رسانه ملی از ارتقای مساجد حمایت می‌کند
کد خبر: 3632378
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

رسانه ملی از ارتقای مساجد حمایت می‌کند

گروه جامعه: رئیس سازمان صدا و سیما در جمع ائمه جماعات استان تهران از فعالیت قرارگاه مسجد در صدا و سیما سخن گفت و اعلام کرد: رسانه ملی از ارتقای مساجد حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم بزرگداشت روز جهانی مسجد، امروز یک‌شنبه 29 مرداد ماه و در آستانه فرارسیدن روز (21 آگوست) 31 مردادماه سالروز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد و در سالن الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از ائمه جماعات استان تهران برگزار شد، در ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد طی سخنانی با اشاره به محورهای سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع ائمه جماعات که نقشه راه فعالیت این مرکز و ائمه جماعات را نشان داده است، اظهار کرد: روز مسجد باید از وضعیت فعلی خارج شود و نهادهای مختلفی از جمله مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما و سایر نهادهای کشور این روز را بزرگ بدارند. ما پیشنهاد می‌کنیم با همکاری نهادهای مختلف و با رویکرد جهانی دبیرخانه روز جهانی مسجد تشکیل شود و این روز به عنوان نسخه دوم روز قدس به جامعه معرفی شود‌.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم از کتاب «مسجد هسته مقاومت» که به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مسجد اختصاص دارد و نیز سایت «مسجد کالا» که به معرفی مراکز عرضه محصولات مورد نیاز مساجد می‌پردازد، رونمایی شد.

عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما نیز در مراسم روز جهانی مسجد با تاکید بر جایگاه هویت‌سازی و انسان سازی مساجد در تاریخ ایران گفت: البته ممکن است تحولاتی طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده باشد؛ اما در گذشته انتقال فرهنگ به توده مردم از طریق مساجد رخ می‌داد. البته منظور از مسجد صرفا ساختمان مسجد نیست بلکه روح مسجد است که با روحانیت حاضر در مسجد محقق می‌شود. روحانیون مساجد بودند که دانش را به مردم منتقل کردند. یک مسجد خوب یعنی روحانی خوب، مساجد قلب شهرها و روستاها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ هزار مسجد در کشور داریم اگر حال مساجد خوب باشد حال شهر و روستا و استان‌های ما هم خوب خواهد بود. حال خوش جامعه ما به حال خوش معنویت مساجد باز می‌گردد. بزرگان ما از طریق ارتباط با مساجد هویتشان شکل گرفته و تاریخ ساز شده‌اند شهدا و بزرگان ما هویتشان را از مسجد گرفتند. مطالب امام راحل و مقام معظم رهبری به ما خاطر نشان می‌کند باید برای ارتقای مساجد جهادگونه قیام کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما به شکل‌گیری مساجد در دوران انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مساجد مرکز شکل گیری بسیج و سنگر مبارزه بوده‌اند اما امروز ما در معرض جنگ سهمگین فرهنگی قرار داریم. استکبار می‌داند که باید فرهنگ و هویت ما را تهدید کند و این هویت ریشه در مساجد دارد.

وی تصریح کرد: مساجد باید بازشناسی و نقش آنها برای دنیای مدرن باز تعریف شود زمانی مساجد رسانه‌ای اصلی مردم بودند اما امروز با خلق رسانه‌های مدرن نقش مساجد تخریب و تضعیف شده است، بر همین اساس در رسانه ملی تصمیم گرفتیم از نهاد تمدن ساز مسجد حمایت کنیم و قرار گاه حمایت از مسجد را ایجاد کرده‌ایم. تاکنون گام‌هایی برداشته شده است و امیدواریم به مدد ائمه جمعه و جماعت این کار را انجام دهیم.

عسگری با اشاره به اینکه شبکه یک سیما با ماموریت ارتقای مساجد است گفت: امیدواریم بتوانیم این کار را در حد مسجد طراز اسلامی پیش ببریم اکنون در جهان کار تولید محصول فرهنگی آسان شده است. ما باید بتوانیم بر فضای مجازی در کشور غلبه کنیم و محتوای پاکی در این فضا گسترش دهیم. جایی که می‌توان با تبلیغ نزدیک و صمیمانه سحر فرهنگ غربی را باطل کنیم مساجد هستند بر همین اساس امیدواریم در مساجد کار تولید محتوای فرهنگی رسانه‌ای شکل بگیرد.

تقدیر از خانواده شهید محسن حججی بخش دیگری از این مراسم بود که با حضور سردار سلیمانی و حجت‌الاسلام حاج علی اکبری از پدر و پدر همسر شهید حججی تقدیر به عمل آمد. همسر شهید حججی به دلیل کسالت نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد.

همچنین با اهدای لوحی از سردار بزرگ اسلام سردار سلیمانی تقدیر شد.

در ادامه مراسم سردار قاسم سلیمانی به ایراد سخن پرداخت و با تأکید بر اینکه ائمه جماعات باید نه تنها داخل مسجد بلکه تمام اطراف مسجد را محل فعالیت خود قرار دهند، خاطرنشان کرد: اگر نگاه ما به مسجد به عنوان امام جماعت صرفا نگاه به محیط داخل مسجد باشد و بخواهیم فقط تعداد افرادی که داخل مسجد هستند را حفظ کنیم اشتباه کرده‌ایم و باخته‌ایم. مسجد مثل یک قرارگاه است و باید تمام اطراف مسجد را مد نظر قرار داد. بی حجاب، با حجاب، اصولگرا، اصلاح طلب، زن، مرد، کودک و ... که در اطراف مسجد زندگی می‌کنند را باید حول یک محور یعنی مسجد متمرکز کرد.


captcha