ابهام در سرنوشت گروه‌های تواشیح بانوان خوزستان/ فعالیتی که می‌ماند یا برچیده می‌شود؟
کد خبر: 3636581
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲
ایکنا گزارش می‌دهد؛

ابهام در سرنوشت گروه‌های تواشیح بانوان خوزستان/ فعالیتی که می‌ماند یا برچیده می‌شود؟

گروه فعالیت‌های قرآنی: چند سالی است که مسابقات تواشیح بانوان در استان خوزستان کمرنگ شده و اثری از حضور آنها در این عرصه دیده نمی‌شود این اندک بودن حضور تا به آنجا پیش رفت که مسابقات تواشیح خوزستان در بخش بانوان برگزار نشد؛ این اتفاقات باعث ایجاد ابهام در سرنوشت گروه‌های تواشیح بانوان خوزستان شه است که آیا واقعا این گروه‌ها می‌مانند و یا برچیده می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، چند سالی است که مسابقات تواشیح بانوان در استان خوزستان کمرنگ شده و اثری از حضور آنها در این عرصه دیده نمی‌شود این اندک بودن حضور تا به آنجا پیش رفت که مسابقات تواشیح خوزستان در بخش بانوان برگزار نشد.

با توجه به اینکه افراد با استعدادی در بخش بانوان در رشته‌های قرآنی از جمله تواشیح در خوزستان فعالیت می‌کنند، این عدم حضور بانوان در مسابقات تواشیح چشمگیر است.

استفاده از فضای مجازی برای بهره‌مندی از توانایی استادان کشوری

خیریه عچرش، مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز و داور مسابقات قرآن پیرامون این موضوع در گفت‌وگو با ایکنا شعبه استان خوزستان گفت: اعضای گروه تواشیح در بخش بانوان در سال‌های گذشته به خوبی عمل می‌کردند اما مدتی است که این افراد به صورت خودجوش در این زمینه به فعالیت می‌پردازند.

وی ادامه داد: عدم مراجعه به استادان و همچنین تمرین نداشتن مداوم و مستمر زیر نظر استادان داخل استان و خارج استان از دلایل مهمی است که باعث می‌شود سطح کیفی عملکرد گروه‌های تواشیح بانوان پایین بیاید.

عچرش گفت: از اعضای گروه‌های تواشیح بانوان می‌شنویم که نبود مکان واحد برای تمرین مستمر را یکی از دلایل این عدم موفقیت‌ها بر می‌شمارند اما این نمی‌تواند دلیل خوبی باشد. چرا که در بسیاری از مواقع استادان و داوران از آنها می‌خواهد که حتی در خانه‌های شخصی‌شان به تمرین بپردازند. با توجه به فراگیرشدن فضای مجازی ضبط و ارسال اثر برای استادان برجسته کشوری کار دشواری نیست اما گروه‌ها این امر را از خود دریغ کرده باعث می‌شود که نواقص کارشان برطرف نشود.

سنا منبوهی، قاری قرآن و عضو گروه تواشیح مصباح الهدی اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا شعبه خوزستان درباره وضعیت تواشیح بانوان در استان خوزستان اظهار کرد: در رشته تواشیح خانمهای خوزستانی بااستعداد هستند اما کسی که آنها را حمایت کند، نیست.

استعداد و تلاش‌ها هدفمند نیست

وی ادامه داد: اعضای گروه تواشیح با وجود استعداد، تلاش بسیاری هم برای پیشرفت می‌کنند و خیلی وقت می‌گذارند اما چون این استعداد و تلاش راهبردی و هدفمند نیست گروه‌ها درجا می‌زنند.

منبوهی گفت: آیین‌نامه تواشیح با آیین‌نامه قرائت و رشته‌های دیگر متفاوت است؛ چون هیچ آموزشی برای اعضای گروه نیست تا با آیین نامه مسابقات آشنا شوند و نمی‌دانند که چه معیار و ملاکی برای داور مهم است، موفقیتی هم حاصل نمی شود.

این قاری قرآن کریم عنوان کرد: اگر مسئولان نمی‌توانند برای گروه‌های تواشیح بانوان مدرس و داور کشوری به استان بیاورند، اعضای گروه های تواشیح آقایان خوزستان را که در مسابقات کشوری رتبه های برتر می آورند را دور هم جمع کنند تا برای تواشیح بانوان فکری کنند؛ آنها با آیین‌نامه و روند مسابقات آشنا هستند، می‌توانند لحن بسازند و آیین‌نامه را توضیح دهند.

فاطمه نصری عضو گروه تواشیح مصباح‌الهدی اهواز هم در در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان، درباره فعالیت‌های این گروه گفت: در طی 4، 5 سال گذشته در مسابقات تواشیح شرکت می‌کردیم و در استان اول می‌شدیم اما در کشوری مقام آنچنانی نصیبمان نمی‌شد. امسال هم که شهید سمیره فرجی از دست دادیم و برخی از اعضا هم به دلیل مسائل شخصی دور هم جمع نشده و در مسابقات شرکت نکردیم.

امسال هم که در مسابقات شرکت نکردیم اصلا از طرف مسئولان پیگیری نشد که چرا در مسابقات شرکت نکرده‌ایم

وی ادامه داد: اما دلیل اصلی این عدم شرکت و عدم موفقیت خانمها در تواشیح خوزستان این است که ما برای اینکه به مراحل بالاتر برویم باید تمرینات فشرده داشته باشیم و هفته‌ای سه تا چهار بار تمرین کنیم؛ ما مکانی برای تمرین نداریم، مشکل شرعی شنیدن صدای بانوان هم داریم. حتی امسال هم که در مسابقات شرکت نکردیم اصلا از طرف مسئولان پیگیری نشد که چرا در مسابقات شرکت نکرده‌ایم.

