صفحه معارف رسانه‌ها در انحصار اجلاس مساجد و یک برنامه تلویزیونی
کد خبر: 3632531
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

صفحه معارف رسانه‌ها در انحصار اجلاس مساجد و یک برنامه تلویزیونی

گروه فعالیت‌های قرآنی: اخبار اجلاس روز جهانی نماز و نیز یکی از برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما طی امروز حضور چشمگیری در صفحات قرآن و معارف رسانه‌های مختلف داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ هرچند در عرصه رسانه رقابت سختی برای ارسال خبر وجود دارد و این رقابت در مورد زمان ارسال خبر به دقیقه و ثانیه کشیده شده است، اما در صفحات قرآنی برخی خبرگزاری‌ها نه تنها خبری از این رقابت برای ارسال سریع خبر وجود ندارد، بلکه در برخی خبرگزاری‌ها این رقابت بیشتر بر سر ارسال نکردن خبر است.
در روز 29 مردادماه و تا زمان تنظیم این گزارش (14) اغلب رسانه‌ها به بازنشر صحبت‌های مطرح شده میهمانان برنامه رصد شبکه قرآن و نیز اجلاس روز جهانی مساجد پرداخته بودند. در ادامه تحلیلی بر خبرهای حوزه قرآن و معارف منتشر شده در برخی خبرگزاری‌ها صورت گرفته است.
کیهان
روزنامه کیهان که روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه صفحه معارف آن چاپ می‌شود، در روز یکشنبه 29 مردادماه دو گزارش نسبتاً جامع و چهار مطلب کوتاه را منتشر کرده است. 
صفحه معارف امروز کیهان با موضوع قدرت‌طلبی بسته شده و تقریباً تمامی مطالب منتشر شده در آن ردپایی از قدرت‌طلبی به چشم می‌خورد. بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد آثار قدرت‌طلبی، حکایتی با عنوان «شهادت امام حسین(ع) برای ملک ری»، شاخص‌های نظری و عملی اخلاق قدرت‌طلبان، یادداشتی به قلم «داود موذنیان» در مورد بررسی نقش «رفتار متکبرانه» در گسترش ناهنجاری‌ها و کیفر دنیوی ظلم و ظالمان از نگاه قرآنی بخشی از مطالب منتشر شده در این صفحه است.
گزارش اصلی این صفحه که توسط «مجید نیک‌سیرت» تهیه و تنظیم شده است به بررسی کیفر دنیوی ظلم و ظالمان از نگاه قرآن کریم پرداخته و تلاش کرده است تا در گزارش حاضر به علت‌های مجازات نشدن ظالمان در این دنیا و پیش از آخرت بپردازد و پاسخی قرآنی برای آن بیابد.
نیک‌سیرت ابتدا به بیان علل تأخیر در مجازات ستمگران پرداخته و در نوشتار خود آورده است؛‌ «خداوند در آیاتی از جمله ۴۱ سوره اعراف و ۱۳ سوره یونس و ۱۰۱ و ۱۰۲ سوره هود و ۶۱ سوره نحل کیفر ستم پیشگان را سنت تغییر ناپذیر خود معرفی می‌کند و در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره انسان منشأ این مجازات را علم و حکمت خویش بیان می‌کند و توضیح می‌دهد که این کیفر و عذاب، پیامد عملکرد طبیعی خود آنان است.(نحل آیات ۲۸ و ۲۹ و ۳۳ و ۳۴)».
او در ادامه این مطلب خود یک پرسش طرح کرده و در ادامه در مقام پاسخ به آن بر آمده و گفته‌ است؛ «با همه این تاکیدها، چرا ستمگران کیفری نمی‌بینند به گونه‌ای که موجبات گستاخی آنان شده و انکار خدا و ربوبیت او را در هر کوی و برزن فریاد می‌زنند؟» «خداوند در آموزه‌های قرآنی پاسخ متعدد و متنوعی به این تاخیرها داده است. خداوندی که بیرون از دایره زمان و مکان است و خود ایجاد‌کننده زمان و مکان و محیط و مالک آن است، هرگز دمی ظالمان را به حال خود نمی‌گذارد و آنچه به چشم می‌آید، تحلیل و تبیین نادرست ماست. خداوند در آیه ۶۱ سوره نحل در پاسخ به چرایی تأخیر ظاهری که از چشم ما دیده می‌شود این گونه پاسخ می‌دهد که تاخیر کیفر ستمگران تا زمان و سررسید تعیین شده، سنت و قانون الهی در جهان مادی و دنیاست».
