عده‎ای در انتقاد از علامه مجلسی تندروی می‌کنند
کد خبر: 3632324
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

عده‎ای در انتقاد از علامه مجلسی تندروی می‌کنند

گروه معارف: یک استاد تاریخ مراکز آموزش عالی استان اصفهان گفت: بعضی‌ها در انتقاد از علامه مجلسی تند روی می‌کنند و معتقدند که از لحاظ مرام فکری جامعه ما را به سمتی برده که به صلاح جامعه نیست.

علی اخضری، استاد تاریخ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: علامه مجلسی  در برهه‌ای از زمان قرار گرفته بود که برای مذاهب دیگر تبلیغات بسیاری وجود داشت؛ در آن زمان بحث صوفی‌گری خاتمه یافته و باعث شده بود که فرقه‌های دیگری در اواخر دوره صفویه شکل بگیرد.
وی ادامه داد: فرقه‌های به وجود آمده، مجمع‌هایی را در اصفهان و دیگر شهرها تشکیل داده بودند و از این راه توانستند به قدرتی برسند که بتوانند به اسلام و شیعه ضربه بزنند. علامه مجلسی در این مورد هوشیار بود و توانست در این زمینه مقابله‌هایی انجام دهد، مخصوصا برای جمع‌آوری احادیث و برخورد با فرقه‌های ضاله مثل بودایی و هندو اقداماتی انجام داد. 
اخضری گفت: هرچند بعضی‌ها معتقدند که این روش، روشی خشونت بار بود؛ ولی با این کار توانست احیاگر مذهب شیعه باشد که توسط همان روند اخباری‌گری رواج پیدا کرده بود. در این زمان صوفی‌گری که پدرش هم در آن قدم گذاشته بود به حاشیه رفت و این مسئله نقطه عطف و شروع محوری بود که به دوره‌های بعد نیز انتقال یافت.
وی در خصوص انتقادات وارد بر علامه مجلسی گفت: از گذشته تا به امروز انتقادات بسیاری نسبت به علامه مجلسی مطرح شده، برای مثال دکتر شریعتی از جمله افرادی است که انتقادات سختی را نسبت به علامه مجلسی وارد کرد. ولی خوب من این انتقادات را نه رد و نه تایید می‌کنم، زیرا دیدگاه‌ها متفاوت است.
این استاد تاریخ ادامه داد: در مساله برخورد با مذاهب، نارضایتی‌هایی در آن زمان شد و این نارضایتی‌ها با موارد دیگر دست به دست هم داده تا در زمان ورود افغان‌ها به ایران، حکومت حامیان چندانی نداشته باشد و افغان‌ها به راحتی وارد اصفهان شدند و مسئله‌ای که نباید اتفاق می‌افتاد، اتفاق افتاد.
اخضری ادامه داد: بعضی‌ها در انتقاد از او تند روی می‌کنند و معتقدند که از لحاظ مرام فکری جامعه ما را به سمتی برده که به صلاح  جامعه نیست.ولی به هر حال مسائلی وجود دارد که اگر اتفاق نمی‌افتاد، شاید بهتر بود.
captcha