تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه جدی به گردشگری است
کد خبر: 3632948
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
اسحاق جهانگیری:

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند توجه جدی به گردشگری است

گروه اقتصاد: معاون اول رئيس جمهور اظهار كرد: اگر از توسعه و اقتصاد مقاومتي صحبت مي‌كنيم و اگر به دنبال سرمايه‌گذاري و رونق در كشور و توسعه پايدار و متوازن منطقه‌ای هستيم، بايد به مقوله گردشگري به صورت جدی توجه كنيم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگيری ظهر امروز دوشنبه در مراسم توديع و معارفه معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری، احمدی پور، رييس سابق اين سازمان را مديری شايسته و پرتلاش توصيف كرد و گفت: ايشان در دوره كوتاه مديريت خود، با تلاش، سخت كوشي و پاك دستی بسياری از كارها را به سرانجام رساند و توانست به عنوان زني توانمند در سطح عالي و مديريت كلان كشور به خوبي بدرخشد.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه بايد فرصت خدمت و مديريت براي زنان كه نيمي از جمعيت كشور هستند فراهم شود، خاطرنشان كرد: بايد فرصتي فراهم شود تا زنان بتوانند نقش واقعي خود را در كشور ايفا كنند و اين موضوع در دولت دوازدهم يكي از جهت گيری های اصلی خواهد بود كه زنان در مديرت كلان كشور حضور داشته باشند.
 وی ادامه داد: در يكی از جلسات شورای عالی اداری كه چندی پيش برگزار شد، اين تصميم اتخاذ گرديد كه تا پايان برنامه ششم توسعه، سهم زنان در مديريت كشور كه هم اكنون ۲۲ درصد است به ۳۰ درصد افزايش پيدا كند.
جهانگيري در ادامه از دكتر مونسان رييس جديد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به عنوان يكي از مديران موفق كشور نام برد كه تجربه بسيار درخشاني در زمينه هاي مختلف داشته و هم اكنون فرصت جديدي بوجود آمده تا سازمان ميراث فرهنگي، با مديريت وي دوران جديدي را آغاز كند.
معاون اول رييس جمهور در ادامه با قدرداني از رأي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي دولت دوازدهم اظهار داشت: در جلساتي كه براي بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، نمايشي از آزادي، اخلاق مداري و دموكراسي را شاهد بوديم و انصافاً نقدهايي كه از سوي نمايندگان مجلس مطرح مي شد نقدهايي اخلاقي بود و خوشبختانه به مسائل حاشيه اي و غير مرتبط پرداخته نمي شد.
وي اضافه كرد: پس از جلسات بررسي صلاحيت ها، نهايتاً رأي خوبي به وزراي پيشنهادي داده شد و دو سوم وزرا رأي بالاي ۲۰۰ نفر از مجلس شوراي اسلامي اخذ كردند و اين پشتوانه اي براي دولت در تصميم گيري ها خواهد بود چرا كه بيش از دو سوم دولت از حمايت قاطع مجلس شوراي برخوردار هستند.
جهانگيري با اشاره به اينكه مسائل و چالش هاي فراواني پيش روي دولت دوازدهم قرار دارد و دولت به تنهايي قادر به پيمودن اين مسير نيست، تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيم كه مشكلات در واقع مشكلات همه كشور است و همه اركان نظام بايد با انسجام و همدلي براي حل اين مسائل همكاري و همراهي كنند.
معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: دولت دوازدهم وظيفه خود مي داند كه تفاهم ملي را در همه اركان نظام بوجود آورد تا بتوانيم گام هاي به سمت توسعه را با انسجام و هماهنگي برداريم و اطمينان دارم دولت با پشتوانه مقام معظم رهبري و مردم ايران كه بزرگترين سرمايه دولت و نظام هستند، قادر خواهد بود به نحو مطلوب حركت كند.
