استفاده از ظرفیت و مشارکت خیّرین برای حل مشکلات اجتماعی
کد خبر: 3633612
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
حاجیان مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت و مشارکت خیّرین برای حل مشکلات اجتماعی

گروه اجتماعی: رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی وزارت کشور با بیان این‌که ۱۵۰ خیّر حوزه بهداشت و درمان را جمع کردیم با هدف این‌که خیرین براساس نیازهای دستگاه‌ها کار کنند، اظهار کرد: رویکرد ما امسال در سطح ملی، گسترش نظام آموزش، مشاوره، توانمندسازی، به‌کارگیری و میدان دادن بیشتر به سمن‌هاست، باید کارها را با مشارکت مردمی و خیرین پیش برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، محمود حاجیان‌مطلق، رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی وزارت کشور سه‌شنبه، 31 مردادماه در کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان لرستان از اجرایی شدن ۱۶۸ طرح در حوزه اجتماعی در کشور با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و گفت: براساس شاخص‌هایی که داریم لرستان جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.
وی اظهار کرد: با شروع دولت یازدهم مقام معظم رهبری اعلام کرد که وزارت کشور به‌عنوان شورای اجتماعی کشور باشد و هر ماه جلساتی را برگزار و هر سه ماه یک‌بار با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.
حاجیان ادامه داد: چنان‌چه بخواهیم در حوزه آسیب‌های اجتماعی کار کنیم باید بودجه‌ای را برای آن در نظر بگیریم که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت کشور دادند و بر اساس برنامه‌هایی که دستگاه‌ها دادند، اعتبار را به استان‌ها ابلاغ و سهمی ناچیز را برای استانداری‌ها در نظر گرفتند.
رئیس دبیرخانه شورای اجتماعی وزارت کشور گفت: امسال نیز دولت بودجه‌ای را در نظر گرفته و پول در صندوق وزارت کشور قرار دارد و هدف از سفرهای استانی ما این است که با استفاده از تجربیات، مسائل و مشکلات را جمع‌بندی کنیم تا اوضاع نسبت به سال گذشته بهتر و اعتبار زودتر به استان‌ها پرداخت شود.
وی با بیان این‌که با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مذکور، در سطح کلان ۱۶۸ طرح تدوین و اجرایی شد که از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به استان‌ها برای اجرای ۳۵۰ طرح تخصیص داده شد، اضافه کرد: از ۱۰۰ میلیارد تومان فوق، ۱۸ میلیارد تومان به ستاد مبارزه با مواد مخدر برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در ۱۲ استان پرداخت شد و ستاد مبارزه با مواد مخدر این استان‌ها را تعیین کرده و ما هیچ‌گونه دخالتی نداشتیم.
حاجیان گفت: ۶۲ میلیارد تومان به ۱۵ دستگاه برای اجرای ۱۶۸ طرح پرداخت شده است که ۵۸ برنامه مربوط به کاهش و کنترل طلاق در سطح ملی، ۵۴ مورد برنامه در حوزه مبارزه و کاهش مفاسد اخلاقی و ۱۷ برنامه هم در سایر حوزه‌ها بود.
وی گفت: اجرای این برنامه‌ها دستاوردهایی همچون هم‌افزایی نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و همچنین همکاری سمن‌ها و مشارکت‌های مردمی را به‌دنبال داشت.
رئیس دبیر خانه شورای اجتماعی وزارت کشور انجام این برنامه‌ها، آمار شاخص‌هایی را نشان داده است، افزود: کاهش پرونده‌های قتل، نزاع و درگیری، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و کاهش ورودی زندان‌ها ازجمله این موارد است.
وی با اشاره به برنامه‌های این ستاد در سال ۹۶ گفت: رویکرد ما امسال در سطح ملی، گسترش نظام آموزش، مشاوره، توانمندسازی، به‌کارگیری و میدان دادن بیشتر به سمن‌هاست. باید کارها را با مشارکت مردمی و خیرین پیش برد؛ این درحالی‌است که به آنها میدان نمی‌دهیم در حالی‌که باید اجرا و حمایت توسط سمن‌ها انجام شود و دولت فقط نظاره‌گر باشد.
حاجیان با بیان این‌که دبیرخانه ستاد موظف شده با همکاری وزارت بهداشت، تدوین نظام سلامت در چهار بُعد معنوی، اجتماعی، جسمی و روانی در قالب بسته‌ای کامل از سلامت صورت گیرد و با قوت و انگیزه بیشتر انجام شود، خاطرنشان کرد: سرعت، گسترش، نوآوری، هم‌افزایی، عدم موازی‌کاری در اجرای طرح ضروری است.
رئیس دبیر خانه شورای اجتماعی وزارت کشور اظهار کرد: ۱۵۰ خیّر حوزه بهداشت و درمان را جمع کردیم با هدف این‌که خیرین براساس نیازهای دستگاه‌ها کار کنند.
وی با بیان این‌که یکی‌از علل عقب‌ماندگی ما، ضعف نهادهای مدنی بوده و نتوانسته‌ایم آنها را توانمند کنیم و در مورد وحدت حوزه و دانشگاه فقط شعار دادیم و عمل نکردیم، گفت: البته در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری ضعف داشتیم و فاقد پیوست اجتماعی بودیم.
captcha