و دفاع مقدس برنامه‌ای مشخص ندارد. انتظار می‌رفت که در توضیحات خود، دیدگاه‌هایشان را راجع به مرجعیت و هویت فرهنگی به طور دقیق بیان می‌کردند.
قاسم میرزایی نکو، نماینده مردم فیروزکوه و دماوند که با استفاده از بخشی از وقت خانم ربیعی، به عنوان مخالف سخن می‌گفت، یا طرح این پرسش آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق مسلم هنرمندان، چهره‌های ماندگار و نخبگان فرهنگی نیست؟ خطاب به صالحی گفت: دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی شما چیست؟ اختیار امنیت فرهنگی جامعه با چه کسی است؟ بودجه عریض و طویل فرهنگی کی به دست هنرمندان می‌رسد؟
در ادامه علیرضا ابراهیمی، نماینده رامیان و آزادشهر به عنوان موافق در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو و مدارا قابل مدیریت نیست، گفت: صالحی یک روشنفکر تمام‌عیار دینی است و امروز جمهوری اسلامی به این گونه شخصیت‌ها نیاز دارد و اساسا برای مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های فرهنگی دشمن به افرادی مثل صالحی نیاز داریم.
ابراهیمی اضافه کرد: کسی را می‌خواهیم که نفوذ کلام چندجانبه داشته باشد، مسائل فرهنگی را بفهمد و بفهماند، دیپلماسی فرهنگی داشته باشد و اصول متقن را به زبان امروزی بیان کند.
وی با بیان اینکه تمرکززدایی و واگذاری امور به استان‌ها از موفقیت‌های صالحی در حوزه کتاب بوده، اظهار کرد: وی فردی کاردان در این حوزه با سابقه 4 سال معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
سیده‌فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی نیز در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ سنگ بنا و میراث نسل امروز برای فرداست از این رو معرفی ایشان به جا و شایسته بوده است.
وی با بیان اینکه راهکار فرهنگی، بهره‌گیری از استدلال، منطق و گفت‌وگوست، تصریح کرد: این حوزه وزیری می‌خواهد که با حرکت در مرز امور فرهنگی و هنری با دستورات اسلام، موفقیت‌های بیشتری در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام داشته باشد؛ صالحی روابط منحصر به فردی با علما دارد و می‌تواند پلی میان مطالبات علما، مردم و اصحاب فرهنگ و هنر باشد.
ذوالقدر با بیان اینکه محور برنامه‌های وی بر مبنای ارزش‌های انسانی است، یادآور شد: صالحی یک وزیر انتقادپذیر است و خوی یکه‌تازی ندارد؛ غیرسیاسی و غیر جناحی است و دارای دغدغه فرهنگی.
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در ادامه به عنوان مخالف به ایراد سخن پرداخت و ضمن تأیید شخصیت صالحی به لحاظ اخلاقی و وارستگی، گفت: وی را با همه ویژگی‌های مثبت، دارای توانمندی و اقتدار لازم در این وزارتخانه نمی‌‌دانم.
صادقی، عدم ارائه راه‌حل برای رفع ابهام در تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر را یادآور شد و گفت: ابهام در هزینه‌کرد بودجه‌های عمومی معضل اصلی حوزه فرهنگ است و هیچ نظارتی از سوی مجلس و دولت بر هزینه‌کرد این بودجه‌ها نیست.
وی با اشاره به جدول شماره 17 بودجه و استفاده از تعبیر جدول مبهم بیت‌المال سوز برای آن، از صالحی پرسید که چه برنامه‌ای برای این جدول دارید چرا که برخی از این بودجه‌های صرف زمین‌خواری شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس، مشکل ساختاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یادآور شد و گفت: در برنامه‌های آقای صالحی برنامه‌ خاصی برای حل این مشکل اشاره نشده است.
