ویژگی کوله‌پشتی مناسب برای دانش‌آموزان
کد خبر: 3635619
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵

ویژگی کوله‌پشتی مناسب برای دانش‌آموزان

پر کردن کیف دانش‌آموزان با تعداد زیادی از کتاب ها و لوازم‌التحریر بار سنگینی بر روی دوش آنها خواهد بود؛ بنابراین باید قبل از حمل آن به بعضی از نکات توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پرهام پارسانژاد در پاسخ به این سوال که وزن مناسب کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان چقدر است، به خبرنگار مهر گفت: وزن کوله‌پشت  از یک هفتم تا یک دهم وزن محصل و حجم و بزرگی کوله پشتی نیز نباید از یک سوم تا دو سوم مساحت پشت دانش‌آموز  بیش‌تر باشد.

وی ادامه داد: اگر وزن کیف مناسب نباشد، دانش‌آموز فشار زیادی را در مسیر منزل تا مدرسه تحمل می‌کند و وقتی به مدرسه می رسند عضلات به علت فشار زیادی که بر آنها وارد شده است، دچار اسپاسم می‌شوند و دیگر تاب وزن سر را ندارند که این می‌تواند موجب انحراف ستون فقرات به جلو یا طرفین، فشار بر دیسک‌های ستون فقرات و صفحه‌های رشد شود.

این فیریوتراپیست، غیرطبیعی شدن مفاصل و بدشکلی مهره‌های ستون فقرات را ناشی از فشار غیرطبیعی بر صفحه‌های رشد دانست و خاطرنشان کرد: صفحه‌های رشد که در دختران تا حدود ۱۱ سالگی و در پسران تا حدود ۱۵ سالگی باز است باعث می‌شوند که استخوان رشد طولی داشته و شکل طبیعی به خود بگیرند.  

پارسانژاد  با تاکید به اینکه بندهای کوله‌پشتی‌ باید پهن باشد که فشار روی عضلات ذوزنقه‌ای گردن بچه‌ها نیاید، ادامه داد: وقتی بند کوله‌پشتی‌ها نازک باشد اجازه کار به این عضلات را نمی‌دهد و در نتیجه باعث فشار و آزار آن‌ها می‌شود. داشتن بند کمری با پهنای مناسب می‌تواند فشار کیف را بر کل بدن وارد کند تا نقطه خاصی از آن دچار فشار و آسیب نشود.

او با اشاره به اینکه بند کوله‌پشتی‌ها و جنس پارچه آن‌ها نیز باید نرم باشد تا به‌طور کامل روی عضلات کمر و شانه بخوابد، تاکید کرد: در عین حال بندهای کوله‌پشتی نیز باید کوتاه باشد تا زمانی که بچه‌ها که راه می‌روند، تکان نخورد و  وزن آن‌ها را به چپ و راست نکشاند. از طرفی هم نباید به اندازه‌ای تنگ باشد که به عصب‌های زیر بغل فشار بیاورد و باعث خواب رفتن دست بچه ها شود. فشار به این عضلات باعث کرختی و بی‌حسی می‌شود.

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه انداختن کوله‌پشتی به یک طرف باعث انحراف جانبی ستون فقرات می‌شود، گفت: والدین باید زمانی که بچه‌ها را راهی مدرسه می‌کنند و کتاب و تغذیه را در داخل آن می‌گذارند حتما وزن آن را امتحان کنند که از حد مجاز سنگین‌تر نباشد.

captcha