اسناد امريکايی ملی شدن نفت؛ جنگ نرم برای تخريب چهره روحانيت
کد خبر: 3632201
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷
موسی حقانی تاکید کرد:

اسناد امريکايی ملی شدن نفت؛ جنگ نرم برای تخريب چهره روحانيت

گروه اندیشه: موسی حقانی با اشاره به تکراری و نادرست بودن هزار و هفت صفحه سندی که از سوی وزارت امور خارجه امريکا درباره نهضت ملی شدن نفت ايران منتشر شده،‌ گفت: بيش از 800 مورد در اين اسناد سانسور شده که برخی شناخته شده و برخی ناشناخته هستند. از نگاه وی اين اسناد هم بخشی از پروژه جنگ نرم برای تخريب چهره روحانيت شيعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از  روابط عمومي و اطلاع رساني موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران؛  نشست «فرآيند ساخت يابي کودتاي آمريکايي- انگليسي 28 مرداد» با سخنراني موسي حقاني رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، محمد مهدي عبدخدايي و خسرو معتضد به مناسبت سالگرد اين واقعه تاريخي برگزار شد.
موسي حقاني در اين نشست با اشاره به عمليات رواني صورت گرفته از ابتداي نهضت ملي شدن نفت در ايران افزود:‌ در ابتدا جامع را دوقطبي کردند و اين دوقطبي شدن موجب شد تا ياس و نا اميدي در جامعه ايجاد شود. اختلاف گروه ها و احزاب هم اين ياس اجتماعي و احساس عدم امنيت را بيشتر کرد.
رئيس موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران به دزديدن و سپس قتل رئيس اداره شهرباني دولت مصدق و همچنين حمله به خانه آيت الله کاشاني اشاره کرد و افزود: اينها جنگ نرمي بود که از پايگاه قبرس عليه نهضت ملي شدن نفت ايران جريانها را هدايت مي کرد و موجب بي اعتمادي به رهبري نهضت شده بود همچنانکه هم اکنون نيز آمد نيوز از قبرس براي جنگ نرم عليه انقلاب اسلامي ايران هدايت مي شود. 
حقاني ادامه داد:‌ برای این منظور ابتدا ویدئویی با عنوان «فیلمی نادر، منتشر شده توسط سیا از ورود آیت‌الله کاشانی به همراه زاهدی و نمایندگان امریکا و انگلیس به ویرانه‌های خانه دکتر مصدق یک ساعت بعد از پیروزی کودتا» در فضای مجازی منتشر شد. سپس در ادامه این سناریو، وزارت خارجه امریکا اسنادی از سازمان سیا را منتشر کرد که در آن ادعا شده "آیت‌الله کاشانی در کودتای 28 مرداد 1332 نقش داشته دارد". و حالا هم تصويري از آيت الله کاشاني منتشر کرده اند که فردي ايشان را مي بوسد و مدعي شده اند اين شخص شاه است در حالي که عکس مورد نظر هيچ شباهتي با شاه ندارد.
وي تاکيد کرد: تمام اينها بخشي از نقشه جنگ نرم براي لکه دار کردن چهره روحانيت شيعه است و در اين ريشه دارد که روحانيت با راه اندازي نهضت تحريم بخش بزرگي از نفوذ و نقشه هاي استعمار را نقش بر آب کرد.
از نگاه اين پژوهشگر تاريخ معاصر ايران رفتار دوگانه دکتر مصدق نسبت به احزاب و آزادي حزب توده و محدود کردن فدائيان اسلام و بخش ديگري اط اشتباهات دکتر مصدق موجب شد تا در نهايت بخشي از نيروهاي مذهبي به اين نتيجه برسند که مصدق ديکتاتورتر و بي دين تر از شاه است.
حقاني تاکيد کرد: از سوي ديگر مصدق با اينکه دولت را در دست داشت در برابر کودتا هيچ مقاومتي نکرد و رفتاري منفعلانه داشت. شايد وي به اين نتيجه رسيده بود که ديگر نمي تواند اوضاع را کنترل کند و در عمل 28 مرداد ادامه وقايع 30 تير است.

captcha