نیک‌سیرت در ادامه گزارش طولانی خود برخی دیگر از آیات الهی که وعده عذاب ستمگران در آنها ذکر شده است یادآوری کرده و در در میانه‌های گزارش خود به بیان برخی مجازات‌های دنیوی ستمگران پرداخته است و در پایان گزارش خود آورده است؛ «با توجه به آموزه‌های قرآنی می‌توان دریافت که عذاب‌های الهی در دنیا و برزخ و آخرت نصیب ظالمان می‌شود و هیچ‌گونه تاخیر واقعی در عذاب آنها دیده نمی‌شود؛ زیرا اگر انسان چشم بصیرت داشت و وقایع و حقایق را درک می‌کرد درمی‌یافت که بسیاری از گرفتاری‌های شخصی و یا نابودی جوامع و مشکلات آنان به سبب عقوبتی است که دامنگیر آنان به سبب ظلم و ستم شده است».
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز شش خبر را مخابره کرده است، از بین خبرهای منتشر شده در این روز چهار خبر با موضوع مساجد است که سه خبر از این تعداد از پانزدهمین اجلاس جهانی مساجد مخابره شده است. این خبرها شامل سخنانی از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، عبدالعلی علی‌عسکری،‌ رئیس سازمان صدا و سیما و حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد است که همه در اجلاس جهانی مساجد ان را بیان کرده‌اند. همچنین چهارمین خبر با موضوع مساجد نیز گزارشی از معرفی مساجد تاریخی شهر مدینه منوره است. 
نویسنده این مطلب در گزارش خود به معرفی مساجدی همچون مسجدالحرام، مسجد نبوی،‌ مسجد مناخه، مسجد قبا، مسجد شجره، مسجد تنعیم، مسجد سبعه و ... پرداخته و چگونگی ساخت مختصات جغرافیایی و سایر جزئیات به تفصیل بیان کرده است.
همچنین دو خبر دیگر صفحه دین و اندیشه ایسنا مربوط به پیام آیت‌الله حسین مظاهری به دومین همایش حامیان فرهنگ قرض‌الحسنه در استان اصفهان و گزارش سفر جمعی از اهالی رسانه کشورمان به عراق است، ‌گزارشی طولانی که نویسنده تلاش کرده تا هر آنچه در این سفر اتفاق افتاده است را با ذکر جزئیات و البته اطلاعاتی دقیق و به روز به همراه تصاویر برای مخاطبان ثبت کند.
مهر 
خبرگزاری مهر امروز و تا زمان تنظیم این گزارش تنها یک خبر بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خود قرار داده است. خبری در مورد برگزاری آزمون حفظ اجزاء و مفاهیم قرآن کریم در یکی از کانون‌های موسسه مهد قرآن که حدود ساعت 11 آن را منتشر کرده است.
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی روزهای کم خبری را پشت سر می‌گذارد. طی روزهای گذشته نیز این صفحه تعداد انگشت‌شماری خبر منتشر کرده بود.
ایرنا 
با گذشت چندین روز از شهادت شهید والامقام «محسن حججی» هنوز هم خبرهای زیادی در مورد این شهید در صفحه قرآن و معارف رسانه‌ها منتشر می‌شود، صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در این روز تنها به انتشار یک خبر پرداخته است که ان هم خبری در مورد این شهید مدافع حرم است.
این خبر یادداشتی به قلم رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی است که روز گذشته برخی خبرگزاری‌ها به انتشار آن دست زدند.
آریا
خبرگزاری آریا نیز از آن دست خبرگزاری‌هایی است که امروز هیچ خبری را در صفحه قرآن و عترت خود منتشر نکرده است. بر روی خروجی این خبرگزاری در روزهای گذشته، بیشتر خبرهای مربوط به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به چشم می‌خورد. 
