فناوری اطلاعات؛ از شاخصه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی/ باید هر چه زودتر دولت الکترونیک را محقق کنیم
کد خبر: 3635333
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
جهانگیری عنوان کرد:

فناوری اطلاعات؛ از شاخصه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی/ باید هر چه زودتر دولت الکترونیک را محقق کنیم

گروه فناوری اطلاعات: معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر راه اندازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد و افزود: بخش فناوری اطلاعات یکی از شاخصه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است این بخش‌ها ارزش افزوده دارد که می‌تواند در بخش‌های دیگر به ما کمک کند و بخش‌های دیگر را به حرکت درآورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر هفته دولت را تبریک گفت و در ادامه با اشاره به شهادت شهید حججی و دیگر شهدای مدافع حرم اظهار کرد: نحوه شهادت شهید بزرگوار محسن حججی  یادآور حماسه کربلا برای ما بود، فیلمی که از ایشان پخش شد با آن نگاه پر صلابتش موجب افتخار برای جمهوری اسلامی و صلابت این نظام مقدس است.

جهانگیری ادامه داد: شهید حججی اهل نجف آباد اصفهان بود، من در دوران خدمتم مدتی در اصفهان بودم و ایثار زیادی از مردم نجف آباد شاهد بودم، آنها شهدای زیادی را تقدیم کردند ما هر چقدر که می‌توانیم باید برای این مردم خدمت کنیم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به کارهای انجام گرفته در دولت یازدهم عنوان کرد: ما در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجه کارهای بزرگی را انجام دادیم هر چند ما مشکلات زیادی را نیز در اوایل کار داشتیم. اگر با انصاف نگاه کنیم می‌بینیم که خدمات زیادی انجام شده است.

جهانگیری افزود: امروز مسیری برای آی تی و آی سی تی باز شده است؛ اگر این مسیر ادامه پیدا کند می‌تواند برای توسعه کشور مفید بوده و سرعت توسعه را افزایش دهد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای توسعه کشور نیاز به بخش‌های پیشران وجود دارد، تصریح کرد: ما باید این بخش‌ها را شناسی کرده و کار را بر روی آنها آغاز کنیم. وقتی این بخش‌ها حرکت خود را آغاز کنند، می‌توانند مانند لوکوموتیوی باشند که دیگر بخش‌های توسعه را به حرکت در می‌آورد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اهمیت بخش فناوری اطلاعات، عنوان کرد: این حوزه یک بخش پیشران است که نهادهای دیگر می‌توانند چشم انتظار حرکت آن باشند و از این فرصت استفاده کنند. فناوری اطلاعات یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی است در ملاقات رهبری هم به این اولویت‌ها پرداخته شد. اگر ما 14 بند اقتصاد مقاومتی را پیش ببریم مطمئنا دیگر مشکلی در این رابطه نداریم.

جهانگیری بیان کرد: بخش فناوری اطلاعات یکی از شاخصه‌های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است این بخش‌ها ارزش افزوده دارد که می‌تواند در بخش‌های دیگر به ما کمک کند و بخش‌های دیگر را به حرکت درآورد. ما باید به سمت صادرات سخت افزاری و نرم افزاری حرکت کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که این حرکت را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه رویکرد سوم اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن آن است گفت: تکیه بر اقتصاد طبیعی دیگر قابل اعتماد نیست زمانی اقتصاد به پیش می‌رود که بر دانش تکیه داشته باشد.

جهانگیری بیان کرد: عدالت محوری یکی از جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی است و از اول هم آرمان امام راحل و مقام معظم رهبری این بود که عدالت حاکم شود ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این را در دستور قرار دادیم. همان گونه که پایتخت از زیرساخت‌های مناسب برخوردار است در حال حاضر نیز 28 هزار روستا به شبکه اینترنت متصل هستند.

جهانگیری ادامه داد: وزارت ارتباطات باید خود را از تصدی‌گری در این بخش کنار کشیده و صرفا برنامه ریز، ناظر و تسهیل گر باشد.

وی در ادامه با انتقاد از افرادی که علم و فناوری علمی را عامل تهدید می‌دانند، گفت: مسائل علمی عامل توسعه است اینکه بگویم آسیب رسان است درست نیست، چرا در عین حال هر چیز دیگر می‌تواند آسیب رسان باشد مهم این است که بتوانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم.

جهانگیری در ادامه خطاب به مدیران ارتباطات و فناوری اعلام کرد که باید هر چه زودتر دولت الکترونیک را محقق کنیم و افزود: هدف دولت الکترونیک دسترسی آسان و باکیفیت مردم به مردمی است که از دولت خدمت می‌گیرند. کیفیت خدمات باید بالا بوده شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد نیز وجود داشته باشد. چرا که یکی از اهداف دولت الکترونیک شفافیت و مبارزه با فساد در نظام اداری است.

جهانگیری بهبود فضای کسب و کار را دیگر هدف دولت الکترونیک عنوان کرد و با اشاره راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه مطالبه‌ای جدی است که از وزارت ارتباطات و فناوری درخواست شده و خوشبختانه بخشی از آن انجام شده است. اگر چه هنوز نیازها و نواقصی در آن وجود دارد که باید به آن توجه شود.

وی در ادامه با تقدیر از اقدامات واعظی به ویژگی‌های وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: من این اطمینان را می‌د‌هم کسانی که مطلبی را برعلیه آقای جهرمی در روزهای گذشته عنوان کرده روزی از ایشان عذر خواهی می‌کنند؛ چرا که ایشان با عمل دغدغه‌های مختلف را پاسخ می‌دهد.

جهانگیری یاد آور شد: دغدغه‌های وجود دارد که باید در چارچوب قانون پیگیری شود تا خانواده‌ها از این بابت نگرانی نداشته باشند.

captcha