استراتژی رسانه‌ای ابن‌الرضا(ع)
کد خبر: 3633118
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
ولایتی تشریح کرد:

استراتژی رسانه‌ای ابن‌الرضا(ع)

گروه معارف: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادن فقها و محدثین شیعه به اقصی نقاط جهان اسلام را از جمله سیاست‌های امام جواد(ع) در مبارزه با حاکمان بنی عباس عنوان کرد و گفت: در واقع این حرکت، یک دستگاه رسانه‌ای نیمه آشکار برای دسترسی شیعیان به سفارشات حضرت بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش بین‌المللی «سفیران رضوان» که شب گذشته، 30 مردادماه با محوریت تبیین فرهنگ و سیاست در سیره امام جواد(ع) در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از زمان رسول اکرم(ص) وعده و مژده تولد امام جواد(ع) به ائمه(ع) داده شده بود.
ولایتی افزود: در زمان شهادت حضرت رضا(ع)، امام جواد(ع) هشت سال بیشتر نداشتند و بسیاری از خلفای بنی عباس بر این تأکید داشتند که پسری هشت ساله نمی‌تواند جانشین پدر شود و اگر متوجه جانشینی امام جواد(ع) می‌شدند، در صدد قتل این امام بزرگوار برمی‌آمدند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ابراز کرد: امام رضا(ع) طوری وانمود می‌کردند که جانشین بعد از ایشان منصور دوانیقی است و با این تدبیر، جان امام جواد(ع) را از خطر احتمالی حفظ کردند.
وی با بیان اینکه بسیاری از ائمه معصومین(ع) با چنین تدابیری به فعالیت خود ادامه می‌دادند، گفت: شیعیان وظیفه دارند امام عصر خود را بشناسند؛ لذا شیعیان آن دوران هم بعد از امام رضا(ع) به سراغ پسر بزرگوار ایشان رفته و راه آنان را ادامه دادند.
ولایتی با اشاره به سن امام جواد(ع) ادامه داد: امام جواد(ع) در سن هشت سالگی به امامت رسید؛ چرا که در شیعه، امام منصوب است نه منتخب و توسط خداوند تعیین می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به داستان حضرت مریم(س) گفت: حضرت عیسی(ع) نیز به اذن خدا در گهواره نبوت خود را به بنی اسرائیل گفت؛ همان طور که نوزادی می‌تواند با اذن خداوند به پیغمبری مبعوث شود، کودک 8 ساله‌ای همچون امام جواد(ع) نیز می‌تواند با اذن خداوند به امامت برسد.
امام جواد(ع)؛ جوان‌ترین امام
وی ادامه داد: امام جواد(ع) جوان‌ترین امامی بودند که در سن هشت سالگی به امامت رسیده و در سن 25 سالگی توسط همسر خود (دختر مأمون) مسموم و به شهادت رسیدند.
نویسنده کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» با تأکید بر اینکه مدت امامت امام جواد(ع) حدود 17 سال بود، ابراز کرد: امام جواد(ع) در همین مدت کوتاه امامت خود، آنچنان اثری از خود برجای گذاشت که در کل تاریخ اسلام ماندگار شد.
رئیس هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حضرت مناظره‌های غنی و پرباری را با بزرگان ادیان دیگر تشکیل می‌دادند و به‌گونه‌ای برخورد می‌کردند که آنان با زبان خود، خود را زیر سوال برده و سوالات خود را نقض کنند.
ولایتی تصریح کرد: علویان در زمان خلافت بنی عباس در نهایت حصر بودند و از یک زمانی به بعد خصوصا از زمان امام رضا(ع) به بعد، راه مبارزه با خلفای عباسی بازتر شد و تمام سیاست‌های آنان برای براندازی اسلام از طرف شیعیان با تدابیری شگرف خنثی می‌شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های امام جواد(ع) در خصوص مبارزه با خلفای عباسی، بیان کرد: یکی از سیاست‌هایی که امام جواد(ع) در مبارزه با خلفای عباسی به کار می‌بردند، نفوذ در دستگاه‌های حکومتی بود. حضرت به برخی از شیعیان اجازه داده بودند که با پنهان کردن مذهب خود در دستگاه‌های حکومتی بنی عباس نفوذ کنند و از جور و ستم بنی عباس نسبت به مسلمانان و همچنین مشکلات آنان با حکومت جور برای امام جواد(ع) خبر بیاورند.
