یک روز با جلسه قرآنی مؤسسه چهارده معصوم شنب غازان
کد خبر: 3634714
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۲

یک روز با جلسه قرآنی مؤسسه چهارده معصوم شنب غازان

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسات و کلاس‌های آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان مؤسسه قرآنی چهارده معصوم شنب غازان تبریز به‌همت قربان رنجبری تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، با توجه به رسالت بزرگ قرآنی خبرگزاری ایکنا، در راستای معرفی چهره‌های شاخص ولی گمنام قرآنی و همچنین معرفی مؤسسات قرآنی برنامه‌ای برای تهیه گزارش و معرفی مؤسسات و جلسات قرآنی در استان ترتیب داده شده است.

گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی موسسه قرآنی چهارده معصوم شنب غزان تبریز

بر این اساس، تصمیم داریم قدمی جهت احیاء و مهجوریت‌زدایی از مؤسسات و متولیان پرفروغ قرآنی برداشته و آنان را به‌عنوان الگوی برتر در جامعه اسلامی و همچنین اصلح فعالیت‌ها به همگان معرفی کنیم.

برای تهیه گزارش به دارالقرآن چهارده معصوم واقع در منطقه شنب غازان تبریز رفتم. این دارالقرآن با سابقه 34 سال خدمت در عرصه تعلیم و تربیت قرآنی، از کودکان 4 ساله تا مسن ترین فرد خانواده را در رشته‌های مختلف قرآن به صورت رایگان و یا با نازلترین قیمت ثبت نام می‌کند. موقع ورود کودکان 4تا 6 ساله را دیدم که در کلاس‌های قرآن حضور پرشور داشتند.

گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی موسسه قرآنی چهارده معصوم شنب غزان تبریز

در ابتدای گزارش با قربان رنجبری، مدیر دارالقرآن چهارده معصوم شنب غازان تبریز گفت‌وگویی داشتم که وی گفت از سال 1361 که از عملیات رمضان برگشتم در مساجد محله‌مان کلاس‌های آموزش قرآن برپا کردم و بعد این کلاس‌ها را در مدارس آموزش و پروش نیز در قالب طرح‌های تابستانی اجرا کردم که تقریباً در هفت مدرسه و در هر مدرسه هفت کلاس تشکیل می‌شد.

وی عنوان کرد: بعد از اینکه از نیروی انتظامی بازنشسته شدم احساس کردم که وارد حوزه‌های کاری دیگری نشوم و بیشتر تمرکزم را برای برپایی کلاس‌های قرآن بگذارم برای همین بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی برای احداث دارالقرآن از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز احداث دارالقرآن گرفتم و کلاس‌ها را از حسینیه شروع کردم، تمامی کلاس‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شد، به لطف پروردگار متعال این مکان را به گنجایش 120 متر احداث کردیم، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره آموزش و پرورش هم در این امر تا حدودی ما را حمایت کردند.

وی ادامه داد: در زمان شهرداری آقای نوین هم زمینی به متراژ 1000متر برای احداث دارالقرآن برایمان واگذار شد که کارهای نقشه‌کشی‌اش تمام شده و در 6 طبقه و مبلغ 600 میلیون تومان نیز بودجه شهرداری برای شروع کار اختصاص داده که در مرحله مناقصه است و مسئولان شهرداری منطقه هم پیگیرهای لازم را انجام می‌دهند، که شهردار تبریز هم دستور سریع‌الاحداث بنا را صادر کرده‌اند که ان‌شاءالله خیرین و مردم هم کمک خواهند کرد.

گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی موسسه قرآنی چهارده معصوم شنب غزان تبریز

رنجبری، با گلایه از بعضی از مسئولان به خصوص متولیان اداره اوقاف و امور خیریه افزود: مسئولان باید پروژه‌های قرآنی را مورد توجه قرار دهند و فقط تمرکزشان بر روی پروژه‌های عمرانی نباشد. در محله ما وقفی وجود داشته که یکی از ریش سفیدان محل وقف کرده بود برای احداث دارالقرآن ولی ما 23 سال است که دنبال این قضیه هستیم و دادگاه هم رفته‌ایم ولی اداره اوقاف زمین را برای خود برداشته است!

مدیر دارالقرآن الکریم چهارده معصوم شنب غازان تبریز، در خصوص برگزاری کلاس‌ها گفت: از سنین 3 سالگی ما آموزش قرآن داریم ولی چون به دلیل اینکه حفظ قرآن در این سن مشکل است به صورت تصویری و آموزش نقاشی با محوریت قرآن و داستان‌های قرآنی و اشکال هندسی آموزش را شروع می‌کنیم و در سن 4 سالگی، حفظ تقریباً 20 سوره کوتاه را به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. سپس روخوانی صحیح و حروف الفبا را به صورت تحت‌اللفظی آموزش می‌دهیم  به طوری که وقتی کودکان وارد پیش دبستانی می‌شوند می‌توانند روخوانی صحیح انجام دهند و حتی ما در اینجا کسانی را داریم که از پدر و مادر خود هم روانتر قرآن را قرائت می‌کنند.

