جهان اسلام به‌سمت جنبش عمومی کردن علم برود
کد خبر: 3634230
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

جهان اسلام به‌سمت جنبش عمومی کردن علم برود

گروه فرهنگی: یک محقق و پژوهشگر گفت: در دنيا جنبش علمي گسترده‌اي تحت عنوان عمومي كردن علم شكل گرفته است كه براساس آن، بايد علم را عمومي و ساده كرده تا مردم با آن آشنا شوند، اما در جهان اسلام اين روش ناديده گرفته شده بود.

به گزارش خبر‌گزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، محمد اسفندیاری، محقق و پژوهشگر در مراسم رونمایی از کتاب «مرزبان اخلاق» درباره افکار و اندیشه‌های آیت‌الله مظاهری  که در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی  برگزار شد، اظهار کرد: كتاب مرزبان اخلاق در سه جلد منتشر شده و شامل ٧٠ مقاله و حدود ٣٠٠٠ صفحه است. 
وی گفت: در این كتاب انديشه‌هاي فقهي، اصولي، اخلاقي و تاريخي حضرت آيت‌الله مظاهري بررسي شده و يك سلسله مقالاتي هم دانشمندان و مولفان گوناگون از سراسر كشور به اين كتاب تقديم كرده‌اند.
وی بیان کرد: آثار حضرت آيت‌الله مظاهري را در يك ترسيم بندي كلي به دوبخش تخصصی و عمومی  مي‌توان تقسيم کرد، كه آثار تخصصي آن  مربوط به فقه، اصول و رجال است.
اسفندیاری تصریح کرد: حدود ٨٠ سال است كه در دنيا جنبش علمي گسترده‌اي  تحت عنوان عمومي كردن علم شكل گرفته است كه بايد علم  را عمومي و ساده كرده تا مردم بتوانند با آن آشنا شوند و اين مهم، «عمومي كردن علم» نام گرفته، نه عاميانه كردن آن؛ زیرا  ميان اين دو تفاوت بسيار است.
وی در ادامه افزود: كار‌هاي متعددي براي عمومي كردن علم در دنيا انجام گرفته است، بعد از جنگ جهانی دوم سلسله كتابي تحت عنوان «چه مي‌دانم» توسط يك ناشر فرانسوي در ٢٥٠٠جلد با هدف عمومي كردن علم منتشر شد و از دهه 30 در ایران به صورت ترجمه منشر شد. همچنين نويسنده ديگري به نام ایزاک آسیمف ٣٠٠یا ٤٠٠ جلد كتاب علمي در باب كهكشان، ستارگان، سلول‌هاي بدن انسان همراه با تصوير نوشت كه ١٠٠جلد آن در ايران ترجمه شده است.
وی اظهار کرد: جنبش عمومي كردن علم، هنوز در دنيا جريان دارد و در جهان اسلام اين روش ناديده گرفته شده بود. از متقدمان و علمای گذشته ما به ندرت کتابی وجود دارد که عامه مردم بتوانند استفاده کنند. به طور مثال در ادبیات فارسی، مردم ما می‌توانند از  تاریخ بیهقی، جوامع الحکایات، قابوس نامه، گلستان و چهارمقاله استفاده کنند، اما در فرهنگ اسلامی به ندرت کتابی پیدا می‌شود که عالمان نوشته باشند و مخاطب آن عامه مردم باشند. 
اسفندیاری بیان کرد: یکی از استثنا‌های جهان اسلام، علامه مجلسی است که به عمومی کردن علم بسیار اهمیت داد. علامه مجلسی در کنار آثاری مانند بحار‌الانوار، مرآة العقول و در کنار ملاذ الأخیار سلسله کتاب‌هایی برای عموم مردم مانند حیاة القلوب، عین‌الحیات، جلاء العیون، حلیة المتقین نوشت. ایشان اراده معطوف به عمومی کردن علم داشت.
این محقق و پژوهشگر در ادامه گفت: در زمان ما یکی دیگر از کسانی که چنین انگیزه و هدفی داشت مرحوم علامه محمد جواد مقنیه بود. مرحوم مقنیه کتاب‌های مفصلی نظیر الکاشف، فی ضلال نهج‌البلاغه و کتاب‌های مفصل دیگری نوشت و پس از مدتی شروع به نوشتن کتاب‌های کوچک کرد.
وی تصریح کرد: در این رابطه آیت‌الله مظاهری در کنار آثار تخصصی ارزنده و آموزنده خود، مردم را فراموش نکرد و از طریق خطابه و سخنرانی‌های گوناگون که سال‌ها در رادیو و تلویزیون و محافل دیگر بیان داشت و از طریق کتاب‌های متعدد در موضوعات متنوع با مردم سخن گفت.
captcha