دومین جشنواره «فیلم سلامت» آغاز به کار می‌کند
کد خبر: 3631979
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
با هدف ارتقای سلامت جسمی و معنوی جامعه؛

دومین جشنواره «فیلم سلامت» آغاز به کار می‌کند

گروه هنر: معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در عرصه سلامت نیاز به فرهنگسازی و کارهای زیربنایی فرهنگی داریم گفت: جشنواره «فیلم سلامت» با به نمایش درآوردن آثار تصویری و سینمایی ایرانی با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان، این مهم را تحقق خواهد بخشید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری دومین جشنواره سراسری «فیلم سلامت» پیش از ظهر امروز شنبه 28 مرداد با حضور محمدهادی ایازی؛ معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن اجتماعات موزه تاریخ علوم پزشکی ایران برگزار شد.

ایازی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در دوره نخست برگزاری این جشنواره این وعده داده شد که جشنواره هر سال یکبار در تاریخ مشخصی برگزار شود گفت: امسال نیز جشنواره را اول شهریور مصادف با زادروز حکیم بوعلی سینا و روز پزشک به میزبانی پردیس سینمایی چارسو آغاز می‌شود و تا 5 شهریور ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره در طول یک سال گذشته فعالیت مستمر خود را تداوم بخشیده است و موضوعاتی در جلسات شورای فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون محتوای آثار این جشنواره مطرح شد و فراخوان ارسال آثار به دومین دوره این جشنواره 15 خرداد منتشر و از متقاضیان درخواست شد تا آثار خود را تا 31 تیر ماه سال جاری به دبیرخانه ارسال نمایند.

ایازی تصریح کرد: در مهلت فراخوان ارسال آثار مجموع 533 اثر به دبیرخانه جشنواره واصل شد که از این میان 231 اثر دانشجویی، 63 اثر سینمایی، 164 اثر مستند و 95 برنامه تلویزیونی بودند و مقرر شد در مورد برخی از قالب‌ها در زمینه برنامه‌سازی همچون سریال و مجموعه‌های تلویزیونی، جشنواره هر دو سال یکبار، ارزیابی در این حوزه داشته باشد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: موضوعاتی که در فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره به چشم می‌خورد مواردی همچون حفظ و ارتقای سلامت جسمی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، ترویج تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، دوری از دخانیات و کالای مضر در حوزه تغذیه، زندگی عاری از خشونت، سلامت روان و خودمراقبتی، ترویج فرهنگ صحیح مصرف دارو، طرح تحول نظام سلامت، سلامت و ایمنی، پیوند عضو، اهدای خون و... را شامل می‌شود.

ایازی افزود: اما هدفی که جشنواره به دنبال تحقق آن است اینکه با به نمایش درآمدن آثار تصویری و سینمایی ایرانی  با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان، این مهم به عنوان یک اصل اجتناب‌ناپذیر در زندگی اجتماعی مردم از طریق ارائه محصول فرهنگی و هنری فرهنگسازی شود.

وی تأکید کرد: برای هر یک از بخش‌های مورد اشاره یعنی سینمایی، دانشجویی، مستند و برنامه‌های تلویزیونی  ترکیب از هیئت داوران متشکل از هنرمندان سینما و جامعه پزشکی را مورد نظر داشتیم تا آثار هم از نظر فنی و هنری و هم از نظر محتوای علمی مورد داوری و قضاوت قرار گیرند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: براین اساس از میان 164 اثر مستند ارسالی به دبیرخانه جشنواره، 44 اثر برای شرکت در مرحله نهایی پذیرفته شدند، در بخش دانشجویی از میان 231 اثر، ما 38 فیلم منتخب داشتیم، از میان 95 برنامه تلویزیونی، 26 برنامه برای حضور در مرحله نهایی جشنواره انتخاب شدند و در حوزه فیلم‌های سینمایی نیز از میان 63 اثر، 22 فیلم به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا کردند.