وی افزود: همزمان با برگزاری کلاس‌های قرآن برای کودکان سالن مجزا هم وجود دارد که کلاس‌های رایگان برای والدین برگزار می‌شود. هر روز یک کلاس با موضوع‌های مختلف از جمله سبک زندگی اسلامی، روخوانی و روان‌خوانی، آسیب شناسی اجتماعی، فرزند پروری، تفسیر، احکام بانوان با حضور اساتید مطرح دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و روزهای پنج‌شنبه هر هفته هم کلاس‌های رقابتی حفظ قران داریم که فرزندان و اولیا با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی موسسه قرآنی چهارده معصوم شنب غزان تبریز

وی تاکید کرد: اگر مربیان بدون هزینه در آموزشگاه تدریس کنند، مؤسسه هم از ثبت نام کنندگان هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. بسیاری از اساتید ما هم در این دارالقرآن به صورت رایگان تدریس می‌کنند و اگر هزینه‌ای هم دریافت می‌کنند بسیار ناچیز است. در کنار کلاس‌های قرآن برنامه‌های تفریحی از جمله اردوهای یک روزه و دو روزه بازدید از اماکن مذهبی و تفریحی و مسابقات ورزشی هم برگزار می‌شود.

رنجبری در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی شروع کلاس‌های قرآن از سنین بسیار پایین گفت: درخت هر چقدر نازکتر باشد می‌توانید آن را به هر طرف خم کنید و به هر شکلی در بیاورید ولی وقتی درخت تنومند شود دیگر نمی‌توان درخت را جابه جا کرد. کودکان هم مثل درخت نازک هستند و ما می‌خواهیم از همین سنین اولیه آنها را وارد صحنه قرانی کنیم و با مطالب قرآنی آنها را آشنا کرده البته به شرطی که خانواده‌ها هم در فضای خانه مراقب باشند و فضای قرآنی را برای فرزندان خود مهیا نمایند و آنها از از شبکه‌های ماهواره دور کنند تا بچه‌ها دچار دوگانگی نشوند.

گزارش ایکنا از یک روز با جلسه قرآنی موسسه قرآنی چهارده معصوم شنب غزان تبریز

مابین تهیه گزارش پای صحبت راحله ملکی، مربی حفظ، روخوانی و روان‌خوانی نشستم وی با بیان اینکه از سال 86 در این حوزه مشغول است، گفت: مانوس شدن با قرآن در سنین کودکی راه مستقیم زندگی را به فرد نشان می‌دهد و با این دیدگاه انسان با هر بادی به هر سمت و سو منحرف نمی‌شود. وقتی خانواده‌ها برای سلامتی جسم فرزندان خود هزینه می‌کنند و آنها را در رشته‌های مختلف ورزشی ثبت نام می‌کنند باید به فکر سلامتی روحی و فکری فرزندان خود هم باشند و ثبت‌نام در کلاس‌های قرآنی سرلوحه زندگی بچه‌ها قرار بگیرد تا با این وضعیت و تهاجم فرهنگی که در جامعه الان حاکم است خدایی نکرده کودکان منحرف نشوند و با یاری خداوند امام زمان (عج) دستشان را بگیرد و در تمام مراحل زندگی کمک و یاریشان کند.

وی افزود: اولیایی هم که در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کنند تاثیرات مثبت فراوانی چه از لحاظ همسرداری و چه از لحاظ تربیت فرزندان در زندگی مشاهده می‌کنند و با عنایت به سفارشات قرآن و احادیث، کل زندگی شان از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و مذهبی دگرگون می‌شود.

ملکی در پایان افزود: از آقای رنجبری تشکر می‌کنیم که به صورت خود جوش این فضا را تاسیس کرده‌اند و تمام تلاش خود را بدون هیچ انتظار مالی و اقتصادی انجام می‌دهند تا قدمی در راه قران برداشته شود.

در پایان گزارش گفت‌وگوی کوتاهی هم با سبیله بدلی، دیگر مربی حفظ و قرائت داشتم وی با اشاره به اینکه حدود 10 سال است که در حوزه فعالیت قرآنی مشغول است گفت: قرآن در زندگی شخصی و مسائل روز بسیار راه گشا و آرامش بخش است.

وی، تاکید کرد: اگر آموزش قرآن با تربیت خانوادگی همراه باشد فرد در آینده به اتکاء قرآنی از عزت نفس بیشتری برخوردار خواهد بود و یکی از راحترین و در دسترس ترین راه‌ها برای خانواده‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندان می‌تواند آشنایی با قران و آموزش‌های قرآنی باشد.

گزارش از: سعید صادقی

captcha