درباره مدرک تحصیلی اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های قرآنی حرف داریم
کد خبر: 3636136
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
مرادی:

درباره مدرک تحصیلی اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های قرآنی حرف داریم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان با تأکید بر اینکه مصوبات کمیته طی دوم مردادماه به استان‌ها ابلاغ شد و 9 استان انتخاباتش را براساس آن انجام داده است تأکید کرد که درباره مدرک تحصیلی اعضا حرف داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیرو انتشار مصاحبه‌ای با عنوان «احکام اعضای اتحادیه مدغم «گلستان» در انتظار تأیید هیئت رسیدگی» و جوابیه حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم با عنوان «جوابیه به اظهارات اتحادیه‌های استانی/ ابهامات ابلاغیه‌های کمیته مرکزی هیئت رسیدگی، سوء‌تفاهم است» پیرامون دو مصوبه‌ای که فواصل زمانی 19 روزه از سوی کمیته مرکزی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات به صورت بخشنامه به استان‌ها ابلاغ شد، امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان با ایکنا به گفت‌وگو نشست.
مرادی با تکیه بر اینکه مشکل پیش آمده از سوی آنها بوده است، گفت: این سوء‌ تفاهم‌ نیست بلکه اشتباه تصمیم‌گیری و ابلاغیه است که کمیته مرکزی و یا هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی آن را به وجود آورده است.
مدرک تحصیلی از مواردی که نسبت به آن حرف داشتیم
وی ادامه داد: روز اول، اساسنامه‌ای را طبق روالی که مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم گفته است به تصویب و تأیید رسیده است اما هنگامی که اساسنامه اتحادیه استانی به تصویب رسید و نهایی و ابلاغ شد یکی از مواردی که نسبت به آن حرف داشتیم همان محدودیت مدرک تحصیلی برای اعضای هیئت مدیره و بازرسی بوده است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان اظهار کرد: ما به این اذعان کردیم که از ابتدا به مؤسساتی که مجوز فعالیت دادید، افرادی در میان آنها هست که دارای تحصیلات دیپلم بودند اما به دلیل سوابق فعالیتشان مجوز دادید که اینها به تناسب فعالیتشان عضو اتحادیه‌های استانی شدند.
وی با تأکید بر اینکه برخی از این افراد، توانمند هستند و صرف مدرک تحصیلی نمی‌تواند مانع حضور آنها در اتحادیه استان باشد، همچنانکه اینها مؤسسه‌ای را اداره می‌کنند، اظهار کرد: اگر مدرک تحصیلی به این اندازه دارای اهمیت بوده است، در زمینه امور مؤسسات نیز باید تصمیم گیری دیگری می‌شد ضمن اینکه در قوانین موجود کشور، هنگامی که می‌خواهیم شرکتی را ثبت کنیم از ما مدرک تحصیلی نمی‌خواهند.
مرادی اضافه کرد: در حال حاضر نیز هیئت رسیدگی در آیین‌نامه جدید صدور و تعویض مجوز مؤسسات قرآنی قید و تصویب کرده‌اند که سه نفر مؤسس باید دارای مدرک کارشناسی باشند اما اگر دارای مدرک فوق دیپلم باشند با این سوابق و یا اگر دیپلم باشند با آنقدر سوابق می‌توانند مجوز تأسیس مؤسسه را کسب کنند و تخفیفاتی در این زمینه قائل شدند.
ابلاغ دو بخشنامه از مصوبات کمیته مرکزی هیئت رسیدگی در فاصله 19 روز
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان اظهار کرد: در دوم مردادماه امسال کمیته مرکزی هیئت رسیدگی، مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که در آن می‌گوید مواد 42 و 43 اساسنامه اتحادیه‌ها باید تبصره به آنها اضافه شود؛ تبصره اول اینست افرادی که مدرک تحصیلیشان کاردانی است و حافظ پنج جزء هستند و رتبه اول تا پنجم مسابقات معتبر را داشته باشند و سه سال فعالیت مؤثر قرآنی داشته باشند و یا پنج سال سابقه تدریس مستمر داشته باشند و مدیران و اعضای مؤسساتی که حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند و در تبصره دوم آمده است که اگر فرد و افرادی که دارای دیپلم است، اما اگر از اساتید فعال قرآنی شاخص و یا مدیران مؤسسات باشد تا چهار سال می‌تواند.
