حج سبب قوام دنیای اسلام است
کد خبر: 3634314
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹
امام جمعه رشت:

حج سبب قوام دنیای اسلام است

گروه اجتماعی: آیت الله قربانی حج را سبب قوام دنیای اسلام دانست و اضافه کرد: دنیای اسلام وظیفه دارد خانه خدا را خالی نکند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، آیتالله زینالعابدین قربانی، امام جمعه رشت روز گذشته، 3 شهریور در خطبه های نماز جمعه شهر رشت، با بیان اینکه در دهه اول ذی‌الحجه قرار داریم، اظهار کرد: حج یکی از فروع دین ماست و آنقدر عظمت دارد که اگر کسی عمدا آن را ترک کند، مسلمان نیست.

وی با تاکید بر اینکه افراد مستطیع باید فریضه حج را بجا بیاورند، افزود: خداوند در آیه 27 سوره حج این فریضه را بر حضرت ابرهیم(ع) و پیامبر(ص) امر کرد لذا مسلمانان از راه های دور و نزدیک باید به حج بروند تا از منفعت های حج بهره مند شوند.

امام جمعه رشت حج را یک کنگره جهانی اسلامی دانست و تصریح کرد: هر ساله این کنگره عظیم از مسلمانان تشکیل می شود و حاجیان به نمایندگی از کشور خود به بیان مشکلات و گرفتاری های جهان اسلام می پردازند. بزرگان شرکت کننده در مراسم حج به مشکلات مسلمانان رسیدگی می کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به حضور حاجیان پیروان مذاهب با زبان ها و ملیت های مختلف در کنگره حج، عنوان کرد: تبعیض در حج راه ندارد و آیه «إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم» تحقق عملی پیدا می کند؛ این در حالی است که امروز آمریکا و اروپا گرفتار تبعیض نژادی و مذهبی هستند. در حج امنیت کامل برقرار است و یک حاجی محرم حتی حشرات را نمی کشد.

وی با بیان اینکه مسلمانان برای ایجاد الفت، رهایی از شر ظالمان و رفع محرومیت‌ها از کنگره حج کمک می گیرند، گفت: خداوند کعبه را وسیله سر پا ماندن مسلمانان و تقویت دین قرار داده است. امام علی(ع) در نهج‌البلاغه از حج به عنوان علم اسلام تعبیر می کند.

آیت الله قربانی حج را سبب قوام دنیای اسلام دانست و اضافه کرد: دنیای اسلام وظیفه دارد خانه خدا را خالی نکند. امروز آل سعود خود را خادم‌الحرمین معرفی می کند و خانه خدا را ملک شخصی می داند و اجازه نمی دهد حجاج ایران، قطر، سوریه و کشورهایی که با او در امیر بودن همفکر نیستند، به زیارت حج بیایند.

این کارشناس دینی 80 درصد مردم بحرین را شیعه دانست که حق اظهارنظر درباره سرنوشت کشورشان را ندارد و متذکر شد: دو سال است که آل سعود یمن را بمباران می کند و می خواهد قدرت این کشور را از بین ببرد و خودش ارباب آنجا شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به شهادت حجاج در سال های 66 و 94، خاطرنشان کرد: آل سعود برای حجاج امنیت و عزت قائل نیست و در فاجعه منا 7 هزار حاجی بخاطر سهل انگاری و ندانم کاری آنان به شهادت رسیدند. مادامی که آل سعود چنین رفتاری دارد، به عزت و شرف مسلمانان خدشه وارد می شود و لذا یک سال حج را تعطیل کردیم.

وی با بیان اینکه در حج امسال مقامات عربستان رفتار انسانی و اسلامی با حجاج را پذیرفته اند، گفت: ایران نشان داد که طرفدار رفتار عزتمندانه است، اما متاسفانه حرم در دست آل سعود می باشد. امیدواریم به زودی کعبه به جایگاه حل معضلات جهان اسلام تبدیل شود و نیازی به سازمان ملل نداشته باشیم.

امام جمعه رشت وجود قرآن، حج و پیامبر(ص) را عامل عزت و اقتدار مسلمانان دانست و یادآور شد: امروز باید معنی واقعی قرآن، حج و اطاعت از پیامبر(ص) در جامعه اسلامی باشد، زیرا با تروریست هایی که آل سعود پرورش داده و دنیای اسلام را به جان هم انداخته و مسلمانان همدیگر را می کشند، بهترین فرصت برای آمریکا، اسرائیل و همه دشمنان ما برای پیشبرد اهدافشان ایجاد شده است.

آیت الله قربانی با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)، تاکید کرد: امام محمدباقر بعد از امام سجاد(ع) دانشگاه مدینه را بنیان نهاد و امام صادق(ع) آن را تکمیل کرد و به تبیین علوم و معارف اسلامی و شیعی پرداخت.

وی با بیان اینکه در ایام شهادت آیت الله سید محمدباقر حکیم قرار داریم، گفت: 24 نفر از بیت آیت الله حکیم به وسیله صدام شهید شدند و امروز نیز همان داعشی ها مسلمانان را می کشند.

امام جمعه رشت با گرامیداشت شهدای حج سال 66 و شهدای منا، خواستار حضور گسترده مردم در مساجد همزمان با روز عرفه شد و تصریح کرد: باید با قرائت دعای عرفه امام حسین(ع) قدر روز عرفه را بدانیم، زیرا روز بخشش فراوان پروردگار است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه منافقین خسارات زیادی به نظام جمهوری اسلامی ایران وارد کرده اند، متذکر شد: منافقین با انفجار دفتر نخست وزیری، رئیس جمهور و نخست وزیر ما را به شهادت رساندند و لذا روز شهادت شهیدان رجایی و باهنر هفته دولت نام گرفت. آغاز به کار دولت دوازدهم همزمان با هفته دولت تقارن خوبی است که باید از آن برای خدمتگزاری استفاده کرد.

وی تولید و اشتغال را اولویت دولت دانست و خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم بیش از 8 هزار پروژه در گیلان مورد بهره برداری قرار گرفت که جای قدردانی دارد لذا دولت به مسئله اشتغال جوانان بیشتر توجه کند. قطعا با وحدت و هم آوایی که بین دولت و ملت و مقام معظم رهبری وجود دارد، شاهد تحقق وعده های رئیس جمهور خواهیم بود.

captcha