رقابتی نادرست در جلسات قرآن/ کیفیت به حاشیه رفته است
کد خبر: 3632654
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

رقابتی نادرست در جلسات قرآن/ کیفیت به حاشیه رفته است

گروه شهرستان‌ها: رئیس مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر عنوان کرد: در برگزاری و تشکیل جلسات قرآن به‌نوعی رقابت نادرست در جلسه‌داری گرفتار شدیم که این رقابت و مسابقه فقط بر کمیت‌ها در جلسات قرآن تکیه دارد و کیفیت را به حاشیه می‌برد.

سیدحسین سیدی، رئیس مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ضمن اشاره به وضعیت جلسات قرآن این شهرستان بیان کرد: در برگزاری جلسات قرآن هر کس فقط جلسه خود را مدنظر دارد و یک نوع رقابت در جلسه‌داری به وجود آمده است و البته این مسئله فقط مربوط به کاشمر نیست و سایر شهرستان‌ها نیز به آن دچار شده‌اند.
وی با بیان اینکه تلاش ما باید در راستای بهبود وضعیت قرآنی تمام شهر و روستاهای آن باشد، ادامه داد: رقابت‌های نادرست در جلسه‌داری ما را از مسیر اصلی خارج می‌کند و کار به گونه‌ای پیش می‌رود که افراد فقط کمیت‌های جلسات قرآن را‌ در نظر می‌گیرند و همیشه به دنبال افزایش مخاطب جلسات قرآن خود هستند و در این شرایط کیفیت و افزایش سطح دانسته‌های اعضای جلسات قرآن به حاشیه می‌رود.
کیفیت جلسات قرآن فدای کمیت‌ها می‌شود  
سیدی ضمن معکوس دانستن نتیجه افزایش کمیت نسبت به کیفیت جلسات قرآن، گفت: اگر تعداد اعضای یک جلسه قرآن از حد معمولش یعنی در حدود 30 نفر بیشتر شود، کیفیت در تبادل دانسته‌های قرآنی پایین می‌آید و تربیت قاری خوب در آن جلسه با تعداد بالای اعضا و مدت زمان کوتاه برگزاری میسر نمی‌شود، در واقع مربی و استاد آن جلسه فرصت مطلوب و لازم برای ارتباط با قاریان را از دست می‌دهد.
وی رویکرد برخی قاریان در محور قرار دادن تنها یک جلسه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: متأسفانه برخی از قاریان مرتکب این اشتباه می‌شوند که می‌توان از یک جلسه تمام آموزش‌ها و ملزومات قرائت قرآن را به دست آورد، اما در حقیقت اینگونه نیست و هر جلسه‌ای با توجه به ویژگی‌ها و محوریتی که دارد می‌تواند به قاری کمک کند، البته این نوع نگاه اشتباه از سوی مربیان نیز وجود دارد که مانع از رفتن قاریان جلسه خود به سایر جلسات قرآن می‌شود.
این قاری قرآن اظهار کرد: وضعیت فعلی جلسات قرآن شهرستان کاشمر که به لحاظ تعداد جلسات در رتبه‌های بالای استان قرار دارد، ناشی از برگزاری جلسات سنتی در سال‌های پیش از انقلاب است؛ کاشمر با وجود امامزادگان، مذهبی بودن مردم و معروف بودن به دارالمؤمنین، جلسات قرآنی مختلفی را پیش از انقلاب داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به جلسات مرحوم عاجل، مرحوم توحیدی و استاد جمالی اشاره کرد. رشد این ظرفیت پس از انقلاب نیز ادامه یافت تا ما هم‌اکنون شاهد جلسات متعدد در سطح شهرستان کاشمر باشیم.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، جلسات قرآن کاشمر از شکل سنتی و یکنواخت خود خارج شده است، گفت: هنگامی که جلسات قرآن از سبک سنتی خود خارج شد، آموزش قرآن از سطح روخوانی و روان‌خوانی بالاتر رفت و با آموزش تجوید، صوت و لحن و مفاهیم قرآن، کار جلسات در سطح مطلوب‌تری پیگیری شد.
