تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان ایثارگر
کد خبر: 3632395
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کمری عنوان کرد:

تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان ایثارگر

گروه جهاد و حماسه: رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر از تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان شاهد و ایثارگر خبر داد و گفت: رشد سه برابری بودجه مرکز دانش‌پژوهان در راستای عملیاتی شدن نتایج پژوهش‌های نخبگان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی عباس کمری رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر صبح امروز 29 مردادماه با ارائه گزارش عملکرد چهار ساله این مرکز گفت: در چهار سال گذشته یکسری طرح‌های تحولی را آغاز کردیم که یکی از آنها ادغام مرکز تشکل‌ها و دانش‌پژوهان بود و در این راستا باید نقشه راهی طراحی می‌شد تا براساس آن به فعالیت خود ادامه دهیم که این نقشه راه پنج ساله طراحی شد و مواردی چون تغییر ساختار مرکز، وضعیت پرسنلی آن و اعتبارات آن مورد توجه قرار گرفت و هدف اصلی آن نیز کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی و مجاهد پروری بوده است.
وی افزود: در مرکز دانش‌پژوهان به دنبال این هستیم تا با استفاده از توان نخبگان شاهد و ایثارگر شبکه ملی کارگروه‌های تخصصی دانش‌پژوهان را در کشور راه‌اندازی کنیم، در این راستا 5 کاگروه اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد که به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. کارگروه بهداشت و سلامت، حقوق و امور بین‌الملل، توسعه فرهنگی، نیروی انسانی و ارتقای بهره‌وری، اقتصاد دانش‌بنیان و آی‌تی و اطلاع‌رسانی شکل گرفته است.
راه‌اندازی اتاق فکر نخبگان شاهد و ایثارگر
کمری ادامه داد: این کارگروه‌ها به عنوان اتاق فکر بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و سبب پویایی و خلاقیت آن خواهد شد. کارگروه‌ها متشکل از 25 نفر بوده و از میان نخبگان انتخاب می‌شوند و از سوی دیگر با توجه به اینکه فعالیت اتاق فکر در فضای مجازی انجام می‌شود، هزینه اضافی را بر بنیاد شهید تحمیل نمی‌کند.
وی در ادامه یکی از برنامه‌های مرکز دانش‌پژوهان را تشکیل بانک ایده نخبگان شاهد و ایثارگر و تجاری‌سازی ایده‌های آنها خواند و تصریح کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی باید بر داشته‌های خود توجه کنیم. در سال‌های گذشته بیشتر فعالیت‌های ما حمایتی بوده و از مقالات و پژوهش‌های آنها حمایت می‌کردیم، اما امسال بنا داریم از نتایج این پژوهش‌ها در کشورمان استفاده کنیم، به همین دلیل با رشد سه برابری بودجه مرکز دانش‌پژوهان مواجه بودیم تا نتایج این پژوهش‌ها عملیاتی شود.
نخستین حضور هنرمندان ایثارگر در نمایشگاه هنری خارجی
رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر به اردوهای ملی و بین‌المللی نخبگان شاهد و ایثارگر اشاره کرد و گفت: امسال از دل فعالیت‌های داخلی، برجسته‌ترین آنها معرفی خواهد شد که در این راستا نخستین حضور نخبگان شاهد و ایثارگر را در نمایشگاه آثار تجسمی در کشور عراق شاهد هستیم که شش نفر از این نخبگان آثار خود را ارائه کرده‌اند و در مجموع در این نمایشگاه 105 تابلو نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط و نگارگری به نمایش درآمده است.
کمری از حضور در نمایشگاه‌های خارجی در سال جاری خبر داد و گفت: یکی از نمایشگاه‌هایی که قصد داریم حضور پیدا کنیم، نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است که در این نمایشگاه می‌توانیم در کنفرانس «شرق‌شناسی و صلح» شرکت کنیم که مقدمات آن در حال انجام است.
وی ادامه داد: صدور کارت شناسایی هوشمند برای نخبگان و یکسان‌سازی خدمات نخبگان از برنامه‌های دیگری است که امیدواریم به تصویب برسد.
دستاوردهای مهم نخبگان شاهد و ایثارگر
رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در ادامه به آمار نخبگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 8122 نخبه در کشور داریم که از این تعداد 2775 نفر خانم و 5347 نفر آقا هستند. همچنین تعداد کل دستاوردهای این مرکز در سال گذشته، 3548 دستاورد بوده و در سه سال گذشته نیز 10822 فقره بوده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به 7 مدال المپیادی، 2607 مقاله برتر، 460 عنوان تألیف و ترجمه کتاب، 74 اختراع، 13 دانشجوی فارغ‌التحصیل نونه و 10 طرح تحقیقاتی مورد حمایت اشاره کرد.
کمری در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در رابطه با تشکل‌ها اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما در این زمینه، نظارت و مدیریت در شکل‌گیری تشکل‌ها بوده است. چهار سال قبل، 30 تشکل داشتیم و اکنون تعداد آنها به 300 تشکل رسیده است و در این راستا ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی تشکل‌ها و بانک اطلاعات تشکل‌ها از برنامه‌های آتی است.
الزام دریافت مجوز از سوی تشکل‌های ایثاگری 
وی تأکید کرد: یکی از موارد مهم درباره تشکل‌ها این است که براساس بخشنامه وزارت کشور، هر تشکل و انجمنی که از نام و عنوان ایثارگری استفاده کند، ملزم به دریافت مجوز از مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر است و در غیر این صورت فعالیت این تشکل غیرقانونی بوده و مجازات دارد.
رئیس مرکز دانش‌پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در پایان یادآور شد: این مجموعه ساز و کارهایی اندیشیده است تا مدیرانی را تربیت کند تا متخصص، متعهد و مجاهد باشند تا فضای خالی در سطح عمومی جامعه پر شود و این افراد  بتوانند اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را پیش ببرند.

captcha