اسکان ۵۰۰ خانوار زلزله زده خراسان شمالی تا یک ماه آینده
کد خبر: 3632637
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵

اسکان ۵۰۰ خانوار زلزله زده خراسان شمالی تا یک ماه آینده

گروه اجتماعی: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: تا کنون ساخت و ساز ۵۰ واحد مسکونی در مناطق زلزله زده پایان یافته و آماده اسکان می باشد و پیش بینی می شود این رقم تا یک ماه آینده به ۵۰۰ واحد مسکونی برسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالیبه نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد حسین علی نیا با حضور در دفتر پایگاه خبری عصر اترک ودر گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این پایگاه خبری با پاسخ به سوالات مردم اظهار داشت: با تلاش های صورت گرفته هم اکنون ۴۹ واحد مسکونی پایان کار گرفتند و ۹۸ واحد در مرحله عملیات اجرایی سفت کاری و سقف ۲۰۰ واحد مسکونی نیز زده شده است.
علی نیا افزود: ۵۰۰ واحد مسکونی نیز در مرحله اسکلت بندی می باشد و سعی داریم عملیات بازسای این واحدها نیز تا پایان مهرماه به پایان برسد.
وی ادامه داد: امیدواریم با پایان فصل برداشت کشاورزان در مناطق زلزله زده کمک و همیاری آنان جهت بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی بیشتر شود چرا که با توجه به نزدیک شدن فصل سرما تلاش داریم حدود ۸۰ درصد بازسازی منازل روستایی این مناطق به پایان برسد.
علی نیا با توجه به اظهارات مردم در محدودیت دریافت تسهیلات کسب و کار از سوی وزارت کار و تعاون، اشاره داشت: طی سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از وقوع زلزله به این استان، مبلغ 100 میلیارد ریال برای کسب و کار آسیب دیده اختصاص یافت تا افراد دوباره بتوانند کسب و کار خود را احیاء کنند اما برخی محدودیت ها در نحوه پرداخت تا کنون تسهیلاتی پرداخت نشده است و بر این اساس استان با تنظیم و ارسال نامه ای به وزارت کار و تعاون خواستار رفع این محدودیت ها شد.
علی نیا مطرح کرد: زلزله 5.7 ریشتری در اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان موجب تخریب۲۴۴۹ واحد مسکونی روستایی و ۲۵۰۰ واحد شهری شد.
وی در ادامه به ۹۶۶۱ واحد تعمیری شهری و روستایی اشاره داشت و افزود: ارزیابی برآورد خسارت توسط کارشناسان بنیاد مسکن درکمترین زمان ممکن صورت گرفت و گزارشات لازم به وزارت کشور جهت اخذ تسهیلات ارائه شد  در ۲۸ تیر ماه مصوبه دولت به منظور پرداخت ۷۸ میلیارد تومان کمک های بلاعوض و ۲۸۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به استان ابلاغ شد و امیدواریم تا 20 روز آینده این اعتبارات مصوب به استان اختصاص داده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی به تشریح نحوه پرداخت تهسیلات و کمک بلاعوض از سوی دولت به مناظق زلزله زده استان پرداخت و گفت: با پیگیری های انجام شده و تصویب مصوبه هیات وزیران برای بازسازی  2449 واحد آسیب دیده احداثی روستایی 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای 2500 واحد احداثی شهری6 میلیون تومان کمک بلاعوض و همچنین 2میلیون تومان کمک معیشتی بلاعوض برای 3300واحد احداثی اعتبار اختصاص می یابد.
علی نیا به اصلاحیه اخیر مصوبه دولت مبنی بر اختصاص 2 میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار برای 9661 واحد مسکن شهری و روستایی تعمیری اشاره داشت و تصریح کرد: برای واحدهای آسیب دیده روستایی تا سقف 20 میلیون تسهیلات با 4درصد کارمزد و برای واحدهای شهری تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 5 درصد و برای هر 14500 خانوار آسیب دیده 3 میلیون تومان وام معیشتی اختصاص می یابد.
وی تعداد خودروهای آسیب دیده در زلزله اخیر را 32 خودرو عنوان کرد و از پرداخت 5 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 5 درصد به آنان نیز خبر داد.
علی نیا با بیان اینکه اعتبارات ابلاغ شده تا کنون تخصیص نیافته است، افزود: با استفاده از منابع در اختیار بنیاد مسکن و دیگر منابع داخلی تلاش شده است وقفه ای در روند کارها پیش نیاید و با تزریق اعتبارات مصوب هیات دولت، این اعتبار جایگزین منابع داخلی بنیاد مسکن می شود.
وی با بیان این مطلب که قاعده اعطای وام برای خانه سازی مناطق زلزله زده بر ضامن زنجیره ای است،اذعان داشت: در حال حاضر پرداخت تسهیلات به صورت مرحله ای است و سقف این وام دهی 18 میلیون تومان است که با تزریق اعتبارات مصوب هیات دولت سقف این تسهیلات آنان تا 20 میلیون تومان تکمیل خواهد شد.
وی اشاره داشت: تا کنون 2500 پرونده مربوط به مناطق زلزله زده تشکیل شده است که از این تعداد 800 پرونده به بانک معرفی و 790 مورد انعقاد قرارداد شده است و مبالغ به صورت مرحله و با توجه به روند بازسازی منازل تزریق می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه به توجه به تدبیر مدیریت ارشد استان تمامی منازل روستایی از سوی استانداری بیمه شده است و روند پرداخت بیمه نیز در حال پیگیری است و در مناطق شهری و روستایی اگر افرادی نسبت به نحوه برآورد میزان خسارت اعتراض دارند به دهیاری ها و بنیاد مسکن مراجعه کنند.
وی خبر داد: غرامت های بیمه ای در حال پرداخت است و تا به کنون به 185 واحد آسیب دیده روستایی 375 میلیو تومان (یعنی به طور متوسط به هر واحد خسارت دیده روستایی دو میلیون تومان) اعطا شده است.
علی نیا خبر داد: از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز 5 هزار تن سیمان رایگان در اختیار مناطق زلزله زده استان قرار گرفته است که به زودی وارد استان می شود.
تعریف الحاق طرح سمت توسعه روستا از درخواست های اصلی مناطق زلزله زده است و علی نیا در این مورد توضیح داد: در این راستا موضوع تغییر کاربری زمین های زراعی و کشاورزی روستاهای زلزله زده به زمین های مسکونی برای افرادی که مایل به انجام این کار هستند، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت تا با تشکیل کمیسیون تبصره ماده یک قانون این مورد را پیگیری نماید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود: برای بهره مندی از پیمانکاران بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده هیچگونه الزامی نیست و مردم مخیر به انتخاب هستند اما دارا بودن کارت مهارت پیمانکار فنی در سه مرحله فوندانسیون، ستون و سقف زنی برای رعایت مسائل فنی الزامی است.
محمد حسین علی نیا در خصوص آسیب های ساختمان های گلستان شهر نیز مطرح کرد: خوشبختانه در این اتفاق آسیبی به اسکلت ساختمان های این منطقه وارد نشد و بخش عمده آسیب ها به دیوارها بود و بنابراین اعمال باید دقت بیشتر در بازسازی این واحدها در دستور کار قرار دارد.
captcha