مربیان قرآن اطلاعات خود را به‌روز کنند
سیدی، عدم موفقیت جلسات قرآن کاشمر در موضوع قاری پروری را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: مربیان قرآن ما باید اطلاعات خود را به‌روز کنند؛ شاید بتوان گفت در شرایط فعلی حتی با اطلاعات یک ماه گذشته هم نمی‌توان آموزش مناسبی به قاری قرآن داد.
وی ابراز کرد: حضور نامنظم قاریان و قرآن‌آموزان در جلسات نیز موضوع دیگری است که سبب شده تا نتیجه مطلوبی از جلسات قرآن شهرستان کاشمر شاهد نباشیم، ما باید برای افزایش سطح و بهبود شرایط جلسات قرآن ارتباط بهتری با جوامع قرآنی سایر شهرستان‌ها از جمله شهر مشهد داشته باشیم.
وی با بیان اینکه قاری‌پروری آنگونه که از جلسات قرآن کاشمر انتظار داشتیم، اتفاق نیفتاد، افزود: ما در بخش مسابقات دانش‌آموزی، قاریانی داشتیم که رتبه‌های مناسبی حتی در سطح کشور به دست آوردند اما در مسابقات اوقاف به عنوان اصلی‌ترین رقابت قرآنی کشور موفق نبودیم و به همین جهت از شهرستان‌هایی مانند سبزوار و نیشابور در سطح استان خراسان رضوی عقب هستیم.
شورای عالی قرآن تصمیم جدیدی برای ارزیابی قاریان بگیرد
مسئول مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر اضافه کرد: البته برتری قاری فقط محدود به مسابقات قرآن نیست زیرا ما قاریان ممتازی در شهرهای مختلف داریم که اصلاً در مسابقات شرکت نمی‌کنند، لذا شورای عالی قرآن باید تصمیماتی در این رابطه اتخاذ کند تا فقط مسابقات قرآن ملاک ارزیابی نباشد. 
سیدی ابراز کرد: ملزم کردن قاریان به شرکت در کارگاه‌های آموزشی و قرار دادن امتیازاتی در این دوره‌ها برای قاریان و یا اختصاص دادن بخشی از نمره مسابقات قرآن به این امر باعث می‌شود تا قاری در یک فضای تخصصی آموزش ببیند و ایراداتش مشخص و رفع شود.
وی با بیان اینکه شرکت در محافل اساتید بین‌المللی که به شهرستان‌ها دعوت می‌شوند نیز می‌تواند به ما رشد قرائت قرآن کمک کند، ادامه داد: گاهی لازم است جلسات خود را تعطیل کنیم و برویم تا با گوش دادن به صوت قاری ممتاز از قرائت او درس بگیریم؛ متأسفانه در این بخش هم استقبال مناسبی از سوی قرآنیان شاهد نبودیم و وقتی علت عدم حضور افراد را جویا می‌شویم به ما می‌گویند فقط محافل فلان قاری اسم و رسم‌دار خوب است، بعد هم خود، برای قاریان قرآن سطح‌بندی در نظر می‌گیرند، این رفتارها نشان می‌دهد ما به دنبال قرائت نرفتیم.
حفظ جایگاه قرائت در میان فعالیت‌های قرآنی کاشمر 
سیدی، زیبایی خاص قرائت قرآن را عامل جذب قشر جوان و نوجوان دانست و اظهار کرد: این حرف بدان معنا نیست که بگوییم افراد به سمت سایر حوزه‌ها مثل تفسیر و حفظ نمی‌روند بلکه این فعالیت‌ها به قاریان قرآن در مسیر فعالیتشان کمک می‌کند و قرائت، بهانه‌ای برای رفتن به دنبال مفاهیم قرآن است.
وی بیان کرد: هنوز در سطح شهرستان جلسات حفظ و تفسیر قرآن نداریم اما این در شرایطی است که در یک زمان، جلسات قرائت قرآن متعددی در سطح شهر کاشمر برگزار می‌شود.
