مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ روز ازدواج و ماه ذی‌‌الحجه در صدر اخبار
کد خبر: 3633906
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ روز ازدواج و ماه ذی‌‌الحجه در صدر اخبار

گروه فعالیت‌های قرآنی: در اولین روز شهریورماه صفحات معارفی رسانه‌ها با انتشار خبرهای متنوعی با موضوع ازدواج و نیز مطالب متنوعی در مورد فضائل دهه اول ذی‌الحجه، به استقبال این دو مناسبت رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، در روز اول شهریورماه و تا زمان تنظیم این گزارش(ساعت 14) صفحات معارفی رسانه‌های مختلف تلاش کرده بودند تا انعکاس مطلوبی از مناسبت‌های این روز داشته باشند، به گونه‌ای که در این روز بخش زیادی از اخبار منتشر شده به موضوع سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و دهه اول ذی‌الحجه اختصاص یافت. در ادامه نگاهی به اخبار معارفی منتشر شده در رسانه‌های مختلف کشور داشته‌ایم.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم 13 خبر را مخابره کرده است، خبرهایی که با گفت‌وگو با یکی از پژوهشگران علوم قرآن و حدیث و مدیر کاروان عتبات در مورد شهید حججی آغاز شده و آخرین آن نیز (تا زمان تنظیم این گزارش) انتشار مطلبی به مناسب روز ازدواج بوده است.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم در این روز به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) شش مطلب منتشر کرده است، تأخیر فرزندآوری در کلام مقام معظم رهبری، انتشار سروده‌ای از «قاسم صرافان» به مناسبت روز ازدواج، مطلبی در مورد ذکر شدن یا نشدن ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در قرآن، بیان حقوق زن بر مرد، اعلام ویژه‌برنامه‌های فرهنگسراهای پایتخت برای روز ازدواج و گفت‌وگویی با مدیر بنیاد مهدی موعود(عج) در مورد موضوع «مهریه» و ازدواج شش خبر مناسبتی این صفحه است.
همچنین با توجه به نزدیک شدن به مسابقات سراسری قرآن کریم، این صفحه سه خبر از مسابقات منتشر کرده است که یکی از آنها (اعزام سه قاری از طرح ارزیابی قاریان به مسابقات کشوری) اختصاصی تسنیم بوده و دو خبر دیگر از آماده بودن شرایط در شهر ارومیه برای برگزاری این مسابقات در قالب گفت‌وگو با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دیگری نیز اعلام جزئیات فنی مسابقات سراسری قرآن کریم است. خبری که روز گذشته منتشر شد اما ترجیح تسنیم بر انتشار آن در روز اول شهریورماه بوده است.  
علاوه خبرهای فوق،  خبری مبنی بر راه‌اندازی مجتمع خدمات‌رسانی به زائران مسجد جمکران، انعکاس سخنان امام جمعه مشهد در شب شهادت امام جواد(ع) در حرم رضوی، تمدید مهلت ثبت نام در جشنواره قرآنی مدهامتان، خبری مبنی بر لغو نشدن ویزای اربعین توسط عراق و برگزاری نشست دریای معرفت با حضور مفسر برجسته قرآن کریم دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت تسنیم در روز اول شهریورماه است.
پرداختن به یک خبر منتشر شده در بین اخبار مخابره شده این صفحه خالی از لطف نخواهد بود، خبری مبنی بر راهیابی سه قاری از طریق طرح ارزیابی قاریان به مسابقات کشوری اوقاف است. خبرنگار تسنیم در این خبر با اشاره به حضور آقایان «عباس حسنی»، «محسن قاسمی» و «محمد موحدیان عطار» از طریق سهمیه آزمون ارزیابی قاریان قرآن کریم در مسابقات کشوری قرآن؛‌«این امکان از سه سال پیش در پی تفاهم‌نامه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دبیرخانه آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم فراهم آمده است و این در حالی است که 12 دوره از برگزاری آزمون ارزیابی حافظان قرآن کریم و اعطای مدرک تخصصی به آنها می‌گذرد اما تاکنون زمینه‌ای برای حضور مستقیم حافظان ممتاز این آزمون در مرحله کشوری مسابقات قرآن فراهم نشده است؛ دبیرخانه اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم در سازمان دارالقرآن‌الکریم مستقر است».
