گزارش ایکنا از اردوی منطقه‌ای استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان/ نیازمند استعدادیابی در مناطق محروم هستیم
کد خبر: 3633032
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰

گزارش ایکنا از اردوی منطقه‌ای استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان/ نیازمند استعدادیابی در مناطق محروم هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: سومین دوره اردوی آموزشی ویژه استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان شمال شرق کشور به میزبانی مشهد در اردوگاه دشت بهشت شهرستان شاندیز در حال برگزاری است. اردویی که به شناسایی و کشف استعدادها می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سومین دوره اردوی آموزشی ویژه استعدادهای قرآنی استان‌های شمال شرق کشور به به میزبانی مشهد در حال برگزاری است.
بر اساس این گزارش، در این اردو ۱۳۰ دانش‌آموز از استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان و مازندران حضور دارند و در قالب اردوی سه روزه از شنبه ۲۸ مردادماه تا دوشنبه ۳۰ مردادماه در اردوگاه دشت‌بهشت شهرستان شاندیز از آموزش‌های قرآنی بهره‌مند می‌شوند.
جعفر ملک‌پور، مدرس قرآن از مازندران که تدریس یکی از کلاس ها را برعهده داشت، در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با فواید برگزاری اردوی آموزشی استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان، بیان کرد: این دوره با فضای دوستانه‌ای که دارد باعث آشنایی و ارتباط نزدیک‌تر دانش‌آموزان با یکدیگر می‌شود.
این مدرس قرآن در ادامه گفت: در این اردوی آموزشی، اضطراب مسابقات در فکر شرکت‌کنندگان وجود ندارد که همین امر موجب می‌شود، قرآن‌آموزان به دور از هرگونه استرس آموزش‌های اساتید قرآنی را فرا گیرند.
در مدت اندکی که سرکلاس استاد ملک‌پور حضور داشتیم، استعدادهای قرآنی طریقه صحیح نشستن، نگاه، حالت صورت و ... در هنگام تلاوت را به صورت عملی آموختند؛ به اعتقاد استاد ملک‌پور حالت چهره قاری بر روی مستمعان تأثیرگذار است.
محسن یاراحمدی، کارشناس آموزش‌های سازمان دارالقرآن کریم و مسئول برنامه‌ریزی اردوهای قرآنی منطقه‌ای استعدادهای قرآنی سراسر کشور در گفت‌وگو با ایکنا ابراز کرد: مناطق کشور به قسمت‌های مختلف تقسیم شد و مشهد میزبانی منطقه شمال شرق کشور را برعهده گرفت و اساتیدی از مازندران، گلستان، خراسان رضوی، جنوبی و شمالی به‌کار گرفته شده‌اند.
وی ادامه داد: هر استان تعدادی سهمیه برای حضور استعدادهای قرآنی خود در این دوره دارد که از خراسان رضوی ۵۰ نفر در اردوی آموزشی استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان شمال شرق کشور شرکت کرده‌اند.
یاراحمدی با بیان اینکه این طرح یک ساله است و در حال حاضر این اردو به صورت منطقه‌ای و سه روزه درحال برگزاری است، ابراز کرد: این دانش‌آموزان طی سال به حال خود رها نمی‌شوند.
کارشناس آموزش‌های سازمان دارالقرآن کریم با بیان اینکه ۹۰ درصد قرآن‌آموزان در مرحله تلاوت تقلیدی قرار دارند، عنوان کرد: بیشتر مباحث تدریس حول محور تقلید از استادان مصری بیان می‌شود و از راهنمایی اساتید در موضوعاتی همچون تجوید، صوت،  لحن، صداسازی و ... آموزش‌هایی می‌بینند.
مسئول برنامه‌ریزی اردوهای قرآنی منطقه‌ای استعدادهای قرآنی سراسر کشور در خصوص نحوه گزینش نوجوانان حاضر در این دوره، تشریح کرد: قبل از سال فراخوانی در استان‌ها اعلام شد که بر اساس آن، نوجوانان بین ۸ تا ۱۸ سال، تلاوت‌های خود را ارسال کردند.
