ورود حوزه به فضای مجازی دیرهنگام اما موفقیت‌آمیز
کد خبر: 3634399
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

ورود حوزه به فضای مجازی دیرهنگام اما موفقیت‌آمیز

گروه حوزه‌های علمیه: معاون پژوهش و تولید محتوای دانشگاه مجازی المصطفی(ص) با بیان اینکه ورود حوزه علمیه به بهره‌گیری از فضای مجازی اگرچه دیرهنگام ولی موفق بوده است گفت: در سال‌های اخیر نهضت قرآنی در جامعه المصطفی(ص) شکل گرفته است.

عابدین سیاحت اسفندیاری، معاون پژوهش و تولید محتوای دانشگاه مجازی المصطفی(ص) در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ظرفیت فضای مجازی در تبلیغ و نوع تعامل حوزه علمیه با این فضا در سال‌های اخیر گفت: حوزه علمیه دیر به این مسئله ورود پیدا کرد ولی ورودش خوب و قوی بوده است.
وی با بیان اینکه برخی موضوعات در حوزه علمیه ممکن است در ابتدا با واکنش‌هایی روبرو بوده است عنوان کرد: حوزه در مورد مسئله زبان‌آموزی به ویژه زبان‌هایی غیر از عربی در سال‌های دور شاید حساسیت‌هایی داشته و دید مثبت به آن نداشت ولی با ایجاد این ضرورت و، در سال‌های اخیر شاهدیم که مسئله زبان‌آموزی جزء مسایل مورد توجه قرار گرفته است.
معاون پژوهش و تولید محتوای دانشگاه مجازی المصطفی(ص) با بیان اینکه تعامل حوزه علمیه با فضای مجازی نیز در ابتدا خوب نبود و شاید برخی هنوز هم بر این اعتقاد هستند که چون فضای مجازی و ابزار آن دست ساخت بشر غربی است نمی‌تواند محمل مناسبی برای آموزش و تبلیغ دینی قرار گیرد اما بدنه حوزه علمیه و مدیریت آن توجه جدی به مقوله فضای مجازی دارند.
سیاحت اسفندیاری با اشاره به ورود رسمی و غیر رسمی حوزه به  مقوله فضای مجازی تصریح کرد: حوزه در زمینه رسمی و به خصوص مباحث آموزشی ورود بسیار خوبی در چندین سال اخیر داشته است که نمونه‌های بارز آن دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و چندین مرکز آموزشی است که به صورت مجازی دانش‌پژوه می‌پذیرند.
وی ادامه اد: البته در ورود غیررسمی شاید بدنه مدیریتی حوزه آن طور که لازم است حضور نداشته باشد ولی دانش‌آموختگان و مبلغان حوزه بنابر رسالتی که احساس می‌کنند موفق عمل کرده‌اند.
سیاحت اسفندیاری با اشاره به فعالیت حوزه خواهران در زمینه فضای مجازی تصریح کرد: حوزه های خواهران در آموزش بلندمدت بسیار موفق عمل کرده اند و المصطفی(ص) نیز در این زمینه به ویژه در فضای خارج کشور الگو برای مراکز دیگر است و موفقیت‌های خوبی به دست آورده است که دانشگاه مجازی المصطفی(ص) ماحصل این تلاش‌ها است.  
 معاون پژوهش و تولید محتوای دانشگاه مجازی المصطفی(ص) ادامه  داد: دانشگاه ادیان و مذاهب نیز دوره های کوتاه مدت و بلندمدت آموزش مجازی در داخل و خارج کشور دارد و دفاتر مراجع معظم نیز به ویژه در سال های اخیر اهتمام زیادی به فضای مجازی و استفاده از فرصت های آن دارند همچنین تشکل های خودجوش در درون حوزه که راسا اقدام به بهره گیری از این فضا برای تبلیغ و ترویج دین داشته اند.
سیاحت اسفندیاری فضای مجازی در دوره کنونی را به مثابه فروشگاه و کتابخانه‌های بزرگی برشمرد و تصریح کرد: از آن جا که تعریف فرهنگ، تعریف گسترده‌ای است نگاه ما به آن کاریکاتوری بوده است و همین نگاه کاریکاتوری سبب شده تا نتوانیم از ابزارهای روز برای نهادینه کردن فرهنگ بومی و دینی خودمان بهره لازم را ببریم.
وی تاکید کرد: اولین شرط در موفقیت در این مقوله، ایجاد نظام نیازسنجی از سوی مجموعه‌های حوزوی است همان طور که در عرصه اقتصادی، نیازسنجی مخاطب حرف نخست را می‌زند در زمینه فرهنگی نیز باید نظام نیازسنجی را ایجاد کنیم البته ایجاد نیازهای مبتنی بر معنویت هم هنر دیگری است که باید در این مجموعه برنامه‌ریزی و مدیریت شود.
معاون پژوهش و تولید محتوای دانشگاه مجازی المصطفی(ص) با بیان اینکه نظام نیازسنجی به شخصیت فرد، خانواده و مسایل سیاسی و اجتماعی وابسته است اظهار کرد: یک بخشی از نیازسنجی مرتبط با مخاطب است و باید صورت گیرد اما بخش دیگر نیازهای نظام در زمینه فرهنگ است که باید این نیازها در راستای محتواهای دینی تولید و عرضه شود.
سیاحت اسفندیاری با اشاره به استفاده جامعه المصطفی(ص) از فضای مجازی برای ترویج قرآن و تقویت بنیه قرآنی این نهاد عنوان کرد: در جامعه المصطفی(ص) قرآن یکی از موضوعات اساسی بوده است و در چند سال اخیر نیز نهضت ارتقاء سطح قرآنی در این نهاد حوزوی و دانشگاهی شکل گرفته است.
وی افزود: دستور مستقیم مدیریت این نهاد، تولید نرم افزارهای خوب قرآنی، ایجاد شهر مجازی قرآن به زبان عربی و فارسی در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) و گنجاندن دروس قرآنی به عنوان واحدهای درسی در جامعه المصطفی است و برخی کارها مانند شهر مجازی مخاطبان عام هم دارد.
معاون پژوهش و تولید محتوای دانشگاه مجازی المصطفی(ص) بیان کرد: ایجاد رشته‌های مختلف قرآنی از دیگر کارهای صورت گرفته است که برخی مستقیما مانند علوم قرآن و حدیث، با موضوع قرآنی _ حدیثی است و به چهار زبان ارایه می‌شود و برخی نیز ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای حول قرآن کریم است.
وی بر لزوم مدیریت اشتهای مخاطبان در فضای مجازی تاکید کرد و ادامه داد: دنیای امروز اشتهای مخاطب در نیازهای مادی را شناسایی کرده و برای تامین آن و کسب درآمد تلاش می‌کنند و فعالان فضای مجازی هم که در زمینه تبلیغ دین فعالیت دارند باید اشتهای معنوی افراد را مدیریت کنند تا به سمت عرفان‌های کاذب و دروغین و نحله‌های انحرافی نرود.
captcha