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس شش خبر در مورد حوزه‌های مختلف قرآن و عترت را در این روز بر روی خروجی خود قرار داده است. خبرهایی که طبق روال همیشه با تلاوت ترتیل استاد پرهیزکار شروع شده است. همچنین این صفحه امروز اولین صفحه قرآنی در بین رسانه‌ها بود که خبر تمدید ثبت نام در جشنواره مدهامتان را منتشر کرد. 
گفت‌وگویی با مدیرمسئول دومین روزنامه قرآنی کشور «روشنگر» یکی دیگر از شش عنوان خبر این صفحه است. گفت‌وگویی که خبرنگار فارس در آن تلاش شده است تا خروجی آن تصویری واضح از این نشریه قرآنی و اهداف و ... آن را به مخاطب ارائه دهد، هرچند که این تصویر و دورنما در عنوان این گفت‌وگو برای مخاطب روشن شده است.
صفحه فعالیت‌های فارس در ادامه همون روزهای گذشته که تفسیر یکی از آیات قرآن کریم بر اساس تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی را انجام می‌داد، امروز نیز به تفسیر آیه 57 سوره مبارکه «روم» پرداخته است. 
همچنین گزارش کوتاهی از دوازدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم یکی دیگر از مطالب این صفحه خبرگزاری فارس است. خبرنگار فارس در این گزارش کوتاه خود خبر داده است که؛ ۶۰۲ حافظ قرآن از استان تهران به مرحله دوم آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان راه یافتند که ۳۲۸ نفر از آن‌ها حافظان کل قرآن هستند.
این صفحه تلاش کرده تا با انتشار جدیدترین اثر گروه تواشیح الغدیر اشاره‌ای به روز ازدواج داشته باشد. اثری که با عنوان «پیوند» اجرا شده و شعر آن را «احسان جاودان» گفته است.
ایسنا 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران که روزهای گذشته پربارتر از همیشه بود، در این روز تنها دو خبر منتشر کرده است. دو خبر دریافتی که یکی از آنها نامگذاری هزارمین کانون فرهنگی و هنری مساجد به نام شهید حججی،‌ شهید مدافع حرم و دیگری نیز خبری از تأسیس دفاتر راهنمای گردشگران خارجی در بقاع متبرکه استان فارس است.
این صفحه در این روز هیچ خبری در مورد مناسبت روز ازدواج و دیگر مناسبت‌ها نداشته است.
ایرنا 
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران امروز اول شهریورماه دو خبر بر روی خروجی خود قرار داده که یکی از آنها یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری،‌ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی است که در آن به بحث تفاسیر نادرست از متون مقدس در پشتیبانی از گروه‌های خشونت‌طلب پرداخته است.
همچنین دومین خبر این صفحه به صحبت‌های علی اکبر ولایتی، در اجلاس کارگروه‌های تخصصی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در مشهد اختصاص یافته است. 
مهر 
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر امروز دو خبر را مخابره کرده است. اولین خبر منتشر شده در این صفحه که روزهای گذشته در برخی رسانه‌ها انعکاس یافته بود، خبری در مورد مرکز رسیدگی به امور مساجد است که در آن از تعویض 130 هزار جلد قرآن کهنه با نو در تهران خبر داده شده است.
همچنین دومین خبر این صفحه نیز مربوط به خبر تشریح فعالیت‌های قرآنی رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان است که قرار است عصر امروز اول شهریورماه و طی ارتباط تصویری با شبکه قرآن و معارف اسلامی، صورت بگیرد.
