گشایش نمایشگاه «گذر» در مشهد
کد خبر: 3634307
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

گشایش نمایشگاه «گذر» در مشهد

گروه فرهنگی: نمایشگاه «گذر»، با موضوع عکس‌های موبایلی مستند خیابانی در پایتخت اوکراین، آثار محمدجواد آبجوشک در مشهد گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نمایشگاه «گذر»، عکس‌های موبایلی مستند خیابانی در پایتخت اوکراین، شب گذشته، سوم شهریورماه با حضور محمدجواد آبجوشک، خالق آثار و علاقه‌مندان گشایش یافت.
در این نمایشگاه مخاطب می‌تواند به خوبی حضور و بازدید از یک شهر را تجربه کند، همچنین می‌تواند با شباهت‌های فرهنگی و اجتماعی بین ایران و اوکراین به صورت مشهودتری آشنا شود.


محدودیتی که موجب شکوفایی استعداد شد
محمدجواد آبجوشک، عکاس برجسته مشهدی
 در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با ایده اولیه خلق عکس‌های مستند خیابانی اوکراین، با اشاره به تحصیلش در شهر کیف، پایتخت این کشور، بیان کرد: به دلیل فشار تحصیلی بالا، دوربین حرفه‌ای‌ام را همراه خود نبرده بودم، روزها که در خیابان‌های شهر کیف قدم می‌زدم، این ایده به ذهنم رسید که عکاسی موبایلی را به صورت حرفه‌ای آغاز کنم.
وی با بیان اینکه من پیش از این نیز عکاسی موبایلی انجام می‌دادم اما همراه‌ نبردن دوربین حرفه‌ای باعث شد این نوع عکاسی را به صورت حرفه‌ای‌تر آغاز کنم، اضافه کرد: توسط یک گوشی خوب توانستم به خلق این آثار دست بزنم و در گذر زمان سعی کردم وقتی در خیابان قدم می‌زنم مردم و سوژه‌هایی که می‌بینم و اتفاقاتی که می‌افتد را به صورت خیلی ساده و با یک ابزار ساده همانند گوشی تلفن همراه ثبت کنم که البته در آثار، یک داستان روایت نمی‌شود بلکه هرکدام از عکس‌ها موقعیت و داستان متفاوتی دارد.
این هنرمند برجسته همچنین اضافه کرد: آثار نمایشگاه «گذر» در طول چهار، پنج ماه عکاسی شده که البته نتیجه چهار، پنج سال کار و تجربه است.

آبجوشک در ادامه گفته‌های خود، با بیان اینکه عکاسی خیابانی هر چند شاخه‌ای از عکاسی مستند است اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها نیز وجود دارد، عنوان کرد: از جمله تفاوت‌ها این است که هدف اصلی عکاسی خیابانی به تصویرکشیدن مردم است و نه یک اتفاق.

فرهنگی-گزارش//گشایش نمایشگاه عکس مستند خیابانی پایتخت اوکراین در مشهد

وی همچنین اضافه کرد: در واقع این شاخه از عکاسی، آیینه‌ای است در برابر مردم که گاهی نیز با شوخ‌طبعی و با لحنی طعنه‌آمیز پیام‌های سیاسی یا اجتماعی را منتقل می‌کند که در چنین شرایطی به عکاسی مستند نزدیک می‌شود.

آبجوشک با اشاره به سال‌های 1975 تا 1980 به عنوان نقطه اوج و شکوفایی عکاسی خیابانی، ادامه داد: در این آثار سعی کرده‌ام زندگی روزمره مردمی در شرق اروپا را ثبت کنم.
وی در پایان از همه کسانی که در برگزاری نمایشگاه همراهش بوده‌اند تشکر و قدردانی کرد.

یادآور می‌شود، نمایشگاه «گذر»، عکس‌های موبایلی مستند خیابانی در پایتخت اوکراین، از جمعه، سوم شهریورماه تا دوشنبه، ششم شهریور از ساعت 17 تا 20، در گالری رادین واقع در بلوار سجاد، حامد جنوبی، شماره 12، پلاک 108 پذیرای علاقه‌مندان است.

captcha