پیشنهاد تأسیس موزه تخصصی قرآن در مصر
کد خبر: 3633673
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

پیشنهاد تأسیس موزه تخصصی قرآن در مصر

گروه بین‌الملل: باستان شناس مصری خواستار تاسیس موزه تخصصی قرآن در این کشور شد.

پیشنهاد تأسیس موزه تخصصی قرآن در مصر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری البوابة، عبدالرحیم ریحان، کارشناس آثار باستانی و مدیر کل پژوهش‌های باستانی و انتشارات علمی در سینا در گفت و گوی مطبوعاتی با اشاره به وجود گنج‌های کمیابی از مصحف‌های شریف و هنر خط عربی در مصر، بر ضرورت تأسیس یک موزه تخصصی در این رابطه تاکید کرد. 
وی با اشاره به پژوهش باستانی «عبدالرحیم خلف» استاد میراث اسلامی در دانشکده ادبیات دانشگاه حلوان در ارتباط با بزرگترین و کوچکترین مصحف‌های جهان که در مصر از آنها نگهداری می‌شود، گفت: بزرگترین این مصحف‌ها، مصحف منصوب به خلیفه سوم «عثمان بن عفان» است که 80 کیلو گرم وزن دارد و  اکنون در دفتر مرکزی نسخ خطی اسلامی در مسجد حضرت زینب(س) در قاهره نگهداری می‌شود.
وی ادامه داد: در این پژوهش همچنین به مصحف بسیار کوچکی در دارالکتب مصر اشاره شده است که به شکل قبة الصخره بوده و طول آن 1/5 سانتی متر است  و یا مصحفی که دارای جلد نقره بود و 150 کیلوگرم وزن دارد و یا مصحفی با ابعاد 88 در 58 سانتی متر که بر لوح های چوبی نگاشته شده است.
ریحان افزود: موزه پیشنهادی با استقبال وسیعی رو به رومی شود به خصوص اگر در تبلیغات آن اذعان شود در این موزه بزرگترین مصحف جهان منسوب به عثمان بن عفان  با ابعاد 68 در 57 و ارتفاع 40 سانتی متر و مشتمل بر 1087 صفحه نگه داری می‌شود که به خط کوفی و خط مکی مربوط قرن اول هجری نگاشته شده است.
وی  همچنین تصریح کرد: هنرمندان خط عربی در عصر اسلامی ابتکارهای گوناگونی در نگاشتن مصحف‌ها در ابعاد بسیار کوچک داشته اند که با چشم غیر مسلح خوانده نمی‌شود  از جمله دو مصحف کوچکی که به خط «محمد روح الله لاهوری» از هند نگاشته است  و هر کدام از آنها از 30 صفحه تشکیل شده اند.
وی در ادامه سخنان خود به مصحف‌هایی غیر معمول اشاره کرد مانند مصحفی که کل آیات قرآن بر روی یک لوحه به شکل صفحه در عصر عثمانی در مصر نگاشته شده است و یا مصحفی بر روی یک لوح چوبی که به 350 مربع و مستطیل تقسیم شده و اطراف این مربع ها ادعیه نوشته شده است و یا کتابت آیات بر روی یک دانه برنج یا گندم مانند دانه گندمی که در دارالکتب مصر نگه داری می‌شود و منسوب به «محمد الکردی المکی» در سال 1358 هجری است.  
وی خواستار جمع آوری همه مصحف‌های موجود در مصر در یک موزه شد  و تاکید کرد: این موزه یکی از مهم‌ترین و نادرترین موزه‌های جهان و به مثابه مرکز هنرهای خط عربی و هنرهای اسلامی مرتبط به آن و مرکز فرهنگی بین المللی  برای همکاری‌ میان مصر و دیگر کشورهای جهان به منظور احیای این هنرها و تدریس آنها در کارگاه‌های آموزشی در این مرکز خواهد شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

captcha