وي با تاكيد بر اينكه هر سه موضوع ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از اهميت فراواني برخوردار هستند، خاطر نشان كرد: امروز ديگر دارايي هاي فيزيكي نظير چاه هاي نفت و شركت هاي بزرگ همانند گذشته اهميت ندارند و كساني كه داراي فكر، مغز و انديشه هستند صاحبان ثروت محسوب مي شوند لذا ناگزير هستيم كه امكاناتي كه در اختيار داريم را گسترش دهيم و منابع جديدي براي كشور خلق كنيم.
جهانگيري ميراث فرهنگي را از منابع مهم كشور برشمرد و خاطر نشان كرد: كشوري كه از تمدن تاريخي قوي برخوردار باشد در حقيقت از اقتدار برخوردار است و بايد با اتكا به ميراث فرهنگي خود نشان دهيم كه چه داشته ايم و كه بوده ايم و با اين پشتوانه چه مي توانيم داشته باشيم.
معاون اول رييس جمهوربا تاكيد بر اينكه ميراث فرهنگي مي تواند يكي از عوامل مهم توسعه ايران باشد، ادامه داد: ميراث فرهنگي چيزي نيست كه در گذشته بوده و در همانجا مانده باشد بلكه امروز و آينده بشريت به ميراث فرهنگي متصل است و ما بايد فهم درستي از آن داشته و براي توسعه از آن استفاده كنيم.
وي با اشاره به تنوع اقليمي و جغرافيايي ايران خاطر نشان كرد: ايران از طبيعت بسيار زيبايي برخوردار است و هر چه دنيا به سمت صنعتي شدن پيش مي رود، جغرافياي زيبا فرصتي براي مناطقي است كه از اين جغرافيا برخوردارند.
جهانگيري تصريح كرد: ما نبايد فقط به دنبال درآمدهاي نفتي باشيم و اگر به منابع ديگر نظير جاذبه هاي طبيعي و گردشگري ايران توجه كنيم مي توانيم درآمدي بيش از درآمد نفت كسب نماييم.
معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: اگر از توسعه و اقتصاد مقاومتي صحبت مي كنيم و اگر به دنبال سرمايه گذاري و رونق در كشور و توسعه پايدار و متوازن منطقه اي هستيم بايد به مقوله گردشگري به صورت جدي توجه كنيم.
وي همچنين با تاكيد بر اهميت صنايع دستي خاطر نشان كرد: در دور افتاده ترين روستاهاي كشور، پير و جوان هنر را با ابزاري ساده تبديل به صنعتي چشم نواز مي كنند كه در دنيا طالب زيادي دارد.
دكتر جهانگيري با اشاره به چالش فرا سازماني سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري، گفت: هنوز در بخش حاكميتي نتوانسته ايم فهم مشتركي در سه حوزه فعاليت اين سازمان ايجاد كنيم و هر كس از اين سه مقوله فهمي دارد و مي خواهد بر همان مبنا عمل كند.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: اينكه توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي كشور هر كدام چه نسبتي با اين سه مقوله دارند موضوع مهمي است كه بايد به طور جدي به آن پرداخته شود و با دستگاه هاي فراسازماني مرتبط نيز هماهنگي لازم صورت گرفته و فهم مشتركي ايجاد شود.
وي بر لزوم تلاش براي جذب گردشگران خارجي و ايجاد ارتباط با كشورهاي طرف تعامل تاكيد كرد و گفت: بايد موانع پيش روي تكميل زيرساخت هاي گردشگري را برطرف كرده و به بخش خصوصي ميدان دهيم و موانع فرهنگي و موانع ساختاري و سازماني را براي توسعه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برطرف كنيم.
در اين مراسم روساي سابق و جديد سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري نيز هر كدام در سخناني نظرات و ديدگاه هاي خود را مطرح كردند و رييس سابق گزارشي از اقدامات صورت گرفته و دستاوردها ارائه كرد و رييس جديد نيز برنامه هاي خود را براي توسعه برنامه ها و اهداف اين سازمان برشمرد.
در اين مراسم همچنين رييس سابق سازمان لوح تقديري از معاون اول رييس جمهور دريافت كرد و دكتر جهانگيري حكم رييس جمهور براي رييس جديد سازمان را به وي اعطا كرد.
captcha