وی ضرورت تنوع در شیوه‌های حمایتی از اصحاب فرهنگ و هنر را مورد تأکید قرار داد و از صالحی پرسید: چرا جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در تهران متمرکز است؟ از طرفی دیگر در حوزه نظارت روش‌ها غیرشفاف است، آیا قادر هستید در مقابل تداخل در وظایف اقدامی انجام دهید؟
صادقی با بیان اینکه سلیقه‌ای بودن عرصه نظارت، هنرمندان را آزار می‌دهد، عدم تجربه کافی در حوزه‌های غیر از کتاب را از نقاط ضعف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: وی برنامه‌ای درباره اقتصاد هنر ندارد.
جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم لارستان نیز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت. وی تأکید کرد: برای مدیریت این وزارتخانه نیازمند فردی فارغ از حاشیه‌های سیاسی هستیم که به مدیریت اموری فرهنگی، اعم از قرآن، سینما و تئاتر بپردازد.
جعفرپور از صالحی به عنوان فرزند فرهنگ یاد کرد و افزود: اعتقاد ایشان به گفت‌وگو و تعامل است و امروز گمشده ما در حوزه فرهنگ و سیاست، گفت‌وگوست.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: شخص وزیر پلی میان تولیدکنندگان محتواهای فرهنگ دینی(حوزه‌های علمیه) و هنرمندان برای گفت‌وگو با هم است.
وی، توجه به استان‌های محروم و نگرش روشن و تئوریک به مسائل فرهنگی را از ویژگی‌های برنامه‌های صالحی بیان کرد و گفت: صیانت و تعالی هویت و سبک زندگی ایرانی  ـ اسلامی، حمایت از آفرینش‌های فرهنگی و هنری و توجه به نقش پیشتازی و الهام‌بخشی فرهنگ ایران و منطقه و جهان از محورهای اصلی برنامه‌ وی است و بنده و اعضای کمیسیون فرهنگی به طور عمومی به ایشان رأی مثبت خواهیم داد.
ادیانی راد، دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنان خود، با طرح این پرسش که چرا آقای صالحی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: فردی باید در سمت باشد که ابعاد حاکمیتی و اعتماد افکار عمومی را داشته باشد و ایشان این ظرفیت را داراست و صلاحیت علمی، مبانی فکری و جهت‌گیری‌های ایشان در چارچوب باورها و ارزش‌های دینی است.
وی ادامه داد: صالحی هم دارای تحصیلات حوزوی و هم دانشگاهی است؛ قلم، قدم و حضورش در چارچوب فرهنگ و هنر قابل تفسیر است، مورد اعتماد اصحاب فرهنگ، علما و رئیس دولت است و می‌تواند فرد امین و قابل اعتنایی باشد. قویا در حوزه مدیریت معتقد به برون‌سپاری بوده و برنامه‌هایش همسو با اسناد بالادستی است.
در پایان سخنان موافقان و مخالفان، سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید محسن حججی، گفت: لازم می‌دانم از سکانداران پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم آقایان دکتر جنتی و دکتر صالحی‌امیری تشکر کنم.
وی افزود: همه می‌دانیم جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی و قرار گرفتن در حلقه وصل شرق و غرب عالم، مفاخر و آثار فرهنگی و هنری‌اش را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی در طول تاریخ داشته‌ است.
صالحی، ایران را پایگاه جهانی شدن فرهنگ در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: فرهنگ و هنر ایرانی، ذات و هویت ایران است؛ جامعه ایرانی با دین‌مداری، توحیدگرایی، معنویت‌گرایی و اخلاق‌گرایی، هزاران سال زیسته است. همچنین مهر اهل‌بیت(ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: می‌توان گفت گوهر هویت ایرانی، سه چیز است؛ 1 ـ فرهنگ، هنر و ادب، 2 ـ دین‌مداری توحیدی و اخلاق‌گرایی و معنویت. 3 ـ مهر و معرفت اهل‌بیت(ع). هر برنامه‌ای اگر با این 3 مورد ارتباط برقرار نکند، ابتر و ناکارآمد خواهد بود.
