11 خانواده شهدای منا برای آزمایش DNA در مکه حضور دارند
کد خبر: 3632013
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲

11 خانواده شهدای منا برای آزمایش DNA در مکه حضور دارند

گروه جامعه: رئیس جمعیت هلال احمر از اعزام 11 خانواده شهدای منا برای انجام آزمایش DNA و تشخیص هویت عزیزان خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضیایی، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان امروز طی نشستی خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این انتقاد که چرا اطلاع رسانی در زمینه مباحث بهداشتی پزشکی حج به کندی صورت می‌گیرد و هیچ رابط خبری به خبرنگاران معرفی نشده است گفت: مقرر شده است سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و هلال احمر هر کدام مسئولیت‌های خاص خود را انجام دهند و اطلاع رسانی مسئولیت ما نیست.

وی ادامه داد: اما تاکنون براساس اطلاعات دریافتی روند همکاری دولت سعودی با مراکز درمانی ایران در مکه و مدینه خوب بوده است و مشکلی برای ارائه خدمات نداریم.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در حج سال جاری سابقه پزشکی همه زائران از قبل تهیه شده و در نرم افزاری در اختیار پزشکان کاروان‌ها قرار گرفته است. دارو و تجهیزات نیز به اندازه کافی به مکه ارسال شده و مشکلی وجود ندارد.

ضیایی مشکل بزرگ حج امسال را حرارت و گرمای بالای هوا اعلام کرد و گفت: نگرانی ما گرمازدگی زائران به ویژه در ایام تشریق که ممکن است مشکلاتی ایجاد کند اما ما آماده هستیم.

وی در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در خصوص آلودگی آب زمزم گفت: موضوع آلودگی آب زمزمه صحت ندارد.

11 نفر از خانواده شهدای منا آماده آزمایش DNA

وی از فوت 4 نفر از زائران حج 96 خبر داد و اعلام کرد: 8 زائر در بیمارستان سعودی و 18 نفر نیز در بیمارستان هلال احمر در مکه بستری هستند. 11 خانواده شهدای منا نیز برای انجام آزمایش (DNA) به عربستان اعزام شدند در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر آب آشامیدنی وجود ندارد و 70 درمانگاه هلال احمر در مکه و مدینه در حال فعالیت هستند.

در ادامه این نشست خبری رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام این خبر که در حال حاضر در مرحله اجرای برنامه پنج ساله اول هلال احمر هستیم خاطر نشان کرد: برنامه چشم انداز 10 ساله هلال احمر تدوین شده است که ما اکنون مرحله اجرای برنامه پنج ساله اول را آغاز کردیم و تمام فعالیت‌های هلال احمر با اسناد بالا دستی مرتبط با جمعیت تنظیم شده و تمام فعالیت‌ها براساس برنامه خواهد بود.

ضیایی از کاهش زمان حضور در حوادث و بلایا خبر داد و گفت: این مهم به کمک تکمیل امداد هوایی و تشکیل نیروهای واکنش سریع اتفاق افتاد. نیروهای واکنش سریع نیروهای زبده‌ای هستند که آموزش‌های بیشتری دیده‌اند و امکانات بیشتری در اختیار دارند. در حال حاضر 60 هزار امدادگر و نجاتگر هلال احمر در پایگاه‌ها حضور دارند که از ابتدای سال جاری 500 نیروی واکنش سریع در این پایگاه‌ها مستقر شده‌اند و ما امیداوریم تا پایان سال جاری تمامی شعب هلال احمر در شهرهای بالای صد هزار نفر تیم واکنش سریع داشته باشند و تعداد نیروهای واکنش سریع نیز به سه هزار نفر افزایش یابد.

وی از اجرای طرح خادم نیز سخن گفت و اظهار کرد: آموزش همگانی مردم را از طریق طرح خادم شروع کرده‌ایم و طی چهار سال آمادگی خانوار ایرانی در برابر حوادث را به 30 خواهیم رساند که بزرگی است و نیاز به همراهی سایر نهادها و دستگاه‌ها داریم.

ضیایی با اشاره به اینکه در طرح خادم 25 میلیون خانوار ایرانی تا سال 1400 آمادگی لازم در برابر حوادث را کسب خواهند کرد خاطر نشان کرد: پایلوت این طرح با جمعیت 250 هزار خانوار انجام شده است که طی آن داوطلبان هلال احمر هر ماه یک بار با مراجعه به منازل مردم آنها را با 15 شاخص آمادگی در برابر حوادث آشنا و میزان آمادگی آنها را می‌سنجند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در حال حاضر دو یا سه استان کشور بالگرد مستقر ندارند ما طی چهار سال گذشته توانستیم 10 بالگرد به ناوگان امداد هوای اضافه کنیم که تا پایان سال جاری نیز شش فروند بالگرد دیگر نیز اضافه خواهد شد. اما کشور به 45 بالگرد برای پوشش کامل هوایی خود نیاز دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر به تغییرات اقلیمی و تاثیر این تغییرات در بروز بلایای طبیعی نیز اشاره کرد و گفت: در کشور از یک طرف با خشکسالی و از یک طرف با سیل مواجه هستیم و نیاز است نهادهای مرتبط منابع لازم برای مواجه با این بلایا را اختصاص دهند و آموزش‌های لازم برای پیشگیری نیز به مردم ارائه شود تا شاهد کاهش ریسک در جامعه باشیم.

در بخش دیگری از این نشست خبری ضیایی بر لزوم ارائه آموزش‌ها در قبال حوادث و پیشگیری از حوادث تاکید کرد و گفت: 10 هزار میلیارد تومان هزینه حوادث طبیعی در سال است که دو هزار پانصد میلیارد تومان آن با آموزش قابل کاهش است مطالعات جهانی و مطالعات موردی ایران نشان می‌دهد 20 تا 25 درصد هزینه حوادث طبیعی با آموزش قابل کاهش است.

captcha