امروز به عالمان آگاه و دل‌بریده از دنیا نیاز داریم/ قرآن؛ گواراترین نعمت خدا
کد خبر: 3637922
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

امروز به عالمان آگاه و دل‌بریده از دنیا نیاز داریم/ قرآن؛ گواراترین نعمت خدا

گروه حوزه‌های علمیه: استاد خارج فقه و اصول حوزه تاکید کرد: امروز ما بیش از هر دوره‌ای در شرایط پیچیده دنیای امروز به عالمان آگاه به زمان و دل بریده از دنیا نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 12 شهریور ماه در آغاز درس خارج فقه خود گفت: امروز ما بیش از هر دوره‌ای در شرایط پیچیده دنیای امروز به عالمان آگاه به زمان و دل بریده از دنیا نیاز داریم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت‌ها افزود: بر اساس روایات فرصت از گذر ابر در آسمان سریع‌تر است و باید از فرصت بودن در حوزه قم که آشیانه اهل بیت(ع) است، بهره کافی را ببریم.

هادوی تهرانی با تاکید بر قدر دانستن فرصت جوانی تصریح کرد: هدف از تحصیل در حوزه رسیدن به اجتهاد است ولی ما معمولا در قضاوت نسبت به حوزه این اشتباه را داریم که آن‌را به سطح یک مرکز آموزشی کاهش می‌دهیم در حالی که حوزه دانشگاه و مرکز آموزشی صرف نیست بلکه یک مکتب و زندگی است.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: فرض بر این است که یک عالم اسلامی فردی نمونه و الگو برای دیگران است و چون همه افراد توان و فرصت کسب علوم اسلامی را به صورت تفصیلی ندارند، مقوله تقلید پیش می‌آید؛ بنابراین حوزه فقط درس خواندن نیست و منش یک حوزوی باید منش اسلامی باشد و بر مبنای دین رفتار و عامل با دیگران داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اجتهاد اصطلاحی، هدف از آموزش در حوزه علمیه است، اظهار کرد: اگر هر سالی که می‌گذرد تحصیل برای ما آسان‌تر شود، معنای آن این است که راه را درست می‌رویم و اگر برعکس است در راه نادرست خط‌مشی می‌کنیم؛ زیرا انسان دشمن آن چیزی است که نسبت به آن جهل دارد. 

هادوی تهرانی با بیان اینکه پشتکار نقش مهمی در موفقیت دارد و ده‌ها نمونه از عالمان با استعدادهای بسیار متوسط بوده که به علت پشتکار جزء موفق‌ترین عالمان بوده‌اند، ادامه داد: برعکس کسانی را هم داشته‌ایم که استعداد بالایی داشته و دارند ولی نتوانسته‌اند موفقیتی در حوزه داشته باشند البته نباید از نقش توفیق الهی هم غافل شویم.

وی تاکید کرد: شاخص سربازی امام زمان(عج) با همه اهمیتی که علم دارد، فقط علم نیست بلکه تقوا بسیار مهم است؛ زیرا عالمی که تقوا ندارد و عامل نیست ضرر او برای دین مردم بیشتر است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه نشستن تنها در پای دروس خارج، انسان را مجتهد نمی‌کند، عنوان کرد: ملاک، استفاده از درس است وگرنه درس خارج راهنمای استفاده است و باید مهارت را در عمل کسب کنیم تا به‌تدریج ملکه اجتهاد در وجود انسان ایجاد شود.

وی با اشاره به مباحث تفسیری در ابتدای فقه و اصول اظهار کرد: قرآن پنجره‌ای به سوی حقیقت و آخرت است و خیلی حیف است که با آن مانوس نباشیم؛ البته متاسفانه ما آمادگی هزاران سخن نادرست را داریم ولی مذاق‌مان با آیات قرآن سازگاری ندارد.

این استاد تفسیر حوزه بیان کرد: قرائت قرآن در ابتدای جلسات به صورت تشریفاتی خوانده می‌شود و اغلب مخاطبان آن را بار سنگینی می‌دانند که دوست دارند، زودتر از آن خلاص شوند در حالی که ساعت‌ها پای حرف‌های نادرست می‌نشینیم، این به علت آن است که ذائقه ما قرآنی نشده است.

وی تاکید کرد: قرآن گواراترین نعمت الهی است و به تعبیر برخی بزرگان، قرآن خود خداست که تنزل یافته تا بشر بتواند به این نردبان چنگ زند و بالا برود و اینکه فرموده‌اند در قیامت گفته می‌شود قرآن بخوان و بالا برو به همین دلیل است.

هادوی تهرانی همچنین در درس  خارج اصول خود با اشاره به جنایات تکفیری‌ها علیه شیعه و جنایات عربستان در یمن گفت: اگر امروز شاهد این جنایات و درگیری‌ها هستیم و اگر در صحنه بین‌الملل بین دولت‌ها درگیری‌هایی رخ می‌دهد نمی‌توانیم بگوییم به ما مرتبط نیست؛ زیرا در کنار این حوادث امواج فراوانی از مسائل فکری و عقیدتی مطرح است.

وی با بیان اینکه تحصیل در حوزه قابل مقایسه با تحصیل در علوم دیگر نیست، ادامه داد: داشتن انگیزه برای درس مهم است ولی متاسفانه با وجود بالارفتن امکانات یکی از آفات طلبگی همین مسئله کم‌انگیزگی است و ساعت درسی حوزه از هشت صبح تا 12 ظهر شده است در حالی که در گذشته صبح و عصر و گاهی شب‌ها نیز درس برپا بود.

هادوی تهرانی عنوان کرد: طلاب باید تلاش کنند و زحمت بکشند اما نباید توقع قدردانی دیگران را داشته باشند، همان‌طور که شعار انبیاء این بود که ما رسالت خود را انجام می‌دهیم و اجر و مزدی از مردم نمی‌خواهیم.

وی افزود: برخی طلاب جوان حوزه با نیات مادی مانند اینکه امام جمعه و مسئول جایی شوند و به شهرت و ثروتی برسند به حوزه می‌آیند ولی در گذشته این مسایل وجود نداشت و در واقع حوزه پشت پا زدن به دنیا بود ولی امروز حوزه به دنیا رو کرده و متاسفانه برخی از ما حوزویان دنیای شده‌ایم در حالی که اگر روحانی گرفتار دنیا شد ضررش بیشتر است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه دین ما با رهبانیت مخالف است و روحانیت هم باید به قدر نیاز از دنیا بهره بگیرد تاکید کرد: دنیاطلبی و دنیاپرستی مذموم است.

captcha