ارسال بیش از 110 مقاله به همایش سیره و زمانه امام هادی(ع)
کد خبر: 3633297
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

ارسال بیش از 110 مقاله به همایش سیره و زمانه امام هادی(ع)

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه از ارسال بیش از صد و ده مقاله به همایش سیره و زمانه امام هادی(ع) خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهری، رئیس انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (یکنا) گفت: این انجمن در چند سال اخیر برپایی همایشاتی را در مورد امامانی که کمتر در مورد آنان تحقیقات صورت گرفته در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه با بیان اینکه فراخوان این همایش از اوایل سال 95 اعلام شد ادامه داد: تاکنون بیش از یکصد و ده مقاله از سوی محققان و پژوهشگران به این همایش واصل شده که 20 مقاله آن نیز به استادان این عرصه سفارش داده شده است.
مطهری با بیان اینکه این انجمن در سال‌های قبل نیز همایش سیره و زمانه امام جواد(ع) را برگزار و کتب متعددی نیز در این زمینه منتشر کرده است، تصریح کرد: همایش ابن الرضا؛ سیره و زمانه امام جواد(ع) فروردین ماه سال 95 برگزار شد و از همان موقع فراخوان این همایش را هم آغاز کردیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در مورد فرزندان امام رضا(ع) در مقایسه با ایشان، آثار تحقیقاتی زیادی صورت نگرفته است و منابع تاریخی زیادی هم در این زمینه نیست، لذا تلاش شده تا با بهره گیری از محققان توانا بتوانیم تاریخ و سیره امام کاظم(ع)، امام جواد و امام هادی را بازخوانی کرده و با شناساندن و معرفی بیشتر ابعاد زندگانی این بزرگواران، جامعه با تاسی از این چراغ‌های معنوی بیشتر به سمت اخلاق و معنویت حرکت کند.
مطهری با بیان اینکه با توجه به درخواست علاقه‌مندان همچنین برای اینکه کار علمی دقیق‌تری انجام شود برگزاری همایش، که قرار بود در فصل بهار 1396 برگزار شود به تعویق افتاد عنوان کرد: براین اساس مقرر شد تا همایش در 15 شهریور ماه امسال برگزار شود و علاقه‌مندان نیز تا پایان تیرماه سال جاری فرصت برای ارسال اثر داشتند.
رئیس انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه با بیان اینکه قرار است در مورد تمدید مجدد این همایش تصمیم‌گیری شود با بیان اینکه فعلا بناست همایش در شهریور ماه برگزار شود بیان کرد: احتمال تعویق همایش با توجه به اینکه تا نیمه اول شهریور، حوزه‌های علمیه تقریبا تعطیل است و بسیاری از استادان نیز حضور ندارند وجود دارد که در صورت تصمیم‌گیری در این مورد، متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به محورهای فراخوان این همایش و بیان اینکه علاقه‌مندان هنوز هم فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند، عنوان کرد: زندگانی امام هادی(ع) با ریزمحورهای؛ تبار، خاندان، فرزندان، القاب، همسران، کنیزان، امام زادگان منسوب به امام و حرم امام(علیه السلام)، سیره امام هادی(ع)؛ با ریزمحورهای؛ فردی، خانوادگی، عبادی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی؛ میراث علمی امام هادی(ع)؛ احتجاجات، مناظرات، گونه شناسی روایات، راویان، اصحاب، مسائل فقهی و کلامی نوظهور، اندیشه سیاسی امام هادی(ع)، ادعیه و زیارات مانند: زیارت جامعه و غدیریه، نامه ها و اشعار، از جمله محورهای این همایش است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: عصر و زمانه امام هادی(ع)؛ بسترشناسی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، (وضعیت اهل بیت، شیعیان، اهل سنت، حاکمیت تعاملات) سازمان وکالت، (تطور، کارکرد، آسیب شناسی)  امام هادی(ع) و جریان‌ها و فرقه‌های فکری شیعی و غیر شیعی، جریان خلق قرآن، مذاهب فقهی، کلامی و حدیثی، ارتباط شیعیان مناطق مختلف با امام، زمینه سازی برای غیبت همچنین مأخذ پژوهی از دیگر محورهای این همایش محسوب می شوند.
این استاد تاریخ حوزه علمیه با اشاره به محورهای ماخذپژوهی اظهار کرد: امام هادی(ع) از نگاه دیگران (امامان، اصحاب، شیعیان غیر امامی، اهل سنت، مستشرقان) سیمای امام هادی در ادبیات جهان اسلام و کتاب شناسی و امام هادی(ع) و آسیب شناسی آثار پیشینیان از دیگر محورهایی است که این همایش فراخوان داده است.
مطهری با بیان اینکه این همایش به همت انجمن تاریخ پژوهان حوزه برگزار می شود ادامه داد: مجمع جهانی اهل بیت(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم، دانشگاه اصفهان، پژوهشگاه حج و زیارت، دانشگاه ادیان و مذاهب، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و جامعه الزهرا(س) در برگزاری این همایش با انجمن همکاری دارند.
وی با اشاره به راه‌های ارتباطی نویسندگان مقالات و پژوهشگران برای ارسال اثر به این همایش عنوان کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال اثر می‌توانند با شماره تلفن 025332917538 و 025332917538 تماس بگیرند و یا از طریق پست الکترونیکی historiqom@gmail.com  اقدام کنند.
یادآور می‌شود، انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه از سال 1382 از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه مجوز فعالیت خود را دریافت کرد و تاکنون بیش از  200 نفر عضو پیوسته و وابسته دارد و با 700 نفر از استادان تاریخ در سراسر کشور نیز مرتبط است و توسعه علم تاریخ در حوزه‌های علمیه و ایجاد ارتباط میان تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه با مراکز داخل و خارج کشور مهمترین هدف ایجاد آن است. 
captcha