ضرورت مراقبت از گفتارهایی که ایمان را می‌ربایند
کد خبر: 3632321
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
حجت‌الاسلام مختارزاده:

ضرورت مراقبت از گفتارهایی که ایمان را می‌ربایند

گروه جامعه: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی معتقد است وقتی رعایت اخلاق در گفتار از سوی مسئولان جامعه و کسانی که محاسن بیشتر و پیشانی پینه بسته‌ای دارند، صورت نگیرد، تأثیرات به مراتب بدتری بر باورهای عموم مردم دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مختارزاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به شاخصه‌های «استقامت گفتاری» اشاره و اظهار کرد: انسان‌ها در بعد فردی و شخصیتی دارای ویژگی‌های خاص اخلاقی هستند که پندار، گفتار و رفتار آنان را شکل می‌دهد؛ در این میان جایگاه اجتماعی افراد به لحاظ تأثیری که سخنان آنان بر سایر افراد جامعه دارد از تأثیر به سزایی برخوردار است، چرا که سخنان آنان گاهی به باور افراد تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه کلام نافذ می‌تواند باوری را ایجاد و یا از بین ببرد، عنوان کرد: وقتی پیامبر اکرم(ص) جایگاه اخلاق را اینگونه بیان می‌فرمایند که «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم» باید به اهمیت جایگاه اخلاقیات در جامعه پی برد و درصدد ایجاد یک کانال اخلاقی به منظور شکل دهی به رفتار و گفتار عموم افراد جامعه برآمد.

حجت‌الاسلام مختارزاده با بیان اینکه یکی از مصداق‌های ملبس شدن به اخلاق، آراستن گفتار و مراقبت از آن چیزی است که بر زبان می‌آید، ادامه داد: اگر انسان در مسیر اخلاقیات قرار نگیرد از انسانیت فاصله گرفته و صرفا بشر نام می‌گیرد و نتیجه آن آسیب‌ها و معضلاتی است که گریبان‌گیر جامعه می‌شود.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: وقتی رعایت اخلاق در گفتار که مؤلفه‌های اصلی آن صداقت است از سوی افراد سرشناس و مسئولان جامعه و کسانی که محاسن بیشتر و پیشانی پینه بسته‌ای دارند صورت نگیرد، تأثیرات به مراتب بدتری بر باورهای عموم مردم دارد.

سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان آذربایجان غربی نفس مقتدر را در مدیریت گفتار مؤثر خواند و عنوان کرد: در این زمینه می‌توان به آیه 9 سوره مبارکه شمس نیز که می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا؛ كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد و هر كه آلوده‌اش ساخت قطعا درباخت» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام مختارزاده کسی که بر نفس خود مدیریت دارد را از تزلزلات اخلاقی به دور دانست و گفت: اولین گام برای گرفتار معصیت نشدن داشتن نفس عزیز و قدرتمند است که اجازه تعقل به انسان می‌دهد و به گفتار وی انسجام، صحت و اطمنیان می‌بخشد.

وی در تبیین اهمیت حکمت و آگاهی به آیه دو سوره مبارکه جمعه اشاره و عنوان کرد: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ؛ اوست آن كس كه در ميان بى‏‌سوادان فرستاده‏‌اى از خودشان برانگيخت تا آيات او را بر آنان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت بديشان بياموزد و [آنان] قطعا پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند».

سرپرست دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه انسانی که مزین به اخلاقیات باشد می‌تواند خلیفه الله محسوب شود و در غیر این صورت فرد صرفا بشر باقی می‌ماند و به درجه جانشینی خداوند بر زمین دست نمی‌یابد، تصریح کرد: داشتن حکمت و نفس مقتدر از جمله مؤلفه‌های این مهم است که انسان را به سمت صراط مستقیم و عاقبت به خیری هدایت می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به کلامی از امیرالمومنین علی(ع) که می‌فرماید: «حسن الخلق للنفس و حنین الخلق للبدن؛ خوی پسندیده از آن نفس و روان است و زیبایی آفرینش از آن بدن» اشاره و عنوان کرد: توجه به ظاهر نمی‌تواند اخلاقیات را در انسان به درستی نهادینه کند بلکه آنچه انسان را از دروغگویی، تهمت و غیبت دور می‌کند و به مدیریت گفتار می‌انجامد مدیریت نفس است.

captcha