وی با انتقاد از نوع نگاه مسئولان به برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی، گفت: ما انتظار داریم همان اندازه که مسئولان به سایر برنامه‌ها و فعالیت‌ها نظیر مسابقات ورزشی توجه دارند، فعالیت‌های قرآنی را نیز در نظر داشته باشند، مسئولان به جز تعدادی از آن‌ها که در اجرای فعالیت‌های قرآنی شرکت دارند، در محافل و برنامه‌های قرآنی حاضر نمی‌شود، حتی مسابقات قرآن استانی نیز فقط با حضور متسابقان برگزار می‌شود و آنان خود تماشاچی فعالیت‌ها هستند.
رفع مسائل فرهنگی را نمی‌توان فقط از قاری قرآن طلب کرد 
این قاری قرآن اضافه کرد: برطرف شدن تمام مشکلات فرهنگی را از مربیان قرآن انتظار داریم و این درحالی است که هیچ توجهی به خواسته‌های قرآنیان نمی‌شود و از طرف دیگر، کمبودهای فرهنگی را بر دوش قاریان قرآن می‌گذارند.
سیدی با اشاره به شناسنامه‌دار شدن بخشی از جلسات قرآن کاشمر، ابراز کرد: ظرفیت قرآنی شهرستان کاشمر بیش از این‌ها است و باید با یک نگاه جامع به بهبود وضعیت جلسات این شهرستان کمک کرد.
وی بیان کرد: ما حدود 200 جلسه در سطح شهر و حدود 300 جلسه قرآن در سطح روستاهای شهرستان داریم که باید همه جلسات در آمار لحاظ شود و کوچک بودن جلسات ملاک شناسنه‎دار شدن نباشند.
توجه به آموزش صحیح قرآن در روند شناسنامه‌دار شدن جلسات
مسئول مجمع قاریان قرآن کاشمر افزود: در روند شناسنامه‌دار شدن جلسات قرآن باید مدیر و استاد قرآن هر جلسه مشخص و اطلاعات آن‌ها جمع‌آوری شود و طی مدت زمان‌هایی مشخص و در قالب همایش‌هایی، نحوه صحیح مدیریت و آموزش قرآن در جلسات قرآن بیان شود.
وی با بیان اینکه نباید فقط تعداد محدودی از جلسات قرآن را مورد نظر داشت، گفت: با یک نگاه جامع‌تر می‌توان به تعامل بیشتر و مؤثرتر جامعه قرآنی کمک کرد.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بسیار از انجمن‌های قرآنی در روستاها از برنامه‌ها و مسابقات قرآن و نحوه برگزاری آن‌ها بی‌اطلاعند، بر پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد.
وی از واقفان و خیران خواست تا به فعالیت‌های قرآنی توجه ویژه‌ای داشته باشند و بیان کرد: موقوفات قرآنی فعلی پاسخگوی نیازها نیست؛ مسئولان در اظهارات خود از وجود موقوفات زیاد خبر می‌دهند اما در این بین، وقف قرآنی دیده نمی‌شود لذا باید در این زمینه بیشتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام شود.
در جایگاه مناسبی به فعالیت قرآنی نپرداخته‌ایم 
سیدی با مهم خواندن فعالیت قرآنی با توجه به حدیث ثقلین، عنوان کرد: به نظرم بین فعالیت‌های قرآن و عترت، بیشتر به قسمت دوم پرداخته‌ایم و در کار قرآنی با اینکه تأکید اول پیامبر(ص) بوده، به خوبی فعالیت انجام نشده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد مذهبی در ایام هفته و در اماکن مختلف، گفت: برای برگزاری محافل استماع تلاوت برنامه‌ای نداریم از همین رو باید در مساجد و تکایا قاریان ممتاز دعوت کنیم تا مردم با صوت خوش قرآن همراه شوند.
وی با بیان اینکه بهترین زمان برای استماع تلاوت را می‌توان بعد از نماز قرار داد، گفت: باید مانند سایر کشورهای اسلامی نظیر مصر مساجد، برنامه قرآنی منظّم مشخصی داشته باشند.
captcha