مصوبه قبلی کان لم یکن است!
وی اظهار کرد: ماده 42 می‌گوید اعضای هیئت مدیره و بازرسی باید دارای کارشناسی باشند و حال آنکه این دو تبصره را اضافه شده است و هم برای ماده 42 که شرایط هیئت مدیره و بازرسی است و هم برای ماده 43 که شرایط مدیرعامل است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان با اشاره به اینکه از پنجم مردادماه روند ادغام و تشکیل مجمع‌های عمومی اتحادیه در استان‌ها آغاز شد، اضافه کرد: طی بازه زمانی تا 20 مردادماه، 9 استان روند ادغامشان انجام شده و 21 مردادماه امسال، اعلام می‌شود که مصوبه قبلی ما کان لم یکن است.
وی ادامه داد: طی جلسه کمیته دو نفر یکی رئیس سازمان دارالقرآن و دیگری معاونت قرآن و عترت با سمت دبیر هیئت رسیدگی و رئیس هیئت رسیدگی مصوبه را امضا کردند و بخشنامه را به استان‌ها ارسال کرده‌اند و این بخشنامه به ادارات تبلیغات و ارشاد استان‌ها و اتحادیه‌های کشوری ابلاغ شده است و براساس آن آمده‌ایم اساسنامه را اصلاح کردیم چرا که نظر ما هم همین بوده است.
لزوم حضور چهره‌های شاخص قرآن استان در حوزه اجرا و تصمیم‌گیری
مرادی عنوان کرد: در حال حاضر که افراد با شرایط فوق کاندیدای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه شده‌اند و در انتخابات نیز رأی آورده‌اند که اینها از چهره‌های شاخص قرآنی استان است چنانکه فردی که در گیلان در عضویت اتحادیه رأی آورده است از چهره‌های شاخص قرآنی استان است که اگر به او رأی ندهیم باید به چه فردی رأی بدهیم که اگر این افراد کاندیدا نشوند چه افرادی باید کاندیدا شوند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان عنوان کرد: این مصوبات به استان‌ها ابلاغ شد و 9 استان انتخاباتش را براساس آن انجام داده است و در حال حاضر می‌فرمایید مصوبه کان لم یکن است و در مصاحبه می‌گویید اشتباه شده است، چه اشتباهی شده است؟! شما مصوبه را ابلاغ کرده‌اید و در حال حاضر نظرتان عوض شده است.
وی با اشاره به اینکه قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، اظهار کرد: اینکه در مصاحبه بیان شده قانون نیست اشتباه است، اگر مصوبات شما در حکم قانون است، پس قانون عطف به ما سبق نمی‌شود.
مرادی عنوان کرد: این اتفاق افتاده است و مصوبه‌ها طی بخشنامه به استان‌ها ابلاغ شده است و ما بر مبنای آنها عمل کرده‌ایم و کمیته مرکزی در ابتدا صلاحیت قانون‌گذاری ندارد بلکه تنها صلاحیت نظارت بر حکم اجرای کار را دارد. از سوی دیگر اساسنامه‌ای با 59 ماده به استان‌ها ارسال شده است که جزء 10 مورد آن بقیه‌اش ستاره‌دار و غیر قابل تغییر است. پس این چه مجمع عمومی است که در سطح استان‌ها اجرا می‌شود.
هیچ دستگاه حاکمیتی نمی‌تواند فراتر از اینها آیین‌نامه تدوین کند
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان تصریح کرد: از نظر حقوقی اگر قرار است برای اتحادیه یا هر شرکت و مؤسسه‌ای، اساسنامه تدوین شود، اساسنامه را خود این افرادی که صاحب حق رأی هستند، تنظیم می‌کنند جز موارد حاکمیتی که آن هم مواردیست که در قانون اداره ثبت مشخص شده است و در قانون تجارت و مدنی به آن اشاره شده است و هیچ دستگاه حاکمیتی نمی‌تواند فراتر از اینها آیین‌نامه تدوین کند که اینها را محدود کند.
