دغدغه قرآنی بانوی طلبه به بار نشست/ تأسیس برترین مؤسسه قرآنی کشور در خوزستان
کد خبر: 3636691
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۲

دغدغه قرآنی بانوی طلبه به بار نشست/ تأسیس برترین مؤسسه قرآنی کشور در خوزستان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان خوزستان، یکی از مجهزترین و باکیفیت‌ترین محیط‌های آموزشی در سطح کشور است که بیش از 1200 قرآن‌آموز را تحت پوشش خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان با هدف ترویج فرهنگ انس عموم مردم با قرآن کریم، فعالیت خود را از سال 1384 در استان خوزستان، شهرستان اهواز با مدیریت صدیقه لویمی اصل، به نشانی پشت مصلی امام(ره)، خیابان شهید گندمی، زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران آغاز کرد.

صدیقه لویمی اصل که خود فارغ‌التحصيل سطح ۲ حوزه همچنین کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه اصفهان و نیز حافظ کل قرآن‌ کریم است، کار خود را با تربیت حفاظ خواهر شروع کرد و در کنار آن نیز به برگزاری دوره‌های روخوانی، تجوید، مفاهیم قرآن و همچنین نهج‌البلاغه پرداخت. این مجموعه با نام کانون قرآن تبیان جز اولین مراکز فعال قرآنی به‌صورت دانشگاهی در آن سال‌ها ویژه خواهران در شهرستان اهواز شناخته شد.

در ادامه صدیقه لویمی اصل، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان خوزستان گفت‌وگویی با ایکنا انجام داد که بخشی از فعالیت‌های مؤسسه از سوی وی تشریح شد.

موسسه تبیان/ ایکنا

وی درباره آغاز فعالیت خود در مؤسسه گفت: بنده به‌صورت متناوب و پیوسته در مؤسسه کار خود را ادامه دادم تا ثمره آن در سال 1393(فاز اول کاری مؤسسه)، تربیت بیش از 50 حافظ کل قرآن‌کریم و نزدیک به یک هزار قرآن‌آموز و نیز برگزاری چند دوره تخصصی کشوری تربیت معلم بود.

لویمی اصل افزود: با پیگیری‌هایی که از سوی مدیریت این مرکز صورت گرفت، مؤسسه در سال 1391 با اخذ مجوز از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون قرآن تبیان به مؤسسه قرآن و عترت تبیان خوزستان تبدیل شد و همزمان به عضویت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز درآمد.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان خوزستان اظهار کرد: ترم پائیز سال 1393 با اجرا و برگزاری دوره تربیت معلم جامع قرآن‌ کریم که به طور قطع پربارترین دوره تربیت معلم کشور از لحاظ زمان، ساعت و محتوا بود، مؤسسه وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شد چرا که به واسطه این دوره بنده تصمیم به راه‌اندازی واحد آقایان مؤسسه نیز گرفتم.

وی در ادامه توضیحات خود گفت: دوره تربیت معلم جامع که یک دوره دو ساله بود هم در قسمت خواهران و هم در واحد برادران برگزار شد، که پس از ارائه پیشنهادات و درخواست‌ها بر آن شدیم که در قالب فعالیت‌های مؤسسه و در ساعات عصر که اصولاً مؤسسه تعطیل بود، واحد برادران راه‌اندازی شود تا هم کمیت و کیفیت برنامه‌های مؤسسه بالاتر برود هم علاوه بر خواهران، برادران اهوازی و نیز خوزستانی از برنامه‌های این مرکز قرآنی، که در جای خود منحصر به فرد بود، استفاده کنند.

لویمی اصل ادامه داد: پس از پیگیری‌ها و مذاکرات لازم واحد برادران با شرایطی خاص از جمله عدم تداخل با واحد خواهران به‌ویژه از لحاظ زمانی و تردد، از ابتدای سال 1394 شروع به کار کرد که تاکنون از استقبال خوبی نیز برخوردار بوده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان صریح کرد: از ابتدای سال 1394 با توجه به افزایش ظرفیت‌های کاری مؤسسه، درصدد برنامه‌ریزی و برگزاری برنامه‌های متنوع، خانواده‌محور، تخصصی و باکیفیت برآمدیم و تقریباً در طول دو سال 94 و 95 برنامه‌های ثابت و شبیه به هم برگزار شد تا با ثبات بوجود آمده در برنامه‌های مؤسسه، سطح کمی و کیفی آنها بالا برده شود.

