نگرش قرآن به فضائل صلوات
کد خبر: 3632227
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰

نگرش قرآن به فضائل صلوات

گروه معارف: یکی از وظایف و آداب مسلمانی، صلوات فرستادن بر پیامبر(ص) و خاندانش است. صلوات و درود بر آن پیامبر خدا(ص)، افزون بر این که نشانه ایمان و لازمه آن است، بلکه بر اساس آیات و روایات عامل برای جلب محبت آن حضرت و خشنودی وی و در نتیجه خشنودی و رضایت و محبت الهی است.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، یکی از وظایف و آداب مسلمانی، صلوات فرستادن بر پیامبر(ص) و خاندانش(ع) است. صلوات و درود بر آن پیامبر خدا(ص)، افزون بر این که نشانه ایمان و لازمه آن است، بلکه بر اساس آیات و روایات عامل برای جلب محبت آن حضرت و خشنودی وی و در نتیجه خشنودی و رضایت و محبت الهی است؛ چرا که هرکه می‌خواهد محبوب خداوند شود باید نخست محبوب پیامبر(ص) شود و ابراز ارادت و عشق به آن حضرت(ص) بوسیله صلوات، راهی برای دست یابی به این مقصد و مقصود است.

صلوات نشانه محبت به حبیب خداست

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: صلوات نشانه محبت به حبیب خداست ضمن آنکه کلید تقرب به خدا و رسول‌الله(ص) است.

وی افزود: صلوات درود برتر بوده و بهترین راه اظهار ارادت به پیشگاه اهل بیت(ع) است و از این راه آدمی چه در دنیا و چه در آخرت، مورد عنایت آنان قرار می‌گیرد.

وی با استناد به آیه 56 سوره احزاب خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند، اى كسانى كه ایمان آورده‌‏اید بر او درود بفرستید و سلام بگویید و در برابر فرمانش تسلیم باشید.

حجت‌الاسلام زمانی ادامه داد: چه خوب است که همیشه زبان انسان مشغول ذکر صلوات باشد و فضای جامعه و محیط کار خود را معطر به صلوات نماید.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می‌فرمایند هرکس بر پیغمبر و آل پیغمبر در هر روز صدبار صلوات بفرستد، هفتاد فرشته او را درمیان گیرند و آن صلوات را برای رساندن به رسول‌اللّه(ص) از ملائکه دیگر سبقت می‌گیرند.

امام جمعه شهرستان ملکان یادآور شد: صلوات نیز نشانه محبت به حبیب خداست ضمن آن که باعث تقرب به خدا و رسول خدا(ص) می‌شود

حجت‌الاسلام زمانی صلوات را دارویی معنوی دانست و تاکید کرد: صلوات، بهترین داروی معنوی است. چه خوب است که انسان همیشه اهل صلوات باشد، چرا که پیامبر(ص) نیز دائم الصلوات بوده است.

صلوات اگر از سوی انسان‌ها باشد، به معنای طلب رحمت است

حجت‌الاسلام شیخ مصطفی باقری بنابی، امام جمعه بناب، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: صلوات اگر از سوی خداوند باشد، به معنای رحمت است. اگر از سوی فرشتگان و انسان‌ها باشد، به معنای طلب رحمت است.

وی افزود: فرستادن صلوات برای رسول گرامی اسلام دستور الهی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم با صلوات و درود به خود ستایی خودمان بپردازیم، نتیجه‌اش جز خسارت غیر قابل جبران نخواهد بود، زیرا خودستایی وقتی در محل و مقامش نباشد، موجب غرور خواهد شد. شخص مغرور نمی‌تواند در مقابل جلال و جبروت خدا عرض اندام کند و سقوطش حتمی است.

حجت‌الاسلام باقری بنابی با اشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) ادامه داد: امام محمدباقر(ع) می فرمایند: کسى که در رکوع، سجده و قیامش بگوید "اللهم صل على محمد و آل محمد" خداوند براى او همانند ثواب رکوع، سجده و قیام را مى نویسد.

وی افزود: فرستادن صلوات و سلام بر پیامبر و آل پیامبر(ع) از طرف مؤمنین در حقیقت طلب کردن رحمت بر خودشان نیز است، زیرا در واقع پیامبر(ص) و ائمه(ع) واسطه فیض الهی هستند و اگر بر آنها صلوات نفرستیم در واقع خود را از رحمت الهی محروم کرده ایم .

امام جمعه بناب، صلوات را باعث ازدیاد مال دانست و یادآور شد: در دنیا صلوات باعث برآورده شدن حاجت، ازدیاد مال، رفع فقر، بخشش گناهان، ادای قرض، خوشبو شدن، درمان فراموشی، رفع نفاق، نجات از سختی، تندرستی، خواب مقصود دیدن و درک امام قائم می شود.

حجت‌الاسلام باقری بنابی با اشاره به اهمیت فوق العاده مقام صلوات گفت و تاکید کرد: وقتی خدا و ملائکه‌اش به این بنده برگزیده درود می‌فرستند و مومنان را نیز مکلف به پیروی از آن می‌کنند، به خاطر اهمیت فوق العاده مقام صلوات و نیز شخصیت حقیقی پیامبر است که در مورد حضرت یک جا جمع شده است.

captcha