وی با بیان اینکه سهمیه هر استان به ظرفیت و جمعیت قرآنی آن بستگی دارد، افزود: حدود هزار و 35 نفر در کل کشور در اردوی آموزشی استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان شمال شرق کشور شرکت کرده‌اند که هدف از برگزاری این دوره‌ها شناسایی و کشف استعدادها در حوزه قرائت است؛ همچنین بنا داریم از مرحله قرائت تحقیق به سوی قرائت تدویر حرکت کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا این دوره‌ها برای دختران علاقه‌مند به فعالیت‌های قرآنی برگزار نمی‌شود، بیان کرد: تاکنون برنامه‌ای برای این گروه از علاقه‌مندان نداشته‌ایم اما سعی خواهیم کرد در سال‌های آتی برنامه‌‌ای برای دختران علاقه‌مند به فعالیت‌‌های قرآنی نیز درنظر گیریم.
وی در رابطه با داوران حاضر در این جلسه گفت: امسال اولین دوره اردوها به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود و برای اساتید حاضر در این دوره نیز فراخوان استانی آن به استادان علاقه‌مند اعلام شد؛ تلاش ما در این راستا بود که اساتید آشنا با قوانین صدا، لحن و تحوید در کنار اخلاق قرآنی وارد این عرصه شود.
برگزاری کلاس قرآن بر فراز قله‌ بلند کوه
اما در قسمتی دیگر بر بلندای کوه، قرآن‌آموزان صمیمانه گردهم جمع شدند و به آموزه‌های استاد خود گوش سپرده بودند؛ در چهره هیچکدام از این نوجوانان قرآنی آثار خستگی دیده نمی‌شد زیرا با عشق آموختن کلام وحی از کوه بالا آمدند و در هوای دل‌انگیز با استشمام اکسیژن پاک، تذکرات استاد را به حافظه می‎‌سپردند.
در همین میان با سیدجواد سادات‌فاطمی، از اساتید قرآن کریم گفت‌وگو کردیم؛ وی با بیان اینکه بحث آموزش قرائت قرآن بسیار پیچیده و زمان‌بر است، ابراز کرد: برخلاف تصور بسیاری از مردم که فکر می‌کنند قاری شدن کار آسانی است امر قرائت قرآن دشوار است و نیاز به آموزش طولانی دارد.
سادات‌فاطمی افزود: در دوره کوتاه‌مدت نمی‌توان قاری خوب پرورش داد، قاریانی که در سطح بین‌الملل مطرح هستند حداقل ۲۰ سال در این حوزه کار کرده‌اند که اکنون به عنوان یک قاری بین‌المللی مطرح شده‌اند.
این استاد قرآن با اشاره به اینکه در طول زمان استعدادهای قرآنی رشد می‌کند و به مقام بالا می‌رسد، عنوان کرد: دوره‌های کوتاه‌مدت و چند روزه که برگزار می‌شود، تنها در حد راهنمایی، هدایت و ... است که قرآن‌آموز باید کار کند و انتظار نداریم در این دوره کوتاه، قاری قرآن تربیت شود.
وی در رابطه با سطح قرآنی این نخبگان ابراز کرد: هریک از شرکت‌کنندگان با یکدیگر متفاوت هستند و در بین آنان استعدادهای بسیار درخشان دیده می‌شود؛ امید است که هریک از این نوجوانان قرآنی جزو قراء برتر کشور شوند.
سادات‌فاطمی از مسئولان قرآنی ابراز کرد: مسئولان برگزاری این دوره‌ها نباید کار را در همین مرحله متوقف کنند، اردوی آموزشی استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان یک حلقه از حلقه‌های لازم برای نخبه قرآنی شدن است، این کشف استعداد خوب است اما اگر استعداد خوب وجود داشته باشد و استادی برای پرورش این توانایی‌ها نباشد، استعدادها هرز می‌شود پس باید تمامی ارگان‌های قرآنی نسبت به شهر و مخصوصاً مناطق محروم نیاز به اساتید قرآنی را تأمین کنند.
این گفت‌وگوی صمیمانه با استاد سادات فاطمی به پایان رسید اما این نکته حائز اهمیت نباید فراموش شود که در بسیاری از مناطق محروم کشور عزیزمان علاقه‌مندان به قرآنی وجود دارد که از نعمت بهره‌مندی از آموزه‌های اساتید یزرگ قرآن بی‌بهره هستند.
مسئولان می‌توانند با تأمین نیاز در این مناطق، ظرفیت‌ و استعدادهای قرآنی جدیدی را کشف کنند تا در آینده شاهد ورود افراد جدید به عرصه رقایت‌های بین‌المللی باشیم.
زمان استراحت به پایان رسید و هرکدام از این استعدادهای قرآنی به کلاس‌های خود بازگشتند و دوباره صوت دل‌انگیز تلاوت قرآن در سالن‌ها پخش شد.
captcha