مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از افتتاح چهار کتابخانه شهری تا پایان سال جاری خبر داد
کد خبر: 3635687
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از افتتاح چهار کتابخانه شهری تا پایان سال جاری خبر داد

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، از افتتاح چهار کتابخانه شهری تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: با افتتاح کتابخانه های بجنورد، شیروان، اسفراین و آشخانه حدود ١٢ هزار متر مربع به فضای سرانه کتابخانه ای خراسان شمالی اضافه می شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، ظهر امروز در نشست خبری هفته دولت، با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این استان در حوزه فرهنگ، اظهار کرد: اکنون این استان ١٠ هزار و ٥٠٠ متر فضای مطالعه برای کتابخانه ها دارد که با بهره برداری از فضاهای جدید، شاهد پیشرفت خوبی در ارتقای سرانه مطالعاتی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه برای ساخت و تکمیل چهار کتابخانه شهری، ٢٢٣ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، اضافه کرد: کتابخانه مرکزی بجنورد تا ماه آینده و سه کتابخانه شیروان، آشخانه و اسفراین تا دهه فجر افتتاح و به بهره برداری می رسد.
وی همچنین از تکمیل ٨ کتابخانه روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: اکنون ٢١ کتابخانه روستایی در خراسان شمالی دایر است که بهره برداری از فضاهای جدید، سرانه مطالعات روستایی را افزایش می دهد.
فرخنده اضافه کرد: کار ابنیه کتابخانه روستاهای بیدک، چناران، خرق و قلعه جق به اتمام رسیده و کتابخانه روستاهای بیدک، چاربید و ارکان تا پایان امسال تجهیز و آماده تحویل می شود.
وی اعتبار هزینه شده برای هشت کتابخانه روستایی را، حدود یک میلیارد تومان ذکر کرد.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ، با بیان اینکه علی رغم کمبود اعتبارات، این نهاد در سال های ٩٢ تا ٩٦ دو پروژه مهم را به بهره برداری رساند، گفت: راه اندازی مجتمع فرهنگی و هنری تیتکانلو با زیربنای ٥٠٠ متر مربع و افتتاح تالار شمس به عنوان نخستین تالار تخصصی نمایش در شرق کشور رویدادهای مهمی در طول این چهار سال بوده است.
فرخنده تصریح کرد: در اجرای پروژه های ملی، چشم اندازی روشنی در توسعه سرانه فضای فرهنگی پیش بینی شده و حدود ٢٩ هزار متر مربع، سهم استان در ارتقای بخش فرهنگی است.
وی در ادامه سخنان خود، اکران فیلم های جشنواره بین المللی فجر در سال های ٩٢ و ٩٥، برگزاری نخستین جشنواره نمایش های کوتاه در جاجرم، برگزاری نخستین نمایشگاه مد لباس، اجرای برنامه فصل کتاب با حضور نخستین مولفان خراسان شمالی، برگزاری نخستین برنامه مشاعره جشواره رضوی، گردهمایی شاعران خراسان، برگزاری شب های فرهنگی اقوام، برگزاری جشن رمضان، برپایی نخستین جشنواره موسیقی نسل جوان و غیره را از اقدامات موثر فرهنگی دانست که برای نخستین بار خراسان شمالی میزبان این برنامه ها بوده است.
وی افزود: در سطح ملی فیلم سازان این کشور در سال های اخیر موفق به کسب ٣٧٠ جایزه در عرصه های بین المللی شدند، تصریح کرد: به همین میزان در عرصه سینما و خدمات سینمایی در استان نیز شاهد تحولات چشمگیر بوده ایم.
وی ادامه داد: خراسان شمالی در سال های ٨٨ تا ٩٢ فاقد سینما بود و با تدبیر دولت، امروز اکثر مجتمع های فرهنگی هنری شهرستان های استان، از امکانات سینمای دیجیتال برخوردار شده اند.
فرخنده با بیان اینکه خوشبختانه امروز فیلم های سینمایی همزمان با تهران در خراسان شمالی اکران می شود، اضافه کرد: از اتفاقات خوب در چهار سل اخیر، حضور بخش خصوصی جهت احداث تالار چند منظوره فرهنگی از جمله سینما در بجنورد بوده است.
وی همچنین خواستار همکاری شهرداری ها در دور جدید فعالیت کاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و افزود: با توجه به اقبال مردم این استان به برنامه های فرهنگی و استعداد نسل جوان،  انتظار می رود سایر نهادها از جمله شهرداری ها، در بخش سخت افزاری و توسعه سرانه فضای فرهنگی، با این نهاد همکاری لازم را مبذول دارند.
این مسئول افق برنامه های فرهنگی در دولت تدبیر و امید را هدف گذاری همراه با ایجاد ثبات و آرامش و پرهیز از مناقشه در فضاهای فرهنگی عنوان کرد و گفت: ایجاد فضای همگرایی و تعامل میان دستگاه ها، از اهداف مهم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی است.
فرخنده در پاسخ به سوالی مبنی بر طولانی شدن روند اجرای تالار فرهنگ و هنر بجنورد نیز توضیح داد: این پروژه با هزینه کرد ١٢ میلیارد تومان اعتبار، اکنون ٤٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سال مالی ٩٥ نیز مبلغ یک میلیارد تومان به آن تخصیص یافت.
معاون فرهگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این نشست اظهار کرد: از سال ٩٢ تا ٩٥ مبلغ ٢٦٠ میلیون تومان اعتبار برای حمایت از ناشران بومی اختصاص یافت و چاپ ٥١٠ عنوان کتاب با حمایت این نهاد به چاپ رسید.
رضا رضایی، برگزاری جشنواره های عیدانه و تابستانه کتاب، برگزاری جام باشگاه های کتاب خوانی در جاجرم، اجرای طرح ماطلعه فراگیر کتاب در سراسر استان، افزایش تعداد نشران از ٢١ به ٣٥ مورد، برگزاری نمایشگاه کتاب، افزایش تعداد واحدهای چاپ از ٥٢ مورد به ٣٠ واحد، افتتاح خانه مطبوعات و اصلاح قوانین مربوط به این بخش، صدور مجوز برای نشریات و فعالیت ٢١ نشریه، ساماندهی توزیع آگهی های دولتی و انعقاد قرارداد با نشریات در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی را از دیگر اقدامات انجام شده طی چهار سال گذشته ذکر کرد.
captcha