موسسه تبیان/ ایکنا

وی درباره تجهیز شدن مؤسسه اظهار کرد: مهم‌ترین تصمیم و برنامه مدیریت مؤسسه، تجهیز و نوسازی محیط مؤسسه بود که با یک‌سری تعمیرات سه ماهه و صرف هزینه‌ای بالغ بر 90 میلیون تومان، مؤسسه به یکی از مجهزترین و باکیفیت‌ترین محیط‌های آموزشی در سطح کشور تبدیل شد که این امر در ادامه فعالیت‌های مؤسسه و نیز جذب حداکثری افراد تأثیر بسزایی داشته است، هرچند که بیشتر مبلغ مورد نظر بصورت تسهیلات بانکی(البته قرض‌الحسنه) بوده و متعهد پرداخت آنها شخص مدیر مؤسسه تبیان است. البته از طرف خيران و قرآن‌دوستان کمک‌هایی برای پرداخت اقساط شده و در حال عملی شدن است اما همچنان بخش بیشتر بدهی، باقی مانده که منتظر نگاه قرآنی خيران هستیم.

لویمی اصل به برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی در این چند سال تأسیس مؤسسه اشاره کرد و گفت: از برنامه‌های برگزارشده در این دو سال، برگزاری مسابقات حفظ و جشن ضیافت نیمه رمضان، برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کیفیتی بالا و مطلوب(البته تنها در سال 1394)، راه‌اندازی کانال تلگرام و اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی در کانال، برگزاری دوره‌های متنوع قرآنی در زمان صبح و بعد از ظهر هم برای آقایان و هم بانوان، تعامل مطلوب با مؤسسات قرآنی، ادارات و نهادها و همچنین مراکز مختلف قرآنی جهت هم‌افزایی و اعتلای بیشتر فعالیت‌های قرآنی و بسیاری موارد دیگر، را می‌توان بیان کرد.

وی به یکی از افتخارات برتر مؤسسه در سال 1395 اشاره کرد و گفت: سال 1395 سال پر فراز و نشیب برای مؤسسه قرآن و عترت تبیان خوزستان بود. تا جایی که بیشترین همکاری در جهت برگزاری برنامه‌های مؤسسه از طرف مؤسسات قرآنی دیگر و نیز ادارات و ارگان‌های مختلف با مدیریت مؤسسه صورت گرفت و علی‌رغم عدم همکاری مهم‌ترین نهاد مرتبط با مؤسسه و ضعف بسیار شدید در برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی استان(آزمون سراسری قرآن و عترت)، این مؤسسه توانست با بیش از 1200 قرآن‌آموز، رتبه نخست بهترین مؤسسات قرآنی کشور در سال 95 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از آن خود کند.

///رد نشود/// برترین مؤسسه قرآنی کشور درخوزستان/ اجرای تربیت مربی حفظ قرآن در سطح ملی

وی ادامه داد: این رتبه و موفقیت برای نخستین بار بود که نصیب یک مؤسسه قرآنی در خوزستان شده و موجبات خوشحالی اکثر مؤسسات و همکاران را نیز به همراه داشت. گفتنی است تاکنون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان یک شخص حقیقی این موفقیت هیچ گونه عکس‌العملی از خود نشان نداده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان به دوره‌های در حال برگزاری این مرکز در تابستان سال جاری اشاره کرد و افزود: دوره آموزش روخوانی و روان‌خوانی ویژه مقطع ابتدایی(دوره قرائت زیبا)، روخوانی و روان‌خوانی قرآن‌کریم ویژه بزرگسالان، برگزاری دوره تجوید عمومی قرآن‌ کریم، حفظ عمومی یک جز قرآن‌ کریم ویژه دانش‌آموزی و بزرگسالان، دوره نیمه تخصصی حفظ کل قرآن کریم ویژه بانوان، دوره آموزش صوت و لحن ترتیل قرآن کریم ویژه بانوان از جمله برنامه‌هایی است که در ترم تابستان به منظور آشنایی بیشتر بانوان با قرآن کریم در نوبت صبح در حال برپایی است.

این حافظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه مؤسسه همواره در حال برگزاری دوره و ثبت‌ نام‌های جدید است، گفت: دوره‌های در حال ثبت‌ نام و پیش‌رو در مؤسسه قرآن و عترت تبیان خوزستان شامل ترجمه و مفاهیم قرآن کریم سطح مقدماتی، متوسطه و تکمیلی، آموزش ترجمه و مفاهیم نهج‌البلاغه، کارگاه تصحیح قرائت تجوید عمومی، دوره تربیت مربی حفظ قرآن کریم بصورت کشوری و تحت لیسانس مرکز ملی تربیت مربی حفظ و قرائت قرآن کشور و دوره تربیت مربی روخوانی و روان‌خوانی بصورت کشوری، تحت لیسانس مرکز ملی تربیت مربی حفظ و قرائت قرآن کریم کشور و شرایط ویژه است.

وی به برخی از امکانات فضای داخلی مؤسسه اشاره کرد و افزود: این مرکز قرآنی در کنار کلاس‌های آموزشی دارای سالن عمومی و فروشگاه ارائه محصولات فرهنگی و قرآنی مؤسسه است. فروشگاه در حال تجهیز و اخذ نمایندگی از ناشران و تولیدکنندگان در زمینه‌های کتب عمومی و تخصصی نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی قلم هوشمند قرآنی، نوشت‌افزار، محصولات حجاب با تخفیف ویژه اعضا، قرآن‌آموزان، مدیران مراکز و مؤسسات قرآنی است.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسه درصدد راه‌اندازی بوفه نیز جهت پذیرایی از قرآن‌آموزان است، تصریح کرد: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان دارای 4 کلاس مجزا با ظرفیت مجموعا ۱۰۰ قرآن‌آموز بطور همزمان است که این یکی از ظرفیت‌های توانمند مؤسسه است.

موسسه تبیان/ ایکنا

لویمی اصل بیان کرد: مؤسسه از لحاظ بایگانی دارای ۲ نوع دستی و مکانیزه است که مجموعاً ۳۲۰۰ نفر شامل استادان، کادر، قرآن‌آموزان، مسئولان، مربیان، همکاران و خیرین است.

این داور قرآنی اظهار کرد: مؤسسه قرآن و عترت تبیان خوزستان در حال اخذ نمایندگی بیش از ۱۰۰ ناشر مکتوب و دیجیتال و نیز تولیدکننده محصولات قرآنی است که یک مرکز کامل و مجهز در استان خوزستان برای استفاده عموم جامعه قرآنی و مؤسسات باشد.

مدیر مؤسسه در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت تبیان خوزستان در طول یازده سال فعالیت خود در اهواز موفق به کسب تجربه‌های موفقیت‌آمیزی شده که امیدوار است در طول سال 1396 به بعد بتواند گام‌های خوب و بزرگی برای استان و خدمتی هرچند ناچیز به محضر مقدس قرآن و عترت داشته باشد.

موسسه تبیان/ ایکنا

لویمی اصل خاطرنشان کرد: در پایان از تمام علاقه‌مندان به قرآن و جامعه قرآنی خواستاریم در هر زمینه توانایی که دارند مؤسسه را تنها نگذاشته و حمایت‌های مادی و معنوی خود را از این مؤسسه قرآنی دریغ نکنند.

گفتنی است؛ برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر از فعالیت‌های مؤسسه قرآن و عترت تبیان خوزستان می‌توان از طریق فضای مجازی به آدرس تلگرام @khztebyan ، شماره تماس 06132232303 و یا نشانی استان خوزستان، اهواز، پشت مصلی امام (ره)، خیابان شهید گندمی، بین قنواتی و معمارزاده مراجعه کرد.

سمیه عیادی

captcha