میزان
خبرگزاری میزان نیز امروز تنها به انتشار دو خبر در صفحه دین و اندیشه خود بسنده کرده است. این دو خبر شامل گفت‌وگو با یکی از کارشناسان علوم قرآنی با موضوع چگونگی خواندن نماز یکشنبه در ماه ذی‌العقده و نیز احکام پوشش و نگاه کردن مردان است.
خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه نیز از جمله رسانه‌های کم کار در حوزه دین و اندیشه است و میانگین انتشار خبر در این صفحه بین دو تا سه خبر در روز است.
باشگاه خبرنگاران جوان 
باشگاه خبرنگاران در این روز سه مطلب را منتشر کرده است. زندگینامه شهید «محسن اکبر مولایی»، پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به اجلاس روز جهانی مسجد و ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد پاداش مومنان تمام خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است.
باشگاه خبرنگاران جوان بیشتر رویکردی معارف محور داشته و حجم بالایی از مطالب منتشر شده بیان نکات اخلاقی، احادیث و ... است.
شبستان  
سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان نیز مجموعاً 9 خبر در صفحات مختلف منتشر کرده است که صفحه فعالیت‌های قرآنی با چهار خبر بیشترین سهم را داشته است همچنین صفحات نماز و وقف و امامزادگان نیز هیچ خبری منتشر نکرده‌اند.
اولین خبر صفحه فعالیت‌های قرآنی سرویس معارف شبستان به صحبت‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در یکی از برنامه‌های شبکه قرآن پرداخته است، برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم در موسسه مهد قرآن دومین خبر منتشر شده در شبستان است و اعلام فراخوان مسابقات قرآن تسنیم نیز خبر دیگر این خبرگزاری است. این مسابقات ویژه کارکنان سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و خانواده های آنها است.
به نظر می‌رسد این خبرگزاری به مناسبت معرفی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، به احصاء مطالبات جامعه قرآنی از وزیر جدید در قالب سلسله گفت‌وگوهایی رو آورده است. این خبرگزاری در اولین مصاحبه خود از این دست مصاحبه‌ها نظرات قائم مقام شورای عالی قرآن را جویا شده است. 
سیدعلی سرابی در این گفت‌وگو بیان کرده است که «وزارت ارشاد به عنوان متولی امر فرهنگ باید سیاستگذاری شفاف و دقیق و زمان‌دار برای رسیدن به شاخص‌های مطلوب معرفی کند». قائم مقام شورای عالی قرآن همچنین تصریح کرده است «بنابر این وزارت ارشاد در دولت به عنوان متولی امر فرهنگ هم باید برنامه‌ریزی جامع و دقیق بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشد و هم سیاستگذاری شفاف و دقیق و زمان‌دار برای رسیدن به شاخص‌ها را تعیین و اعلام کند».
صفحه اخلاق و معارف اسلامی خبرگزاری شبستان همچون صفحه حوزه‌های علمیه امروز تنها موفق به ارسال یک خبر بر روی خروجی شده است. در این بین خبر صفحه حوزه‌های علمیه گفت‌وگویی با مدیر گروه تبلیغ مجازی صباح بوده که در آن تأکید شده است، فضای مجازی تماماً ضرر است و باید تلاش کرد که همه مخاطبان از این فضا خارج شوند؛‌ «فضای مجازی و مخصوصا شبکه‌های اجتماعی، یک چاقوی برّان نیست که هم فایده داشته باشد و هم ضرر؛ بلکه تمامش ضرر است مگر خلافش ثابت شود. از فضای مجازی استفاده کنید تا مخاطبان خود را از فضای مجازی بیرون بکشید». صفحه حج و عتبات نیز دو خبر از حج منتشر کرده است که یکی از این خبرها به موضوع برگزاری نشست شورای هماهنگی بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت در مکه مکرمه اشاره کرده است.
صفحه سایر حوزه‌های نیز پس از روزها یک خبر منتشر کرده است. این خبر مربوط به برگزاری مسابقه عشق آسمانی به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در شبکه اجتماعی تبیان است. همچنین در دو صفحه نماز و وقف و امامزادگان نیز هیچ خبری بر روی خروجی قرار نگرفته است.
