مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نگاه متفاوت رسانه‌ها به زندگی امام نهم
کد خبر: 3633452
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نگاه متفاوت رسانه‌ها به زندگی امام نهم

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبرهای صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور امروز بیشتر مربوط به سالروز شهادت امام جواد(ع) است که هر کدام از این رسانه‌ها سعی بر آن داشتند تا به یکی از ابعاد وجودی این امام همام بپردازند.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ نگاه متفاوت رسانه‌ها به زندگی امام دهم
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی امروز سه‌شنبه 31 مردادماه خبرهای حوزه‌های مختلف قرآنی و معارفی رسانه‌های کشور بیشتر مناسبت‌های ویژه ایام شهادت امام جواد(ع) و اخبار دیگری مانند سخنرانی آیت‌الله تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام در نخستین پنل علمی نهمین دوره‌ گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی کلیساها در شرح تفسیر موضوعی متون دینی مقدس و ویژگی‌های مفسر را تحت پوشش قرار داده بودند.
شبستان
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری شبستان تا ساعت 14 امروز سه خبر را منتشر کرده است که هر سه خبر به صورت مصاحبه و گفت‌وگو منتشر شده است. گفت‌و‌گوی اول با محمد انجم‌شعاع، معاون هماهنگی و نظارت راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رابطه با طرح مطالبه وی در مورد ساماندهی کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآن کریم از نظر شکلی و محتوایی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
همچنین، گفت‌و‌گوی دوم در مصاحبه با امین طلایی‌زاده، دانشجوی دکتری دانشگاه شریف در رابطه با طراحی فونت قرآنی «واضح» متناسب با فرهنگ ایرانی که از سوی وی صورت گرفته، منتشر شده است. گفت‌و‌گوی سوم این صفحه نیز مربوط به برگزاری مسابقه قرآن ویژه تابستان شعب جامعه القرآن است که در مصاحبه با  منیر روحی، مسئول روابط عمومی موسسه جامعه القرآن استان تهران بر روی خروجی قرار گرفته است.  
همچنین، صفحه اخلاق و معارف این خبرگزاری نیز دو مطلب «آیا امام جواد(ع) تنها پسر امام هشتم بود؟» و «چرا توصیه شده در مسایل مادی به امام جواد(ع) متوسل شوید» به انتشار مطالب مربوط به زندگی امام جواد(ع) در سالروز شهادت ایشان پرداخته است.
صفحه حج و زیارت این خبرگزاری نیز که اخبار مربوط به حج امسال را منتشر می‌کند، تاکنون خبری را بر روی خروجی خود قرار نداده است که نسبت به روز گذشته که تا این ساعت تعداد پنج خبر را منتشر کرده بود، کاهش چشمگیری داشته است. صفحه وقف و امامزادگان خبرگزاری شبستان نیز تنها یک خبر را به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با برگزاری نخستین نشست کارگروه بین‌الملل بقاع متبرکه و نیز بررسی موضوع تدوین سند جامع افق بین‌الملل بقاع متبرکه در این نشست انتشار داده است.
همچنین، صفحه حوزه‌های علمیه خبرگزاری شبستان نیز تا این لحظه خبری را بر روی خروجی خود قرار نداده و آخرین خبر این صفحه مربوط به دو روز گذشته است می‌باشد که هنوز به روزرسانی نشده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است. جشن فارغ‌التحفیظی ۲۲۰ بسیجی مدارس حفظ یک‌ساله قرآن توسط توسط مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)، یادداشتی به مناسبت روز ازدواج با عنوان عاملی که به زندگی زناشویی استحکام می‌بخشد، انتشار گفت‌و‌گویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در رابطه با تشریح ساختار جدید قرآنی این سازمان از جمله این اخبار است.
همچنین، سروده‌ای از «قاسم نعمتی» به یاد شهید حججی، گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام «مجتبی حجتی‌نیا» پژوهشگر علوم قرآن و حدیث در رابطه با زندگی سیاسی امام جواد(ع)، خبر اجرای طرح «نائب الشهید» در اربعین حسینی سال جاری به همت شورای راهبردی فعالیت‌های بانوان ستاد مرکزی اربعین، تلاوت هادی موحد امین قاری ممتاز کشور در یکصد و هفتمین کرسی تلاوت نفحات‌القرآن به مناسبت هفته مساجد و امام جواد(ع)؛ نمودار مقاومت و مجاهدت اخبار دیگر امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند.
در خبر امام جواد(ع)؛ نمود مقاومت و مجاهدت به سخنان مقام معظم رهبری در مورد زندگی امام جواد(ع) اشاره شده است که فرمودند «امام جواد(ع) نمودار و نشانه مقاومت است؛ انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگی‌اش که در سن 25 سالگی به شهادت رسیده است، با قدرت مزوّر و ریاکارانه خلیفه عباسی یعنی مأمون مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوه‌های مبارزه ممکن مبارزه کرد.
زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا به جهاد با کفر و طغیان گذشت. امام جواد(ع) می‌خواست به مردم بگوید که من طرفدار اسلام و طرفدار خاندان پیامبرم. امام علی بن موسی(ع) و امام جواد(ع) همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره مأمون کنار بزنند و موفق شدند».
با توجه با سالروز شهادت امام جواد(ع)، دو تیتر از سه تیتر صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم مربوط به شهادت و زندگی امام جواد(ع) است و همچنین، پنج خبر از هشت خبر این صفحه نیز مربوط به حیطه عترت می‌باشد.
فارس
در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس که اخبار امروز خود را با خبر فایل صوتی ترتیل 153 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار آغاز کرده است، انتشار خبر بحث‌های تفسیری حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، فایل صوتی جدیدترین تلاوت احمد ابوالقاسمی و نیز گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام سعید کرمی، معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره اعلام برگزاری کرسی‌های تلاوت در 600 مسجد استان تهران طی سال جاری، اخبار دیگری هستند که در مجموع چهار خبر این صفحه قرآنی را تشکیل می‌دهند.  
نکته قابل توجه صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس این است که تا ساعت 14 امروز تیتر اصلی این صفحه هنوز به روز رسانی نشده و با عنوان «توزیع ۱۳۰ هزار جلد قرآن در مساجد استان تهران/ ایجاد نهضت تفسیر قرآن در ۱۰۰ مسجد» مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران طی امروز و تاکنون تعداد 11 خبر را بر روز خروجی خود قرار داده است  که از این تعداد تنها یک خبر مربوط به حوزه قرآنی است و این خبر نیز که خبری به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، مربوط به سخنان آیت‌الله تسخیری در نخستین پنل علمی نهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی کلیساها، در شرح تفسیر موضوعی متون دینی مقدس و ویژگی‌های مفسر است.
مسجد تراز اسلامی امثال شهید حججی‌ها را تربیت می‌کند، به ازای هر ۱۳۰۰ نفر در کشور، یک مسجد وجود دارد، پخش مسابقه «نو نوایان» از شبکه دو، باید از شیوه تسامح امام رضا(ع) الگوبرداری کرد، تاسیس دفاتر راهنمای گردشگران خارجی در بقاع متبرکه فارس، تکفیر محصول الگوهای رفتاری افراط‌گرایانه است و ایران به دنبال شیعه کردن مردم جهان نیست عناوین دیگر خبرهای این صفحه است.
همچنین، سه خبر دیگر این صفحه از خبرگزاری ایسنا مربوط به تصاویر استقبال از سردار شهید رضا زیرراهی در دشتستان بوشهر، تشییع شهید گمنام در مشهد و وداع با هشت شهید در شب شهادت امام جواد(ع) در مشهد است که به نظر می‌رسد جا داشت تا این اخبار در حوزه عکس منتشر می شد.
همچنین، تعداد اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا نسبت به اخبار روز گذشته این صفحه از رشد نسب برخوردار بوده است به طوری که امروز تعداد شش خبر بیشتر از روز گذشته کار شده است.
مهر
در صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز تاکنون هیچ خبری بر روی خروجی قرار نگرفته است و جالب اینکه تیتر اصلی این صفحه نیز مربوط به دو روز گذشته یعنی 29 مردادماه و با موضوع گفت‌و‌گوی این خبرگزاری با نوجوان 10 ساله نخبه قرنی است و از دو روز پیش هنوز به روزرسانی نشده است.
با مرور اخبار گذشته صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر می‌توان دریافت که اکثر خبرهای این صفحه از عصر به بعد بارگذاری می‌شود که جای آن دارد تا خبرگزاری مهر که از خبرگزاری‌های پرخبر کشور است، خیلی بیشتر و بهتر در زمینه تولید خبر و انتشار به هنگام اخبار قرآنی تلاش کند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز، 31 مردادماه و تاکنون تنها یک خبر و آن نیز مربوط به سخنرانی امروز آیت‌الله تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام در نخستین پنل علمی نهمین دور گفت ‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی کلیساها، در شرح تفسیر موضوعی متون دینی مقدس و ویژگی‌های مفسر است.
آیت‌الله تسخیری در بخشی از سخنان خود در این نشست بیان کرد: مفسر موضوعی، تفسیر خود را با توجه به واقعیت‌های زندگی آغاز می‌کند و بر مطالب مرتبط با زندگی اعتقادی و اجتماعی و جهان‌بینی متمرکز می‌سازد و تجربه‌های اندیشه انسانی در پیرامون آن موضوع اعم از چالش‌ها، راه‌حل‌ها و پرسش‌ها را مورد پردازش قرار داده و آن را به متن قرآنی عرضه می‌دارد. سپس وارد گفت‌وگو با قرآن کریم شده تا پاسخ‌های قرآن را در برابر آنچه عرضه می‌دارد، بشنود.
