دومین نمایشگاه لباس عاشورایی؛ انعکاس یک رسالت فرهنگی ـ دینی
کد خبر: 3635736
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

دومین نمایشگاه لباس عاشورایی؛ انعکاس یک رسالت فرهنگی ـ دینی

گروه جامعه: احیای فرهنگ غنی و مستتر در لباس عاشورایی مسئله فرهنگی مهمی است که می‌‌توان گفت با برپایی نمایشگاه‌ لباس عاشورایی و تداوم این نمایشگاه نشان دهنده توجه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به آن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) یکی از مصادیق تحقق فرهنگ عاشورایی در جبهه‌های فرهنگی و هنری کشور، بدون شک برپایی نخستین نمایشگاه لباس‌های عاشورایی در سال گذشته بود.

لباس از آغاز پیدایش جوامع انسانی به عنوان یکی از مهمترین رسانه‌های انتقال ارزش‌ها و باورها مطرح بوده و بارها توانسته است بستری برای تعریف سبک زندگی در سایر کشورها ارائه دهد.

اما برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی چه در دوره نخست و چه با انتشار فراخوان دومین دوره برگزاری خود، نشان از اهمیت موضوع انعکاس رسالت فرهنگی و دینی در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دارد و به ظن بسیاری از کارشناسان، احیای فرهنگ غنی و مستتر در لباس عاشورایی را در راستای قانون کارگروه قرار داده است.

شاید در نگاه نخست این تلقی وجود داشته باشد که پرداختن به موضوع لباس عاشورایی تنها نیاز طیف خاصی از جامعه آن هم برای برهه‌ای کوتاه از سال را فراهم می‌کند اما اگر به کارکرد ایده‌پردازی در زمینه طراحی مد و دوخت لباس اذعان داشته باشیم، ثمرات مثبت برپایی این رویداد را در تمامی ایام سال مشاهده خواهیم کرد.

بر اساس گزارش ایکنا دومین نمایشگاه لباس عاشورایی نیز با هدف تعظیم شعائر و احیای فرهنگ غنی اسلام در راستای قانون کارگروه ساماندهی مد و لباس، ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها با نگاه دینی و طرح لباس مذهبی، عزاداری و عاشورایی در گروه‌های سنی مختلف، ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان این عرصه، بررسی نقش لباس و کاربرد آن در ایام محرم و شیوه‌های انتقال فرهنگ عاشورا، به کارگیری علایم و نشانه‌های اقوام ایرانی در لباس‌های مذهبی و عاشورایی و جلوگیری از ترویج لباس مبتذل در مراسم عزاداری و هیئت‌های مذهبی برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر توجه میلیونی مردم ایران و جهان به مسئله پیاده‌روی حسینی و لزوم طراحی لباس مناسب با ویژگی‌های خاص از نظر جنس پارچه، دوخت، الگوی طراحی، سبک طراحی، شعارهای محوری پیاده‌روی اربعین و ... لزوم توجه جدی‌تر به مسئله لباس عاشورایی را نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد کارگروه ساماندهی مد و لباس باید نگاه ویژه‌ای در برپایی نمایشگاه لباس عاشورایی به مناسبت اربعین داشته باشد.

علاقه‌مندان جهت ارسال طرح‌های خود و شرکت در فراخوان دومین نمایشگاه لباس عاشورایی می‌توانند به سایت رسمی بنیاد ملی مد و لباس کشور به نشانی www.iranmode.com مراجعه کنند.

یادآوری می‌شود: نمایشگاه آثار این دوره، شهریور ماه سال جاری برپا می‌شود.

captcha