وی گفت: حسن بن اسماعیل، حسن بن عبدالله حاکم سیستان و نور بن دوزای خازی قاضی بغداد از جمله کسانی بودند که امام جواد(ع) این اجازه را به آن‌ها داده بود که در دستگاه‌های حکومتی ورود پیدا کنند تا خبر از مشکلات و ظلم و جور حاکمان بنی عباس به حضرت بدهند.
فرستادن فقهای شیعه به نقاط مختلف جهان اسلام/ دستگاه رسانه‌ای نیمه آشکار
ولایتی یکی دیگر از سیاست‌های امام جواد(ع) را اینطور شرح داد: فرستادن فقها و محدثین شیعه به اقصی نقاط جهان اسلام از جمله دیگر سیاست‌های امام جواد(ع) در مبارزه با حاکمان بنی عباس بود؛ در واقع این حرکت یک دستگاه رسانه‌ای نیمه آشکار بود که فقهایی از جمله محمد بن اشعث، احمد بن سعد و اسماعیل بن موسی کاظم(ع)، عموی امام جواد(ع) به عنوان فقیه و محدث شیعه برای دسترسی شیعیان به سفارشات حضرت به نقاط مختلف جهان اسلام فرستاده می‌شدند.
رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بسیاری از شیعیانی که در خراسان و یا بغداد و دیگر شهر‌ها زندگی می‌کردند، مستقیما با امام جواد(ع) در ارتباط نبودند؛ لذا از طریق همین فقهایی که حضرت تعیین کرده بودند از سفارشات امام مطلع می‌شدند.
وی یکی دیگر از سیاست‌های امام جواد(ع) را مبارزه با غالیان عنوان کرد و گفت: در اسلام همانند یهود و مسیحیت عده‌ای به غلو افتاده‌اند؛ این در حالی بود که ائمه معصومین(ع) غلو را مذمت کرده‌اند؛ لذا امام جواد(ع) با تدابیر ویژه با این غالیان برخورد می‌کردند؛ حضرت می‌فرمودند: «شیعیان ما نباید جلوتر از ما حرکت کنند و نه باید از ما عقب بمانند بلکه باید همراه و همسو با اهل بیت(ع) حرکت کنند».
گسترش سیستم وسیع وکلا در عصر امام جواد(ع)
ولایتی عنوان کرد: دیگر سیاست امام جواد(ع)، گسترش سیستم وسیع وکلا بود؛ وکلایی که نمایندگی تام از حضرت داشتند. این سیستم وکالت از زمان امام صادق(ع) ایجاد شد و تدریجا با توجه به نفوذ جاسوسان بنی عباس در جهان اسلام، گسترش این سیستم ضرورت یافت که جز این طریق، ادامه حیات شیعه امکان پذیر نبود.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به سیاست دیگر امام جواد(ع) بیان کرد: رهبری مخفیانه قیام‌های مردمی از دیگر اقدامات امام جواد(ع) بود. اکنون می‌بینیم که از بنی عباس و دیگر حاکمان جور اثری باقی نمانده است ولی اقدامات ائمه(ع) در پرچمداری از قیام‌ها علیه جور و ستم و حرکت‌های آنان بسیار ماندگار شده است.
وی با اشاره به اینکه امامان بعد از حضرت رضا(ع) را ابن‌الرضا(ع) می‌خوانند، تشریح کرد: بعد از حضرت رضا(ع) سیاست‌های امام جواد(ع) از جمله سیستم‌های وکالتی، اعزام فقها و محدثین شیعه به نقاط مختلف جهان اسلام برای دسترسی شیعیان و... به امامان بعد نیز منتقل شد و همگی راه ایشان را ادامه دادند.
ولایتی گفت: امام جواد(ع) با عمری کوتاه حدود 25 سال و امامتی در حدود 17 سال کار عظیمی در سراسر جهان اسلام انجام دادند که بعد از واقعه کربلا این نهضت همچنان ادامه یافته است.
captcha