صالحی در ادامه و قبل از ورود به به برنامه‌ها، به چند اتفاق رویکردی مثبت شامل گسترش اعتمادسازی‌ها میان اصحاب فرهنگ با دولت، گسترش کمی و کیفی پاره‌ای از محصولات فرهنگی، بهبود نسبی اقتصاد هنر و تقویت نقش صنوف هنری اشاره کرد.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعتقاد عمیق به چهار اصل اساسی دین، نظام اسلامی و رهبری، قانون و اخلاق، شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا؛(دوره مدیریت پشت درهای بسته گذشته است)، واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت نهادهای صنفی؛ (حوزه فرهنگ حوزه فعالیت‌های عمومی و اهالی فرهنگ است) و تمرکززدایی جغرافیایی؛(خلاقیت ایرانی در همه ایران است) را از اصول کاری خود بیان کرد.
صالحی در ادامه به برنامه‌های کاری خود اشاره کرد و افزود: برنامه‌های اینجانب متکی به اسناد بالادستی، برنامه فرهنگی دولت و برنامه ششم توسعه است؛ برنامه من سه هدف دارد که شامل صیانت و تعالی هویت، حمایت از محصولات فرهنگ و هنری و دیپلماسی فرهنگی است. این سه هدف، هفت عرصه هنر و ادبیات، مناسبات اقوام، صنایع فرهنگی، مصرف فرهنگی، مناسبات ادیان و مذاهب و موارد دیگر را در بر می‌گیرد. 
وی اضافه کرد: با بررسی چالش‌ها به 14 مسئله رسیدیم که به 46 برنامه تبدیل شد. از طرفی وزارت هشت حوزه کاری شامل 1 ـ دین؛ قرآن و عترت، مساجد، حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه، 2 ـ فرهنگ؛ اهل قلم، نشر و کتاب، ادبیات، کتابخانه‌ها و صنعت چاپ، 3 ـ هنر؛ تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی 4 ـ سینما، 5ـ رسانه‌، 6ـ حوزه خارج از کشور، 7، آموزش و پژوهش‌های فرهنگی و 8ـ حوزه فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: بهبود کسب و کار در عرصه فرهنگ با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی دور از دسترس نیست. در حوزه هویت‌گرایی ایرانی ـ اسلامی باید عناصر مقوم هویت را در محصولات فرهنگی و هنری جدی بگیریم.
صالحی به اشاره به حوزه دیپلماسی فرهنگی گفت: باور کنیم که سرمایه ایران، نفت نیست، بلکه فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است. با این باور، دیپلماسی فرهنگی با محوریت فرهنگ و هنر ضرورت اساسی دارد. باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی عمومی تقویت کنیم و ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی را بکار بگیریم؛ باید گفت‌وگوهای دینی را در جهان و جهان اسلام قوت بخشیم.
وی در پایان، ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت ارشاد، نزدیک‌کردن انتظارات متکثر و گاه متعارض در حوزه فرهنگ و هنر، جلوگیری از مداخلات غیر مسئولانه، غیررسمی و نادرست در حوزه وظایف وزارتخانه که نه تنها به اعتبار وزارتخانه بلکه به اعتبار و اقتدار نظام و حاکمیت ضربه می‌زند و ارتقا نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از جمله الزامات تحقق برنامه‌های خود بیان کرد و گفت: راه رسیدن به این الزامات دو چیز است؛ نخست گفت‌وگو؛ گفت‌وگوی اصحاب فرهنگ و هنر با خود، گفت‌وگوی اهالی فرهنگ و هنر با سایر کنشگران اجتماعی، اصحاب دین، اصحاب سیاست، اصحاب امنیت. اهالی فرهنگ در این گفت‌وگوها باید دغدغه‌های خود را بیان کنند و دغدغه دیگران را بشنوند و از دل آن راه‌حل‌ها پدید آید.
صالحی تصریح کرد: راه دوم مشارکت است؛ ارشاد به تنهایی نمی‌تواند این میدان عظیم را بپیماید؛ مشارکت اهالی فرهنگ و هنر و ادب ایران و دستگاه‌های فرهنگی را نیاز دارد.
captcha