انتشار کتابی با موضوع «گرایش به اسلام در غرب» در بیروت
کد خبر: 3633814
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳

انتشار کتابی با موضوع «گرایش به اسلام در غرب» در بیروت

گروه بین‌الملل: كتاب «گرويدن به اسلام در غرب، عوامل و انگيزه‌های آن»، نوشته «صلاح عبدالرزاق»، نویسنده و پژوهشگر عرب‌زبان به همت مؤسسه انتشارات «منتدی المعارف» بیروت منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در لبنان، اين كتاب در هفت فصل با عناوين ذيل تنظيم شده است: تاريخچه مختصری از گرويدن به اسلام از سوی اروپايی‌ها؛ معنای تحول دينی؛ نظريه‌های مربوط به تفسير تحول دينی؛ مفهوم گرويدن به اسلام و پديده آن؛ نظريه‌های مربوط به تفسير پديده گرويدن به اسلام؛ انگيزه‌های گرويدن غربی‌ها به اسلام؛ زندگينامه مهم‌ترين اسلام‌آورندگان غربی كه در اين بخش به زندگينامه محمد اسد، مراد هافمن، روژه گارودی، ديويد موسی بيدكوك و مريم جميله اشاره کرده است.
نويسنده در كتاب خود می‌نويسد: «از ميان يكصد هزار غربی مسلمان‌شده مشاهده می‌كنيم كه اسلام نه تنها در ميان افراد معمولی جامعه نفوذ كرده بلكه در ميان نخبگان جامعه، اساتيد دانشگاه، فرهيختگان، اديبان، هنرمندان، فلاسفه، انديشمندان و سياستمداران نيز نفوذ كرده است».
از جمله این افراد می‌توان به روژه گارودی فرانسوی، موريس بوكای پزشك انگليسی، محمد اسد نويسنده اتريشی، مراد هافمن ديپلمات آلمانی، خواننده سابق انگليسی كت استيونس(يوسف اسلام)، نويسنده آمريكايی مريم جميله، ديپلمات انگليسی گی ايتون، شرق‌شناس انگليسی مارتن لنگز، پژوهشگر بلژيكی عمر وان دنبروك، نويسنده و وكيل دادگستری احمد تامسون، پژوهشگر انگليسی هدی خطاب، نويسنده انگليسی عايشه پولی، نويسنده استراليايی جميله جونز، انسان‌شناس آلمانی احمد فون دينفر، استاد آمريكایی رياضيات جفری لانگ، نويسنده آمريكايی بارا براون، خانم سوزان حنيف از انگلستان، پژوهشگر انگليسی رقيه وارث مقصود، پژوهشگر هلندی هندريك خيل، نويسنده هلندی ساجده عبدالستار، نويسنده و روزنامه‌نگار هلندی عبدالواحد فان بومل و افراد ديگری اشاره کرد كه در قاره اروپا به اسلام گرويدند.
بيشتر افراد يادشده در گسترش و نشر مفاهيم اسلام به مخاطبان اروپايی از طريق نوشته‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و نشست‌هايی كه دارند و با زبانی كه سخن می‌گويند سهيم هستند و در مسائل مختلف علوم اسلامی مانند سيره پيامبر اكرم(ص) و اصحاب ايشان، حديث، تفسير و فقه اسلامی بحث و گفت‌وگو می‌كنند.
ويژگی مهم آن است كه اين افراد، كشورهای غربی را به دليل تلاش آن‌ها برای تسلط بر منابع مسلمانان و به غارت بردن آن نقد می‌كنند و تمام تلاش غربی‌ها برای به استعمار كشيدن ملت‌ها و استثمار آنها در قاره‌های آسيا، آفريقا و آمريكا را مورد انتقاد قرار می‌دهند.
نويسنده در فصل دوم می نويسد: ورود به موضوع تحول دينی در ميان اديان مختلف با يكديگر تفاوت دارد. وی همچنین این سوال را مطرح می‌کند که تا چه اندازه يك پژوهشگر می‌تواند به دور از عقايد و دين خود بطور آزادانه و به دور از تعصب دينی و جانبداری، به اديان ديگر بنگرد؟صلاح عبدالرزاق همچنين در ادامه بحث خود، عوامل گرويدن به اسلام از سوی اروپايی‌ها را با تكيه بر پژوهش‌های دو پژوهشگرهای اروپايی به نام‌های «جان لوفلاند» و «نورمن سكانوفد» مطرح می‌كند و می‌نویسد كه اين عوامل عبارتند از: عوامل فكری، تجربی، تأثير پذيری، صوفی‌گرايی و... .
در عامل فكری، فرد به دنبال يافتن حقايق دينی و معنوی از طريق كتاب، تلويزيون، مقاله‌ها و سخنرانی‌ها و ديگر رسانه‌ها می‌رود و در پی جايگزين مناسب می‌گردد و در نتيجه به اين عقايد ايمان می‌آورد. گرويدن تجربی به دليل وجود آزادی دينی در قرن بيستم و وجود عقايد متعدد است كه فرد بصورت يكباره تغيير عقيده می‌دهد.
نويسنده می‌افزايد كه گرويدن به اسلام با گرويدن به ديگر اديان تفاوت می‌كند، چرا كه فرد با مراجعه به متون دينی و مطالعه دين اسلام با نگاهی باز و هوشيارانه و بصورت عقلانی دين اسلام را می‌پذيرد.

کتاب «خوانش‌هایی در قرآن» در بیروت منتشرشد
همچنین، كتاب «قراءات فی القرآن» (خوانش‌هایی در قرآن) نوشته «محمد آركون»، در 688 صفحه توسط انتشارات «دارالساقی» بيروت منتشرشد.
اين كتاب برای نخستين بار در سال 1982 میلادی منتشرشد که پس از 35 سال ترجمه عربی آن که توسط «هاشم صالح»، مترجم و نویسنده سوری انجام شده است، از سوی این مؤسسه انتشارانی لبنانی منتشرشد.
مؤلف این کتاب، «محمد آرکون»، اسلام‌شناس معروف الجزایری است که در سال 2010 میلادی دارفانی را وداع گفت. وی استاد ممتاز دانشگاه «سوربن» پاریس بود.

انتشار کتابی با موضوع «گرایش به اسلام در غرب» در بیروت
نويسنده این کتاب تلاش کرده است تا بر خلاف گفتمان سنتی موجود در خصوص قرآن با زبانی نو و نگرشی عقلانی، اجتماعی و تاريخی نگاهی به قرآن بياندازد.
وی همچنين در اين كتاب به جايگاه كتاب مقدس، شريعت، قانون و قانونگذاری، جايگاه زن در جامعه اسلامی، مسئله جهاد و اسلام سياسی و... پرداخته است و در نهايت به اين نتيجه می‌رسد كه تمام ديدگاه‌های موجود در خصوص قرآن به‌طور كل نگاهی بشری است كه نمی‌تواند خالی از اشتباه باشد. نويسنده در این کتاب با هرگونه اصول‌گرايی مخالف است.

captcha