ایازی اظهار داشت: با هماهنگی مناسبی که معاونت اجتماعی وزارت بهداشت ، دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره با مدیریت عالی رسانه ملی به عمل آورد، خوشبختانه اخیراً شاهد پخش مجموعه برنامه‌های مناسبی در راستای اهداف جشنواره از شبکه‌های مختلف رسانه ملی بودیم که به طور مثال شبکه چهارم این شب‌ها اقدام به پخش برنامه «یک فیلم، یک پزشک» کرده است،«قاب سلامت» با موضوع سینمای مستند حوزه سلامت از شبکه مستند سیما پخش شد و از 29 مرداد نیز با ویژه‌برنامه دومین جشنواره سراسری «فیلم سلامت» در خدمت علاقه‌مندان خواهیم بود که این ویژه‌برنامه همزمان از شبکه شما و برخی از شبکه‌های استانی سیما نیز پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این به کوشش معاونت صدای رسانه ملی و از طریق دو شبکه رادیویی«سلامت» و «جوان» سلسله‌برنامه‌هایی با محوریت موضوعات جشنواره تدارک دیده شده که پخش خواهد شد و علاوه بر این برنامه‌ای را تحت عنوان همگردی سینما و سلامت با حضور کارگردانان سینما و پزشکان در حوزه‌های مختلف برگزار خواهیم کرد که به اتفاق بازدیدی از مراکز گوناگون طبی و درمانی همچون همین موزه تاریخ علوم پزشکی ایران خواهند داشت.

معاونت اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری اختتامیه این دوره از جشنواره در روز 5 شهریور گفت: از مفاخر سینمای ایران که به حوزه سینمای سلامت پرداخته و یا در عرصه سلامت اجتماع فعال هستند و همچنین برخی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت تجلیل به عمل خواهیم آورد و در این راستا قصد داریم تا دو یادبود برای مرحوم علی معلم که سال گذشته از جمله داوران این جشنواره بودند و همچنین مرحوم وحید نصیریان؛ هنرمند انیماتور که وصیت کرده بود بعد از مرگ اعضایش به بیماران نیازمند، پیوند شود برگزار خواهیم کرد.

ایازی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که برگزاری این جشنواره چه تأثیری بر روند فرهنگسازی در حوزه درمان و سلامت خواهد داشت گفت: این جشنواره برای فیلمسازان و فعالان عرصه تولیدات تصویری و تلویزیونی ایجاد انگیزه مضاعف خواهد کرد تا دغدغه‌مند به این حوزه‌ها ورود کنند و برای تولید آثار کیفی و کمی رغبت بیشتری از خود نشان دهند؛ ضمن آنکه همواره تأکید ما تحقق شعار «پیشگیری مقدم بر درمان» بوده است و لذا تولیدات سینمایی و تصویری در حوزه سلامت قطعاً می‌تواند با فرهنگسازی مطلوب، بر موضوع پیشگیری صحه بگذارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که وزارت بهداشت تا چه اندازه از فیلمسازی در حوزه سلامت حمایت خواهد کرد گفت: ما در این زمینه باید از ظرفیت‌های موجود در وزارت ورزش و جوانان و همچنین وزارت جهاد کشاورزی نهایت استفاده را به عمل آوریم اما عجالتاً در شورای فرهنگی وزارت بهداشت مصوب شده است تا هر سال از 10 فیلم با موضوع سلامت تا سقف 200 میلیون تومان حمایت به عمل آید که مجموع 2 میلیارد تومان اعتبار سالانه می‌خواهد که تصور می‌کنم در برابر هزینه‌های درمانی که می‌شود، رقم ناچیزی است.

ایازی بر نقش رسانه، سینما و محصولات فرهنگی و هنری در پرهیز مردم در مصرف کالاها و مواد غذایی آسیب‌رسان تأکید کرد و گفت: البته برخی از آثار فرهنگی و هنری به ویژه در سینما نافی این مسئله است و عملاً اعمال غیرقانونی با در این حوزه شاهد هستیم که معاونت اجتماعی وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر خود فرض می‌داند که به مقابله با این سوء تبلیغات بپردازد و بارها در قالب نامه‌نگاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برخی از مظاهر ضد فرهنگی در حوزه سلامت به منظور اصلاح امور اشاره کرده‌ایم.

وی در پایان با عذرخواهی از اینکه در این نشست ابراهیم داروغه‌زاده؛ مدیر مؤسسه «آوای هنر سلامت» و دبیر جشنواره حضور ندارد که پاسخگوی پرسش خبرنگاران باشد گفت: وی به دلیل مسئولیت جدیدی که در سازمان سینمایی بدان منصوب شده است مشغله فراوانی دارد و امیدوارم که در دوره سوم بتوانیم از او برای دبیر جشنواره نهایت بهره‌مندی را داشته باشیم.

   

 

   

captcha