به گفته آیت الله تسخیری، تفسیر ترتیبی به معانی گسترده آیات قرآنی بسنده می‌کند، حال آنکه تفسیر موضوعی در پی به دست آوردن جهت‌های گوناگون پیوستگی این معانی گسترده برای شناخت ترکیب دیدگاه قرآنی است.
تعداد اخبار این صفحه از خبرگزاری ایرنا نسبت به روز گذشته از کاهش چشمگیری  برخوردار شده است به طوری که روز گذشته در همین ساعت تعداد اخبار این صفحه شش خبر بوده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان اخبار امروز خود را با خبر حقیقت اخلاص چیست؟ از بیان مبارک امام صادق (ع) که می‌فرمایند «العَمَلُ الخالِصُ؛ الّذی لا تُریدُ أنْ یَحْمَدَکَ علَیهِ أحَدٌ إلاّ اللّه‏ُ عزّوجلّ»، «عمل خالص آن است که نخواهى کسى جز خداوند تو را بر انجام آن بستاید»،‌ آغاز کرده است.  
همچنین، این صفحه در ادامه و تا ساعت 14 امروز تعداد هفت خبر دیگر را که هیچ‌کدام از آن‌ها در حوزه قرآنی قرار ندارد بر روی خروجی خود منتشر کرده است که دو خبر از این اخبار با عناوین بسته شعری و اعجاز دعای حرز امام جواد(ع) در باطل کردن سحر نیز مربوط به امام جواد(ع) است.
خبر ایجاد امکان پاسخ به سؤالات شرعی درباره سحر و جادو در باشگاه خبرنگاران جوان، زندگینامه شهید سرافراز، برگزاری نخستین نشست کارگروه بین‌المللی بقاع متبرکه، سخنان علامه جوادی آملی در جمع دانش‌پژوهان بیست و دومین دوره طرح ولایت و سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، امام‌جمعه وقت تهران در مراسم گرامیداشت روز جهانی مساجد، دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهد.
با کمی دقت به اخبار صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان متوجه می‌شویم که بیشتر اخبار این صفحه مربوط به حوزه عترت است و جا دارد تا این خبرگزاری نسبت به تهیه، تولید و انتشار اخبار بیشتر قرآنی در صفحه قرآن و عترت خود اقدام کند.
آریا
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری که مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، امروز نیز مانند دیروز هیچ خبری بر روی خروجی خود منتشر نکرده است و آخرین خبر این صفحه از خبرگزاری آریا مربوط به روز 28 مردادماه است.
با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از نهادهای فرهنگی کشور محسوب می‌شود و با توجه به اینکه در ایران اسلامی فرهنگ و دین به هم عجین و گسترش مبانی دینی و فرهنگی در قالب اسلامیت و ایرانیت از جمله اهداف انقلاب اسلامی است، پرداختن بیشتر به حوزه اخبار قرآنی که خود فرهنگ عظیم اسلامی را بنا نهاده است از جمله توقعاتی است که از این سازمان و خبرگزاری مربوط به آن می‌رود.
میزان
این خبرگزاری که وابسته به قوه قضائیه فعالیت می‌کند، طی امروز برخلاف روز گذشته که روز تقریبا پر خبری داشت، تنها دو خبر و آن هم اخبار مربوط به حوزه عترت و به مناسبت شهادت امام جواد(ع) را بر روی خروجی خود منتشر کرده است.
در بخشی از این گزارش این دو خبر شامل دو گفت‌وگو با علی نوری‌زاده، کارشناس علوم قرآنی و محمدرضا کربلایی، کارشناس مذهبی در رابطه با مسائل مربوط به زندگی امام جواد(ع) است که با توجه ایام سالروز شهادت این امام بزرگوار منتشر شده است.
کیهان
همچنین، روزنامه کیهان طی امروز، 31 مردادماه با توجه به ایام شهادت امام جواد(ع) در صفحه معارف خود با ارائه گزارشی به قلم رسول مؤمنی در رابطه با دیدگاه‌های این امام همام با عنوان «نیازهای سه‌گانه مؤمن در کلام امام جواد(ع)» پرداخته است.
در بخشی از گزارش آمده است: مومن باید سبک زندگی خود را به گونه‌ای شکل دهد تا همواره از برکات معنوی و مادی الهی بهره مند باشد. البته انسان نیازهای بسیاری دارد ولی از نظر امام محمد تقى(ع) سه نیاز در میان نیازهای بشر برجسته‌تر و اساسی‌تر و مهم است. ایشان فرموده است: اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى ثلاث خصال: تَوْفيقٍ مِنَ اللّهِ وَواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ؛ مـؤمن به سه چـيز مـحتاج است: 1- توفيق الهى، كه كارها را به خوبى به پيش ببرد. 2- واعظ درونى كه هرلحظه او را پند و انذار دهد. 3- پذيرش نصيحت كسى كه او را پند مى‌دهد.
در ادامه این گزارش، نویسنده با ارائه ارجاعاتی از برخی کتب فقهی و دینی به بررسی و تحلیلی این حدیث شریف از امام جواد(ع) پرداخته است.
captcha