کارشکنی چینی‌ها در پذیرش کتاب‌های مذهبی
کد خبر: 3631971
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
مدیر مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران خبر داد:

کارشکنی چینی‌ها در پذیرش کتاب‌های مذهبی

گروه ادب: مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نشست خبری، برنامه‌های حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امیرمسعود شهرام‌نیا، مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران صبح امروز 28 مردادماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های کشورمان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن 2017 گفت: در نمایشگاه‌های مهم دنیا مرسوم است که شهر یا کشوری را به عنوان مهمان ویژه دعوت می‌کنند که فرصت خوبی برای آن کشور است تا خود را معرفی و به گسترش ارتباطات فرهنگی و حوزه نشر کمک کند.

وی افزود: این سومین تجربه مهمان ویژه در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور است. تجربه نخست در مسکو بود و پس از آن در بلگراد صربستان حضور یافتیم و امسال نیز در نمایشگاه کتاب پکن حضور خواهیم داشت که از دو سال پیش در دیدارهای مسئولان فرهنگی دو کشور مطرح شد و سال گذشته از ایران رسماً دعوت شد تا در این نمایشگاه به عنوان مهمان ویژه حضور یابد. و طی این مدت سه هیئت برای دعوت از ایران به کشورمان سفر کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌ای در فروردین‌ماه امسال امضاء شد تا در سال 2019 چین به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب ایران حضور یابد که این رخدادهای فرهنگی هم آثار فرهنگی داشته و هم از نظر اقتصادی برای حوزه نشر مؤثر خواهد بود.

شهرام‌نیا ادامه داد: غرفه ایران در این نمایشگاه 500 مترمربع بوده و همین میزان فضا در اختیار چین خواهد بود. این حضور نیازمند برنامه جامع فرهنگی است، اگر چه محور آن معرفی آثار و کتب است، اما در کنار آن برنامه‌های فرهنگی متعددی اجرا خواهد شد که از جمله آن می‌توان به افتتاح هفته فیلم با حضور هنرمندان ایرانی اشاره کرد. همچنین طراحی دکور این غرفه، ترکیبی از آجرکاری چغازنبیل و کاشی‌کاری ایرانی است.

وی در ادامه عنوان کرد: در این نمایشگاه ناشران خصوصی مانند انتشارات شمع و مه، ثالث، ققنوس، حافظ، نگاه و ایران‌شناسی و ناشران دولتی شامل پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، جامعة المصطفی، سمت و الهدی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات فاطمی حضور می‌یابند و سه آژانس ادبی کیا برای حوزه کودک و نوجوان، پل برای حوزه کتاب‌های عمومی و تماس برای حوزه کتاب‌های دفاع مقدس حضور خواهند داشت. از سوی دیگر تشکل‌های نشر، مجمع ناشران انقلاب، انجمن نویسندگان کو دک و نوجوان و انجمن تصویرگران کودک و نوجوان نیز در این نمایشگاه ما را همراهی خواهند کرد.

شهرام‌نیا با اشاره به حضور نویسندگان در این نمایشگاه گفت: در این دوره سه تصویرگر برگزیده فریبا اصلی، محسن رزاقی و مریم محمودی مقدم و 9 نویسنده از جمله حسین پاینده، طاهره ایبد، مرضیه سلیمانی، هوشنگ مرادی کرمانی، سحر ترهنده، شیوا مقانلو، جعفر شیرعلی‌نیا و دو خوشنویس برگزیده نمایشگاه قرآن شامل حسین شیرکوند و ابراهیمی، چهار گروه هنری پگاه، صلح و دوستی، نقالی و لیان حضورشان قطعی است.

وی به برخی از برنامه‌های ایران در نمایشگاه کتاب پکن اشاره کرد و گفت: نمایشگاه عکس، رونمایی از 16 جلد کتاب از مجموعه شاهکارهای ادبیات فارسی به زبان چینی، سمینار ناشران 10+10، معرفی گرنت؛ ترجمه و انتشار کتاب‌های ایرانی، سمینار ناشران «کمربند و جاده» 10+10، نقالی و شعرخوانی با حافظ به زبان‌های فارسی، انگلیسی و چینی، نمایشگاه نشریات دیجیتال ایران در پکن 2017، رونمایی از دو کتاب هوشنگ مرادی کرمانی به زبان چینی و نشست ادبیات کودکان ایران از جمله این برنامه‌ها است.

وی در ادامه به شرایط سخت‌گیرانه دولت چین برای ورود کتاب‌های خارجی اشاره کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه یک نقطه آغاز است و با توجه به اینکه چینی‌ها نسبت به حوزه نشر ایران علاقه‌مند هستند؛ از این رو باید عطشی نسبت به کتاب‌های ایران ایجاد شود، از سوی دیگر حرف آنها این است که آشنایی اندکی با ادبیات ایران دارند؛ از این رو نمایشگاه کتاب پکن فرصت مناسبی است تا برنامه‌های مناسب در این زمینه اجرا شود، همچنین ما علاقه‌مند به ایجاد بستر مناسب برای گرنت، گفت‌وگوهای فرهنگی و ... هستیم تا بتوانیم در بازار نشر چین که سهم بسیار اندکی داریم، را ارتقا دهیم و این ارتباطات به صورت عمیق شکل گیرد.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه در رابطه با حضور ما در نمایشگاه کتاب پکن تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده است؛ یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه که باید از آنها بیاموزیم، نظم آنهاست که در نشان دادن شرایط و ضوابط‌شان بسیار منظم و قاعده‌مند هستند و در این راستا درخواست‌هایی از ایران داشته‌اند؛ از جمله اینکه سخت‌گیری‌هایی را در عرضه کتاب‌های مذهبی و جنگی دارند و ما نیز سعی کرده‌ایم همزمان با رعایت ضوابط آنها از اهداف خودمان نیز دور نشویم. 

در پایان این نشست تمبر پوستر حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب پکن با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مرادی مدیرکل پست منطقه 18 تهران رونمایی شد.

captcha