حوزه قم معتقد به قرائت عقلانی و مجتهدانه از اسلام است
کد خبر: 3632449
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
آیت‌الله اعرافی:

حوزه قم معتقد به قرائت عقلانی و مجتهدانه از اسلام است

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امروز سه قرائت از اسلام در جهان وجود دارد، گفت: مکتب قم و انقلاب اسلامی به قرائت عقلانی، پاسخگو و مجتهدانه معتقد بوده و آن را مبارز با ظلم و ستم می‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز 29 مرداد در نشستی با برگزیدگان جشنواره علامه طباطبایی(ره) از کشور انگلستان و شرکت کنندگان در دوره اسلام شناسی از ملیت های مختلف جهان که در مؤسسه مطالعات اسلامی برگزار شد، به آیه 46 سوره سبأ اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْني‏ وَ فُرادي‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذيرٌ لَکُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَديدٍ؛ بگو، شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید ، سپس بیندیشید این دوست و همنشین شما [محمّد] هیچ گونه جنونی ندارد او فقط بیم دهنده شما در برابر عذاب شدید (الهی) است!»
وی ابراز داشت: خصوصیت این آیه آن است که که خداوند نبی مکرم اسلام(ص) را امر فرموده است که بگو: من  شما را فقط به یک چیز نصیحت می کنم که شامل چهار نکته کلیدی اساسی «تلاش»، «رهایی از خواسته های نفسانی»، «قیام در راه خدا» و «بازگشت به اندیشه ورزی و خرد» است.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: امروز سه قرائت از اسلام در جهان وجود دارد که ما به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی به یکی از این قرائت‌‌ها معتقدیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: قرائت اول، قرائت لیبرالیستی و سکولاریستی است که بیشتر به هضم اندیشه اسلامی در نگاه های سکولاریستی می اندیشید.
آیت الله اعرافی ادامه داد: قرائت دوم، قرائت متحجرانه است که اسلام را در قالب خشن، تند و دور از عقلانیت تعریف می‌کند.
وی بیان کرد: قرائت اول از اسلام اجتماعی و مبارز در برابر ظلم پرهیز می کند و قرائت دوم از اسلام منطقی و پاسخگو فاصله دارد؛ ما این دو قرائت را ناروا می دانیم و مکتب قم و انقلاب اسلامی به قرائت سوم که عقلانی، پاسخگو و مجتهدانه است، معتقد بوده و مبارز با ظلم و ستم می داند.
مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: ما امیدواریم شما نسل جوان مسلمان و علاقه‌مند به مکتب و فکر اهل بیت(ع) در این مسیر مستقیم سوم هم دانش های لازم را اندوخته و هم در عرصه های گوناگون هدایت بشر و تبلیغ معارف اسلامی موفق باشید.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: امروز در اروپا و جهان غرب جریان های سالم و فعالی وجود داشته و شخصیت هایی همچون دکتر شمالی در کنار شما هستند و امیدواریم آینده بسیار خوبی برای شما نسل جوان رقم بخورد.
captcha