شاعران؛ قرآن و زیارت‌نامه بخوانند
کد خبر: 3633151
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
آداب سرایش شعر اهل بیت(ع) از زبان «اسرافیلی»:

شاعران؛ قرآن و زیارت‌نامه بخوانند

گروه ادب: یک شاعر پیشکسوت انقلاب با اشاره به آداب و ترتیب سرایش شعر درباره اهل بیت(ع) گفت: شاعران با خواندن قرآن و زیارت‌نامه ائمه(ع) می‌توانند این آداب را رعایت کنند.

حسین اسرافیلی، شاعر پیشکسوت انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره شعر آئینی گفت: شعر آئینی از دو عارضه رنج می‌برد، یکی اینکه شاعرانی که با زبان کهنه، کلیشه‌ای و تکراری صحبت می‌کنند و دیگر اینکه این شعرها اگر مشکل خاصی نداشته باشند، شعرهای دست چندم چند قرن پیش محسوب می‌شوند و مخاطبی هم ندارند؛ چرا که در دل نمی‌نشینند. عارضه دیگر شعرهایی است که زبان امروز دارد، اما از سیرت غافل شده و به صورت می‌پردازد و می‌توان آن را شعر عاشقانه‌ای دانست که اغلب با تعابیر عاشقانه‌های زمینی سروده می‌شوند که تعابیر درستی نیستند.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند عنایت ائمه(ع) در سرودن شعر برای آنها مؤثر بوده است، آیا با مدد طلبیدن صرف از امام می‌توان شعر سرود، بیان کرد: شعر باید از درون شاعر بجوشد و ائمه معصومین(ع) در فکر و ذهن شاعر نفوذ کند، اما عنایت امام معصوم(ع) نیز این گونه نیست که حرکتی نداشته باشیم و انتظار سرودن شعر فاخر را داشته باشیم، بلکه در کنار ذوق و عناصر شعری عنایت آنها نیز مؤثر خواهد بود.
اسرافیلی در ادامه به شعرهای سروده شده درباره امام جواد(ع) اشاره کرد و گفت: متأسفانه ائمه معصوم(ع) در روزگار خود نیز مظلوم بودند و در حال حاضر نیز غریب هستند و اغلب شعرهای آئینی نیز درباره حضرت رسول اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) است و شعرهای کمتری را درباره سایر ائمه معصوم(ع) شاهد هستیم، این امر نشان می‌دهد که از طرفی عظمت عاشورا سبب شده که امام حسین(ع) سکان همه امور را به دست گیرد و شاعران پیرامون این واقعه عظیم تاریخی شعر بسرایند و یا خواندن زیارت عاشورا در اغلب مناسک سفارش شده است، از سوی دیگر نیاز به سرودن شعر درباره امامانی چون امام سجاد(ع)، امام حسن(ع)، امام جواد(ع) و ... هستیم تا مظلومیت، سیره و زندگی آنها به گوش مخاطبان برسد؛ چرا که شعر رسانه‌ای قدرتمند در این زمینه است و می‌تواند اثرگذار باشد.
این شاعر انقلاب تصریح کرد: مطالعه و شناخت نسبت به سیره و زندگی ائمه معصوم(ع) در سرودن شعر فاخر آئینی مؤثر است و به نظر می‌رسد کمبود شعر درباره امام جواد(ع) به دلیل آگاهی و شناخت اندک و ضعیف شاعران نسبت به آن حضرت است که برگزاری جشنواره‌های شعر درباره آنها می‌تواند مؤثر باشد و شاعران را به سرودن شعر درباره آنها تشویق و ترغیب کند.
وی افزود: جشنواره شعر رضوی که هر سال از سوی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، فرصت خوبی است که به امام جواد(ع) که فرزند آن حضرت نیز هستند، پرداخته شود. از این رو این جشنواره و سایر کنگره‌های شعر می‌توانند جریان‌ساز باشند.
اسرافیلی در ادامه به آداب سرودن شعر درباره ائمه(ع) اشاره کرد و گفت: کسی که می‌خواهد شعر درباره ائمه(ع) بسراید، باید همانند زیارت ائمه(ع) که نیازمند آداب و ترتیبی است، آن آداب را رعایت کند و این آداب و ترتیب با خواندن قرآن، زیارت‌نامه و تأمل در سیره و زندگی معصومین(ع) حاصل می‌شود. همچنین مناجات آنها می‌تواند الهاماتی را به شاعر بدهد تا به خلق شعر فاخر بپردازد.

captcha