باشگاه خبرنگاران جوان 
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در این روز هیچ خبر قرآنی را بر روی خروجی خود قرار نداده است. تمام چهار خبر این صفحه خبری به بحث عترت پرداخته است.
این صفحه همچون روزهای گذشته فعالیت خبری خود را با ذکر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد عبادت در خواب، آغاز کرده است و پس از آن نیز زندگینامه یکی دیگر از شهدای دفاع مقدس را منتشر کرده است. این خبرگزاری در اولین روز شهریورماه به زندگی شهید «عباس ابراهیمیان» پرداخته است.
 دو خبر دیگر این صفحه در مورد روز ازدواج و بیان ماجرای ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است. آخرین خبر این صفحه نیز بیان طریقه خواندن نماز دهه اول ذی‌الحجه است. 
نکته جالب در مورد خبرهای باشگاه خبرنگاران جوان این است که هیچ کدام از مطالب منتشر شده خبر نبوده و همان بیان نکات اخلاقی همیشگی است.
میزان 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان بر خلاف روزهای گذشته که کم خبر بود امروز نج خبر را مخابره کرده است. 
این صفحه به مناسبت روز ازدواج به ماجرای ازدواج مقام معظم رهبری پرداخته است. این مطلب اولین بار در کانال ریحانه وابسته به پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری منتشر شده و میزان به بازنشر ان پرداخته است.
میزان به عنوان تنها خبرگزاری که در بخش معرفی خود به سالروز ولادت حضرت ابراهیم(ع) پرداخته است، خبری را به مناسبت منتشر کرده است. این خبر در قالب گفت‌وگویی با علی محسنی راد،‌ کارشناس علوم قرآنی بیان شده و در آن به جایگاه و منزلت این پیامبر اولوالعزم پرداخته است.
همچنین این خبرگزاری با بیان فضیلت‌های عبادت در دهه اول ذی‌الحجه و نیز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه(س) در قالب دو خبر تلاش کرده است تا از دیگر رسانه‌ها عقب نماند. 
آخرین خبر این صفحه نیز پرداختن به نماز شب و احکام مربوط  به آن است تا به این ترتیب این خبرگزاری نیز در این روز هیچ خبر قرآنی بر روی خروجی خود منتشر نکرده باشد.
آریا 
خبرگزاری آریا امروز اول شهریورماه هیچ خبری را بر روی خروجی خود قرار نداده و آخرین خبر آن مربوط به روز 28 مردادماه است.
جمهوری اسلامی
روزنامه جمهوری اسلامی امروز در صفحه قرآن خود شش خبر قرآنی منتشر کرده که از بین آنها دو خبر مربوط به مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی(ع) است. 
در خبر اول مربوط به این مسابقات از آمار ثبت‌نامی‌ها و نیز جزئیات رشته‌ها  و بخش‌های مختلف آن اطلاعاتی ارائه شده است. همچنین دومین خبر مربوط به این موضوع نیز به نامه قدردانی ستاد عالی مسابقات از تغییر زمان برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) پرداخته و متن این نامه را نیز منتشر کرده است. 
خبر دیگر صفحه قرآن روزنامه جمهوری اسلامی در مورد برگزاری آزمون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان قرآن کریم است. همچنین برگزاری مسابقات قرآن ترتیل‌خوانی از سوی جامعه‌القرآن یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در این روزنامه است.
انتشار صحبت‌های مطرح شده توسط آیت‌الله جوادی آملی در مورد ماه ذی‌القعده خبر دیگر منتشر شده در این صفحه است. آخرین خبر قرآنی منتشر شده در این روزنامه به برنامه‌های قرآنی اجرا شده توسط کاروان قرآنی اعزامی به سفر حج پرداخته و در آن آمده است که این کاروان 147 برنامه در ایام حج اجرا کرده است.
captcha