هنر تعزیه یکی از سرمایه‌های گرانقدر و ارزشمند در حوزه فرهنگ و مذهب است
کد خبر: 3632413
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

هنر تعزیه یکی از سرمایه‌های گرانقدر و ارزشمند در حوزه فرهنگ و مذهب است

گروه فرهنگی: مدرس دانشگاه موسیقی آیین‌های نمایش سنتی شبیه خوانی را ازسرمایه های بسیار گران و ارزشمند در حوزه فرهنگ و مذهب دانست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، علی عزیزی، مدرس دانشگاه موسیقی امروز 29 مرداد در خصوص برگزاری همایش سوگواره و اهمیت آن در دامغان اظهار کرد: این جلسات باید مستمر و از خیلی وقت قبل رخ می داد شاید آخرین جلسه ای که اتفاق افتاد برای ١٧ سال پیش بود و بعد از آن جلسه ای نداشتیم.
وی ادامه داد: ضرورت دارد که در مورد تعزیه گفت و گو شود و فرصتهایی برای نقد علمی و فنی بوجود بیاید خوب کمتر به این موضوع توجه شده است در سال‌های اخیر، گروه های جوان بسیاری را دیدیم در استان و شهرستان‌ها شکل گرفتند و اینها اگر درست مدیریت نشود بعدها شاهد گروه‌هایی با کارهایی خالی از اصالت و صحت اجرا خواهیم بود این نهال‌ها تا تازه و جوان می‌باشد باید مدیریت شوند و اگر این جوانان آموزشهای غلطی را ببینند قطعا درست کردن آن خیلی سخت و هزینه بیشتری از اکنون خواهد داشت.
عزیزی ادامه داد:  گفتگو در مورد تعزیه خیلی شایسته هست که در این مورد و موضوع اتفاق بیافتد ترجیح هم این است که در اینگونه سمینارها که از کل استان جمع می شوند شاهد اساتید برجسته تر و حرفه ای تر باشیم و تا خدایی نکرده مسیر و راه  را به دوستان اشتباه نشان ندهیم نیاز هست با کار کارشناسی بیشتر و حساسیت بیشتری در این قسمت قدم برداریم.
وی با توجه به این که خودمان  باید میراث داران خوبی برای گنج معنوی تعزیه باشیم افزود: باید جلوی تحریفات را گرفت تا دیگر برای ما برنامه ریزی و کارگردانی نکنند.
پژوهشگر تعزیه ادامه داد: ما نیاز به بودجه تخصصی در رابطه با تعزیه داریم نه تنها اداره ارشاد بلکه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ، شهرداری و ادارات مرتبط دراین زمینه باید ورود کنند چون تعزیه ثبت جهانی شده و بعنوان میراث جهانی است و در تعزیه تنها چند مجلس را مردم بانی آن هستند و در تاسوعا و عاشورا نذوراتی دارند،پرداخت می کنند و خوانده می شود ولی بسیاری از مجالس تعزیه ما در حال فراموشی و از بین رفتن هست و اگر اداره ارشاد و یا بودجه های دولتی  حمایت از این پروژه ها نکنند این نسخ ظرف ١٠ تا ١٥ سال آینده از بین می رود.
به گفته وی؛ هنر تعزیه یکی از سرمایه های گرانقدر و ارزشمند در حوزه فرهنگ و مذهب است.
منبع: روابط عمومی ارشاد اسلامی استان سمنان
captcha