مرادی اظهار کرد: در ماده 211 قانون مدنی داریم که افراد برای استفاده از حقوق مدنی باید عاقل و بالغ و رشید باشند و حتی در برخی از قوانین نیز می‌گویند که بچه ممیز هم با اجازه ولی خود می‌تواند مدیر شرکت سهامی باشد پس چگونه فردی با سابقه 20 ساله و 30 ساله در فعالیت‌های قرآنی و با داشتن مؤسسه‌ای که می‌تواند برند باشد در سطح استان از لحاظ فعالیت قرآنی فقط بخاطر اینکه مدرک تحصیلی‌اش دیپلم بوده است، منع و محدود کنیم.
وی با تأکید بر اینکه قانون و تبصره آن از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی مشخص شده بود، ادامه داد: فرد براساس آن با مدرک دیپلم و کاردانی در این انتخابات شرکت کرده است و حال بیاییم و بگوییم نه این مصوبه کان لم یکن است و رأیتان کنار می‌رود.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی، قرآن و عترت گیلان با تأکید بر اینکه هیچ مجمع عمومی نمی‌تواند صاحب حق رأی و سهام و شرکت و عضو آن اتحادیه و مجمع را از دادن حق رأی و گرفتن رأی محروم کند و اینها از بدیهیات حقوقی است، عنوان کرد: توصیه ما به هیئت رسیدگی این است که سلیقه‌ای عمل نکنند. من کتبا نیز به اتحادیه کشوری اعلام کردم مصوبه هیئت رسیدگی در همان دوم مردادماه برای ما معتبر است و هر نوع محدودیتی برای اعضای هیئت مدیره و بازرسی ایجاد کردن صرفا در صلاحیت مجمع عمومی استان است.
وی ادامه داد: ستاره‌دار بودن بسیاری از مفاد اساسنامه استانی خلاف ضوابط است و اگر بخواهیم برای ما قابل پیگیری است و چون نمی‌خواهیم تشنجی ایجاد شود و امور به شکل صحیح طی شود اعتراض زیادی نکرده‌ایم اما در این مورد اگر هیئت رسیدگی بخواهد بر این مصوبه دوم (21 مردادماه) غیر قانونی خودش اصرار کند و محدودیت‌هایی که اعمال کند اتحادیه از طریق مراجع قانونی حقوق خود را استیفا خواهد کرد.
مرادی با اشاره به عدم تبعیت ما از این بخشنامه دوم که اخیرا ابلاغ شده است، اظهار کرد: ما برای کمیته مرکزی حق قانونگذاری قائل نیستم؛ چرا که این کمیته صرفا نظارتی است و نیاز به نظارت نداریم چون خود اتحادیه‌های استانی به اندازه کافی بالغ و عاقل هستند که بتواند امور خودش را بطور صحیح انجام دهد، اگر چنانکه بخواهند بر این موارد اصرار کنند از طریق مراجع قانونی، دیوان عدالت اداری می‌خواهیم که مصوبه آنها را باطل کنند و نه تنها این مورد را بلکه هر موردی را که احساس می‌کنیم حقوق اتحادیه قرآنی و اعضای اتحادیه زیر سؤال می‌رود، کان لم یکن تلقی می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد با هر جلسه کمیته مرکزی هیئت رسیدگی حقوق افراد تضییع شود، صحیح نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه وضعیت نظام آموزش عالی که افراد با تمکن می توانند مدرک تحصیلی برای خود مهیا کنند یا جلوی مهم‌ترین دانشگاه کشور پایان‌نامه خرید فروش می‌شود، نمی‌شود به مدارک اعتنا کرد و در حال حاضر در کشور ما مدارک تحصیلی خیلی جایگاه ندارد.
مطالب مرتبط
captcha