نصری عنوان کرد: هرسال که در مسابقات شرکت می‌کردیم با هزینه‌های خودمان بود؛ به تواشیح علاقه داریم که در این مسیر پیش می‌رویم و از مسئولان هیچگونه پیگیری و کمک ندیدیم.

این فعال قرآنی تصریح کرد: سال‌های قبل هم که در مسابقات شرکت می‌کردیم، یک یا دو هفته قبل از مسابقات به ما اطلاع می‌دادند و فرصت کمی برای آماده کردن خودمان داشتیم؛ به همین دلایل اعضای گروه هم دلسرد شدند.

منا عدنانی، مسئول گروه تواشیح ام‌البنین اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: هر سال قبل از مسابقات تواشیح فراخوان می‌دهند که هر کس آمادگی داشته باشد در مسابقات شرکت می‌کند.

وی ادامه داد: من خودم داور مرحله شهرستانی مسابقات اوقاف در سال 96 بودم، رشته ابتهال را برای بخش بانوان حذف کردند و مدیحه سرایی را به جای آن گذاشتند پس از آن گفتند که تواشیح را برای خانم‌ها می‌گذارند. نمی‌دانم چه شد که مسابقات تواشیح در بخش خانم‌ها در استان خوزستان هم کنار گذاشته شد و دلیل آن را نمی‎دانم.

عدنانی گفت: سال 94 آخرین سال شرکت گروه ام‌البنین در مسابقات بود. در آن سال باید آثار را ضبط می کردیم و برای اوقاف ارسال می کردیم؛ ضبط اثر با گوشی همراه برای امتیاز دهی کیفیت خوبی نداشت با هزار مشکل توانستم میکروفن، سن و مسجد را هماهنگ کنم تا در آنجا اثرمان را ضبط کنیم. با ضعیف‌ترین امکانات اثر را ضبط کردیم.

این فعال قرآنی عنوان کرد: الان هم اگر تمرین می‌کنیم جزیی است و در این حد که در برخی از مولودی‌ها اجرا داشته باشیم ولی برای مسابقات هیچ خبری نشده است.

وی گفت: باید آنهایی که مسئولیت داشته‌اند الآن پیگیر شوند که چرا تواشیح خانمها از مسابقات حذف شد. چرا باید گروه‌های تواشیح بانوان خوزستان از مسابقات حذف شوند؟ دلیل این چیست؟ استان ما نباید چنین ضعفی را داشته باشد.

اگر واقعاً بانوان در تواشیح ضعیف هستند چرا رتبه می‌آورند؟

وی افزود: اگر واقعاً بانوان در تواشیح ضعیف هستند چرا رتبه می‌آورند؟ بقیه استان‌ها گروه‌های تواشیح بانوان دارند اما خوزستان از آن بی‌بهره است. در مسابقات گروه‌ها از شهرهای مختلف می‌آمدند و از تجربیات هم استفاده می‌کردیم. داوران مسابقات هم چون از نظر سطح علمی تواشیح توانا بودند، وقتی ایراد ما را می‌گفتند کامل توضیح می‌دادند تا سال دیگر به مشکل برنخوریم.

زینب ساکی مسئول گروه تواشیح مصباح الهدی اهواز هم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا در خوزستان پیشینه‌ای از این گروه را توضیح داد و گفت: آن چنان که باید به بخش بانوان اهمیت داده شود مشاهده نمی‌شود.

تمهیداتی که باعث پیشرفت بانوان خوزستانی در تواشیح می‌شود

وی ادامه داد: خود ما نتوانستیم در مسابقات شرکت کنیم چون سمیره فرجی را از دست دادیم و وقت می گذاشت و با دیدن روحیه و علاقه وی به کار ادامه می دادیم.

ساکی گفت: مشکل امکانات برای خانمها هست که شامل مکان و رفت و آمد است و همین هم باعث می شود که ما نتوانیم از استادان به خوبی بهره ببریم البته انصافا خانمها سالمی، عچرش و تمیمی در حد توانشان زحمت کشیدند. اما مشکل اصلی گروه ما مکان بود و در مسجد سخت بود چون آقایان در طبقه پایین بودند.

وی گفت: تعدادی از اعضای گروه از ما جدا شدند و تعدادی را اضافه کردیم که باید با ما هماهنگ شوند و این موضوع زمان بر است و برنامه ریزی خود را برای سال جدید شروه کرده‌ایم.

این فعال قرآنی عنوان کرد: اعضای گروه حتما باید پیگیر باشند و مسئول گروه هم برای گروه وقت بگذارد و امکانات کافی هم حتما باید باشد. گاهی مشکل استاد در تواشیح هم وجود دارد. البته از نظر استاد در مضیقه نیستیم. اما باید از استادان کشوری دعوت شود تا با شیوه داوری و اصول آن آشنا شویم. این ارتباط باید ایجاد شود.

وی تصریح کرد: غیرحضوری شدن مسابقات هم برای ما مشکل ساز شده است و این هم سبب سرد شدن گروه‌ها است. کارهای تواشیح آقایان اگر به صورت استودیویی ضبط شود و در اختیار خانمها قرار گیرد مطلوب است چون ما هم می‌توانیم براساس آن تقلید کرده و پیشرفت کنیم. باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سطح تواشیح بانوان بالا رود.

ایکنا خوزستان آماده دریافت پیشنهادات مسئولان، پیشکسوتان و فعالان عرصه قرآن کریم و تواشیح در این زمینه است.

iqnakhouzestan@

captcha