تسنیم 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز با مخابره کردن 16 خبر بر روی خروجی، یکی از پرخبرترین روزهای خود را پشت سر گذاشته است. چهار خبر از این خبرها از اجلاس روز جهانی مساجد است. همچنین پنج خبر منتشر شده در این روز خبرهایی است که در شبکه قرآن و معارف سیما برای اولین بار منتشر شده و تسنیم به بازنشر آن پرداخته است.
این خبرگزاری در این روز انعکاس خبر در مورد شهید «محسن حججی» را همچون روزهای گذشته در دستور کار خود داشته و به بازخوانی توصیه‌های آن شهید به خواهرانش پرداخته است.
خبرهای صفحه قرآن و عترت تسنیم با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در نخستین ساعات بامداد امروز آغاز شده است و در ادامه به بازنشر صحبت‌های «پدرام پاک آیین» مدیرمسئول روزنامه قرآنی روشنگر در برنامه رصد شبکه قرآن پرداخته است. سپس صحبت‌های مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در مورد مسابقات قرآن دانش‌آموزان را بازنشر داده است. وی نیز شب گذشته در برنامه رصد شبکه قرآن حضور یافته بود.
پیام آیت‌الله‌العمظی مکارم شیرازی به اجلاس روز جهانی مساجد، صحبت‌های عبدالعلی علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در این اجلاس و نیز رونمایی از دو محصول با موضوع مسجد در اجلاس روز جهانی مساجد چهار خبر دیگر صفحه قرآن و عترت تسنیم در این روز بوده است.
گفت‌وگوی مجید اخشابی، خواننده سبک پاپ کشورمان با مجری برنامه «اسرا» شبکه قرآن یکی دیگر از خبرهای این روز تسنیم در صفحه قرآن و عترت است. اخشابی در این گفت‌وگو از ابراز علاقه‌اش به مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد قاری مشهور و طراز اول کشور مصر اشاره کرده و گفته است؛ در تلاوت‌هایی که در دوران نوجوانی داشتم از این قاری مشهور تقلید می‌کردم. اخشابی در این گفت‌وگو، عبدالباسط را قاری اسطوره‌ای آن زمان معرفی کرده است. 
بارگذاری تلاوتی از «محمد شحات انور»، بازنشر صحبت‌های مطرح شده توسط رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در برنامه رصد شبکه قرآن، حدیثی از امام صادق(ع) در مورد ویژگی‌هایی که اگر در انسان باشد ابلیس با دیگر اعمال او کار ندارد، خبری از مسابقات قرآن بنیاد شهید که این روزها در مشهد مقدس در جریان است، ویژه‌برنامه‌های هیئت رزمندگان اسلام در سالروز شهادت امام جواد(ع)، گفت‌وگو با رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و برگزاری محفل انس با قرآن در آستان مقدس رضوی در شب شهادت امام جواد(ع) تمام خبرهای منتشر شده روز 29 مردادماه صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است.
فارس
خبرگزاری فارس در این روز شش خبر بر روی خروجی صفحه فعالیت‌های قرآنی خود قرار داده است. خبرهایی که همچون روزهای گذشته با صوت تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار در ساعت صفر آغاز شده و در ادامه آن نیز به بیان نکات تفسیری آیات 24 و 25 سوره مبارکه قیامت از تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی پرداخته شده است.
بارگذاری تلاوت «محمود نوروزی» قاری و حافظ قرآن کریم در مسجد شیعیان مدینه در حج امسال یکی دیگر از خبرهای منتشر شده فارس در این روز است.
صفحه‌ فعالیت‌های قرآنی فارس همچون صفحات قرآنی دیگر رسانه‌ها به بازنشر صحبت‌های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخته است. صحبت‌هایی که برای اولین بار در برنامه رصد شبکه قرآن در شنبه 28 مردادماه پخش شد.
«اضافه شدن 123 حافظ کل قرآن کریم به آمار حافظان کل قرآن» عنوان یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس است. در این خبر علاوه بر ذکر اسامی این افراد، تعدادی از آنها که موفق به حفظ کل نهج‌البلاغه نیز شده‌اند را معرفی کرده است.
آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به معرفی هیئت رئیسه اتحادیه واحد قرآنی در استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است. 
در بین خبرهای این روز فارس خبر مربوط به اضافه شدن 123 حافظ کل قرآن به آمار حفاظ کشور تنها در این رسانه منعکس شده است.
captcha